پیام سپاهان

آخرين مطالب

تالاب زاینده رود غرق در فاضلاب و لجن نفتی اجتماعی

تالاب زاینده رود غرق در فاضلاب و لجن نفتی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


به گزارش تابناک، یک تانکر پسماند ویژه نفتی اواسط هفته گذشته در ضلع شمالی تالاب بین‌المللی گاوخونی و در دو کیلومتری کوه سیاه تخلیه شده است.
در همین ارتباط رضا خلیلی ورزنه مدیرعامل انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط زیست ورزنه می‌گوید: یک تانکر 10 تنی پسماندهای نفتی را چهار روز پیش در دو کیلومتری کوه سیاه کنار جاده تخلیه کرده و هنوز فرد یا افراد خاطی شناسایی نشده‌اند.
مدت زیادی است که نائین درگیر معضل تخلیه پسماند ویژه نفتی اسیدی است
وی با بیان اینکه این معضل در شرق اصفهان بارها اتفاق افتاده اما تاکنون به آن رسیدگی نشده است، می‌افزاید: مدت زیادی است که شهرستان نائین درگیر معضل تخلیه پسماند ویژه نفتی اسیدی است و به گفته مردم محلی این موضوع بارها با ادارات حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان مطرح شده است.
خلیلی ادامه می‌دهد: این پسماندهای اسیدی خاصیت خورندگی دارد و خاک را به ریزگرد تبدیل می‌کند و تنفس آن خطرناک است اما به رغم اینکه این معضل با ادارات مربوطه مطرح شده به وفور شاهد تخلیه ضایعات نفتی در طبیعت هستیم.
وی با اشاره به چندین مورد مشابه در شرق اصفهان، خاطرنشان می‌کند: چندی پیش یک تانکر پسماند نفتی در سرچشمه قنات روستای حاجی آباد -از توابع نائین- خالی شده بود که اداره منابع طبیعی سریع آن را از منطقه جمع‌آوری کرد که به منابع آب زیرزمینی نفوذ نکند، یا در یک مورد در جاده پل راه آهن، به علت تخلیه پسماند نفتی یک دستگاه پژو بر اثر لغزندگی جاده واژگون شده که با ورود راهداری این مواد از جاده پاکسازی شد.
تخلیه پسماند اسیدی در جرقویه
مدیرعامل انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط زیست ورزنه با اشاره به اینکه در روستای زفره، زیر پل جرقویه و مجاورت کوهستان‌های نائین نیز پسماند اسیدی تخلیه شده و اکنون این معضل در تالاب گاوخونی مشاهده شده است، می‌گوید: پسماندها را در طبیعت رها می‌کنند و کسی پاسخگو نیست در حالی که به راحتی می‌توان خاطیان را شناسایی کرد اما کسی همکاری نمی‌کند.
خلیلی اضافه می‌کند: گفته می‌شود هزینه دفن بهداشتی پسماندهای ویژه حدود 60 میلیون تومان است و شرکت‌ها برای اینکه از این امر شانه خالی کنند به صورت گردشی این مواد سمی را در همه جای شرق اصفهان تخلیه می‌کنند و این معضل بزرگ در آینده سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.
این دوستدار محیط زیست همچنین به وضعیت بغرنج گاوخونی اشاره کرده و می‌افزاید: آبی که تیرماه امسال به مدت یک هفته برای کشاورزی شرق اصفهان رهاسازی شد حتی به استخرهای کشاورزی مردم ورزنه نیز نرسید که تالاب حتی سهمی از زهاب کشاورزی داشته باشد و این در حالی است که پساب‌هایی که به سمت ورزنه رها می‌کنند نیز به این منطقه نمی‌رسد و فقط تا پایین دست رودخانه زاینده رود جریان دارد و با گرمای هوا شرایط خشکیدگی گاوخونی بدتر می‌شود.
تالاب بین‌المللی گاوخونی با وسعت 47 هزار هکتار در نقطه پایانی زاینده رود در جنوب شرقی استان اصفهان و 20 کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد. روند خشکی تالاب گاوخونی از سال 1378 شروع شروع شد و در دو دهه اخیر به دلیل نبود آب بسیاری از زیستمندان تالاب گاوخونی از جمله ماهی‌ها، وُحوش، خزندگان و انواع پرندگان بومی از بین رفته‌اند.
کارشناسان و دانشگاهیان همواره نسبت به تبعات خشکی تالاب گاوخونی هشدار می‌دهند زیرا اگر تالاب گاوخونی کامل خشک شود به کانون خطرناک ریزگردهای سمی تبدیل خواهد شد که تا شعاع 1000 کیلومتری و 10 استان کشور را درگیر خواهد کرد. با وجود این‌ها گاوخونی همچنان پنجه در پنجه بی تدبیری چشم در انتظار آب است.
به گفته حسین اکبری معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان به جز مقدار بسیار ناچیز 41 میلیون متر مکعب در نیمه دوم سال 1398 تقریباً در دو دهه اخیر، هیچ حقابه‌ای به تالاب گاوخونی داده نشده و در روند توسعه ناپایدار و بارگذاری‌های بیش از حد ظرفیت حوضه آبی زاینده رود، امروز شاهد خشکی این تالاب بین‌المللی هستیم و هم اکنون صد در صد این تالاب خشک است.
سوم اردیبهشت ماه سال جاری نیز یک شهروند اصفهانی با انتشار ویدئویی از تخلیه پسماندهای صنعتی در 10 کیلومتری زفره- ورتون در منطقه سجزی شرق اصفهان خواستار پیگیری مسئولان محیط زیست شد.
در آن زمان نیز نزدیک به 10 هزار لیتر لجن اسیدی در مسیری به طول 2 کیلومتر رها شده بود که با ورود فرمانداری و بخشداری و محیط زیست پس از سه روز جمع‌آوری و به لندفیل کارخانه پسماندهای ویژه منتقل شد.
تخلیه پسماندهای صنعتی حیات خاک را از بین می‌برد
در همین ارتباط حمیرا صفی قلی معاون فنی حفاظت محیط زیست استان اصفهان به خبرنگار می‌گوید: لجن‌های تخلیه شده بیشتر لایه‌های سطحی و در درجه اول خاک را آلوده می‌کند اما تأثیر آن بر منابع آب زیرزمینی در درجه دوم است زیرا به عمق نفوذ مواد آلاینده بستگی دارد؛ با توجه به اینکه این لجن‌ها افقی حرکت می‌کند مساحتی که خاک را پوشش می‌داده زیاد است و ترکیبات آلی فرار خاک را از حالت احیا خارج کرده و حیات خاک را می‌گیرد.
وی می‌افزاید: واحدهای صنعتی باید پسماندها را مدیریت کنند؛ با توجه به اینکه پسماند صنعتی ویژه است هزینه مدیریت آن بالاست و اگر کارشناسان ما هنگام پایش واحد صنعتی، این پسماندها را مشاهده کنند آنها در لیست واحد آلاینده قرار می‌گیرند. از این رو برای اینکه خود را را نجات دهند دست به تخلف زده و پسماند ا در محیط خارج از واحد صنعتی تخلیه می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/300837/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد