پیام سپاهان

آخرين مطالب

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان مقالات

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - شهرستان چادگان در 120 کیلومتری غرب اصفهان، از آب و هوای دلنشینی در فصل بهار و تابستان برخوردار است و هرساله مسافران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، شهرستان چادگان یکی از خوش آب‌وهواترین شهرستان‌ها در استان اصفهان است که در طول سال میزبان گردشگران زیادی از استان اصفهان و سایر استان‌ها است.
چادگان قدمتی دیرینه در تاریخ ایران دارد و کتاب‌های تاریخی قدمت آن به دوران صفویه نسبت داده‌اند، از دیگر نام‌های قدیمی این شهرستان می‌توان به پرتیکان و پاراتاک اشاره کرد.
مردم ساکن در شهرستان چادگان به زبان ترکی قشقایی صحبت می‌کنند و در بعضی روستاهای اطراف لرهای بختیاری ساکن هستند، با سفری به سمت روستاهای اورگان و چنارود آثاری از شیرهای سنگی را مشاهده می‌کنید که نشان دهنده حضور بختیاری‌ها و عشایر در این مناطق است.

پیام سپاهان

طبیعت پرطرفدار چادگان وجود طبیعت جذاب و بکر در این منطقه در کنار اماکن گردشگری، این شهرستان را به یکی از قطب‌های توریستی استان اصفهان تبدیل کرده و از زیبایی‌های این منطقه وجود دریاچه زاینده‌رود و چشمه‌های فراوان است.
یکی از پل‌های تاریخی در چادگان، پل اورگان است که به وسیله شخصی به نام حاج جلیل استکی از اهالی اورگان بر روی زاینده‌رود بنا شده است؛ پل اورگان معماری زیبایی دارد و به وسیله سنگ‌های محلی و ملات گچ ساخته و با آجر تزئین شده است.
این پل دارای یازده دهانه و دوازده پایه است و در قسمت میانی طاقچه‌ای برای آن تعبیه شده است تا در زمان طغیان رودخانه، از فشار آبی آن کم شود؛ گفته می‌شود این پل تاریخی یادگاری از اقوام بختیاری در چادگان است که در سال 1383 به ثبت ملی رسیده است.
علاوه بر آثار تاریخی زیبا در شهر ساحلی چادگان، مجتمع‌های گردشی زیادی در اطراف زاینده‌رود قرار دارد که مقصد بسیاری از مسافران است.
یکی از مهم‌ترین مجتمع‌های گردشگری در چادگان دهکده تفریحی زاینده‌رود (عمران) است، در این دهکده ویلاهایی برای ارگان‌های دولتی وجود دارد که از امکانات تفریحی گسترده‌ای همچون سینما، پارک‌های بازی، باشگاه ورزشی، استخر، زمین اسکیت و رستوران‌های متنوع برخوردار است؛ قایقرانی در دریاچه زاینده‌رود انجام می‌شود و جزیره مجنون یکی از جاذبه‌های زیبا و دیدنی دریاچه است.
در این دهکده هر ساله با آغاز فصل بهار جشنواره اقوام ساکن در چادگان برگزار می‌شود که هدف از برپایی آن، آشنایی مسافران با آداب و رسوم، لباس و غذاهای محلی این شهرستان است.
در این جشنواره صنایع‌دستی بانوان منطقه همچون گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی، لباس‌های محلی بختیاری و ترک قشقایی، سیاه چادر و غذاهای سنتی این دو قوم ساکن در چادگان از جمله آش محلی، شله کشک، آش جو و آش رشته و کدو برانی پخته می‌شود.
در جشنواره اقوام محلی همچنین ساز محلی " ساز و ناقاره" نواخته می‌شود و ترک‌های قشقایی که لباس‌های محلی بر تن دارند، همراه آن رقص محلی چپی را اجرا می‌کنند.
برگزاری چنین جشنواره‌هایی به آشنایی بیشتر گردشگران در شناخت دیگر مشاغل موجود در این شهرستان همچون خراطی و برش کاری با چوب، میناکاری روی مس و دیگر هنرهای دستی کمک کرده و موجب اشتغال‌زایی جوانان شده شده است.

پیام سپاهان

مکان‌های تاریخی چادگان از جمله مکان‌های تاریخی شهرستان چادگان، عمارت تاریخی معظم الملک است که قدمت آن به دوران قاجاریه می‌رسد و به واسطه آینه‌کاری، گچ‌بری، کاشی‌کاری و هنرهای چوبی از زیباترین آثار غرب اصفهان است؛ این عمارت به خانه دکتر صالحی، خانه آنالویی و عمارت سنگی نیز معروف است.
مسجد جامع چادگان یکی از بناهای قدیمی است که در سال 1252 شمسی احداث شده است و بعدها چندین بار تعمیر و بازسازی شد، این مسجد معماری بسیار زیبایی دارد و از مهم‌ترین قسمت‌های تاریخی آن می‌توان به سر در مسجد اشاره کرد.
مقبره کاوه آهنگر در روستای مشهد کاوه در 13 کیلومتری شهرستان واقع شده است. مردم این روستا به شعر و ادبیات علاقه دارند و هرساله در کنار مقبره کاوه آهنگر مراسم شاهنامه‌خوانی برپا می‌کنند.
لباس‌های محلی مردم چادگان مردان و زنان چادگان لباس‌های محلی زیبایی دارند، لباس زنانشان از جمله دامن مخملی و روسری بافته شده است و مردان لباس‌هایی به نام " دن آرخالوق" به همراه کلاه نمدی و کفش‌های سفید رنگی به نام " ملیکی" به پا می‌کنند.
زنان، امروزه از لباس‌های محلی خود بیشتر در جشن حنابندان عروسی استفاده می‌کنند.
در کنار ترک‌های قشقایی در این شهرستان لرهای بختیاری هم زندگی می‌کنند که لباس محلی زیبایی دارند و به نسبت ترک‌ها سنت لباس محلی خود را به خوبی حفظ کرده‌اند.
لباس زنان بختیاری شامل مینا، کله چه، دامن قر و لباس بلند می‌شود و مردان بختیاری از دبیت، جوقا و کلاه نمدی " کلاه خسروی" استفاده می‌کنند.

