پیام سپاهان

آخرين مطالب

بورس های جهان یکدست قرمز شدند! اقتصادی

بورس های جهان یکدست قرمز شدند!
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، در سه ماهه دوم سال 2021 متوسط رشد اقتصادی 19 کشور عضو منطقه یورو و 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب 2.0 درصد و 1.9 درصد بوده است که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو 2.3 درصد و در سطح اتحادیه اروپا 2.0 درصد افزایش پیدا کرده است. رشد اقتصادی در دوازده ماه منتهی به مارس در سطح منطقه یورو به طور متوسط 13.7 درصد ودر سطح اتحادیه اروپا به طور متوسط 13.2 درصد بوده است.
کسری حساب تجاری آمریکا در ششمین ماه سال بیش از پیش افزایش یافته و از رقم 91 میلیارد دلار نیز عبور کرده است. به مانند ماه های قبل، چین بزرگ ترین صادرکننده به آمریکا بوده و بیشترین مازاد حساب تجاری را با این کشور داشته است. رسیدن واردات بزرگ ترین اقتصاد جهان به رکورد 236.7 میلیارد دلاری می تواند نویدبخش احیای طرف تقاضا باشد. در طرف صادرات نیز آمریکا طی این ماه در مجموع حدود 145.6 میلیارد دلار به دیگر کشورها کالا و خدمات صادر کرده است.
همان طور که انتظار می رفت، بانک مرکزی آمریکا در نشست اخیر خود بار دیگر نرخ بهره را در سطح کنونی حفظ کرد. این نهاد با اشاره به احیای تدریجی اقتصاد اعلام کرد با وجود افزایش شمار مبتلایان به گونه جدید کرونا، چشم انداز اقتصادی بهتر از قبل است. جروم پاول- رییس بانک مرکزی آمریکا- نیز با بعید دانستن افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت گفت: رویکرد ما همواره این بوده است که تا جای ممکن با شفافیت عمل کنیم. هنوز کاملا روزهای بد را پشت سر نگذاشته ایم.
صندوق بین المللی پول در گزارش تازه ای اعلام کرد تسریع در روند واکسیناسیون کشورها، بهترین خبر در حال حاضر برای اقتصاد جهانی محسوب می شود. این نهاد، برآورد خود از متوسط رشد اقتصادی جهان در سال جاری را 6.0 درصد پیش بینی کرد که البته این رقم، سال آینده به 4.9 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. بدین ترتیب، اقتصاد جهانی امسال تقریبا از رکود کرونایی خارج و احیا خواهد شد. این نهاد رشد اقتصادی امسال آمریکا و چین را به ترتیب 7.0 و 8.1 درصد پیش بینی کرده است.
نگرانی از تورم و کاسته شدن رشد اقتصادی در نتیجه کرونا کماکان تا حد زیادی روی انگیزه معامله گران برای ورود سرمایه های جدید به بازار تاثیر گذاشته است. از سوی دیگر اختلاف نظر بین سیاست گذاران بر سر زمان مناسب برای پایان دادن به سیاست های حمایتی فعلی بالا گرفته و در حالی که برخی خواهان ادامه رویکرد فعلی برای چند ماه دیگر هستند، بقیه با نگرانی از سخت تر شدن کنترل تورم معتقدند باید به آهسته تر شدن سرعت رشد اقتصادی و طولانی تر شدن احیا رضایت داد.
روابط بین آمریکا و چین بار دیگر به محدوده تنش بازگشته و پس از آن که وزارت بازرگانی آمریکا از تحریم 14 شرکت چینی به اتهام نقض حقوق بشر مسلمانان منطقه سن کیانگ خبر داد، حالا وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد این کشور هفت شرکت و نهاد آمریکایی را به فهرست تحریم های خود اضافه می کند که ویلبور راس- وزیر بازرگانی آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ- معروف ترین شخص تحریم شده اخیر آمریکایی توسط چین است.
در دومین هفته از ماه ژوئیه شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا با افزایش 51 هزارنفری به 419 هزار نفر رسیده که فعالان بازار را نسبت به بدتر شدن وضعیت در بازار کار نگران کرده است. این افزایش در حالی ثبت شد که انتظار می رفت روند متقاضیان نزولی باشد و به 410 هزار نفر برسد. بیشترین افزایش شمار متقاضیان در ایالت های میشیگان، تگزاس، کنتاکی و میسوری به ثبت رسیده است. از طرف دیگر اما در نیویورک، اوکلاهوما و تنسی روند نزولی حفظ شده است.
چین تصمیم گرفته است با هدف کاهش توانایی آمریکا در تحریم شرکت های این کشور، امکان عرضه سهام آن ها در بورس آمریکا را محدود کند. شمار زیادی از شرکت های چینی در بورس آمریکا سهام خود را عرضه کرده اند و قانون جدید می تواند زمینه ساز خروج شرکت های بزرگ چینی شود. طبق این قانون، شرکت هایی که بالای یک میلیون سهامدار دارند باید برای عرضه سهام خود در بورس آمریکا از نهادهای نظارتی چینی مجوز بگیرند. ارزش سهام این شرکت ها حدود دو تریلیون دلار است.
تاکنون بیش از 197 میلیون و 647 هزار و 862 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و 219 هزار و 152 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 628 هزار و 549 نفر