پیام سپاهان

سوغات شهرستان چادگان بیشتر مردم چادگان به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و سوغات اصلی این شهرستان شامل محصولات کشاورزی از جمله کشک، شیر، دوغ محلی، ماست محلی، سرشیر، پنیر محلی، روغن محلی، قره قوروت، لواشک و سبزی‌های کوهی است که طرفداران زیادی در بین گردشگران دارد
صالحه عباسی، خبرنگار ایمنا
کد خبر 734440

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/844943/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیب و زنجیره تولید وابسته به آن از ویژگی‌های منحصر به فرد سمیرم است

کاهش مشکلات جامعه با تحول در نظام آموزشی امکان‌پذیر است

جایگزین اسکناس‌ کیلویی

میوه‌های ممنوعه

وبسایت نزدیک به زاکانی: حمله دوچرخه‌بازان به قرارداد توسعه حمل و نقل عمومی تهران

وبسایت اصلاح طلب: پاسخ شورای نگهبان درباره رد صلاحیت روحانی قانع کننده نیست

هراس باند «محمود عباس» از آزادی محبوب‌ترین چهره فتح

عربستان با ساز آمریکا می رقصد یا چین؟

سینمای فرهادی؛ رئالیسم اجتماعی با طعم اخلاق‌گرایی

افزایش سرانه ورزشی اصفهان مستلزم ورود سرمایه‌های خُرد مردمی است

ثبت روز «روز گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم ملی

داستانک/ پدر پیر

سونی از تصمیم پرحاشیه برای بازی Helldivers 2 صرف نظر کرد

تغییر طراحی گلکسی زد فولد 6 سامسونگ به این صورت خواهد بود

جدال توئیتری با نماینده حامی زاکانی

هامون سیراب نشد

احیای استقلال بعد از 2 سکته ناقص؛ خارجی‌ها صدر را آبی نگه داشتند

سپاهان درخانه مقابل گزینه سقوط کامبک خورد

نصب 35 هزار پلاک‌ آبی هوشمند در منطقه 5 اصفهان

روزانه بیش از 200 تن پسماند در شهرستان مهاباد تولید می‌شود

شعری زیبا از دختر شیرین زبان

دور از رخ تو چشم مرا نور نمانده است

شیائومی 15 پرو با دوربین تله‌فوتو پریسکوپی و نمایشگر 2K در راه است

رقیب قدر گلکسی زد فلیپ 6 در تصاویر واقعی رؤیت شد

اولین آیفون مجهز به فناوری Face ID زیر نمایشگر در سال 2026 از راه می‌رسد

نه زرگرها به شفافیت

چاپیدن پول!

شما بازنده‌اید

اسکی 150 مدال دارد/ از قله به درون شهرها رفتیم

بازطراحی بزرگ گوگل مپ در راه است

پروندۀ 75 رزمندۀ فاقد مدارک بالینی در کمیسیون تطبیق احراز جانبازی بنیاد شهید آذربایجان شرقی بررسی شد

معلمان، آموزش مهارت‌های زندگی به نوجوانان را جدی بگیرند

سعی کنید بی ظرفیت نباشید!

گوگل ظاهراً انتقال داده‌های قبلی کاربر به دستگاه‌های اندرویدی جدید را سریع‌تر می‌کند

روحانی «امروز» متفاوت با روحانی «قبل 1400»

پاسخ تند «عباس عبدی» به مقاله روزنامه جوان

منطقه 9 اصفهان میزبان برپایی جشن «لبخند خدا» می‌شود

افتتاح دادگاه عمومی بخش برزک در جهت تسهیل‌گری مشکلات قضایی مردم

«خراسان» پای کار نمایشگاه کتاب 1403 تهران

اپل، برترین برند صنعت تبلت؛ سامسونگ و هواوی دوم و سوم شدند

فعال اصلاح‌طلب: نه از یاران «ب.ز» می‌گویند، نه مسائل مالی پرونده را شفاف می‌کنند

روحانی و شورای نگهبان در چالش شفافیت

شعر مورد علاقه دکتر کاکاوند

سونی احتمالاً سرویس استریم پارامونت را تصاحب می‌کند

کدام گوشی‌های 2024 سامسونگ از شارژر 45 وات پشتیبانی می‌کنند؟

«ارومیه» واقعا احیا شد؟

انتفاضه جهانی در دانشگاه‌های جهان

زنان رادیکال‌ شده‌اند

شورش علیه سیاست

برگزاری ماراتن اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»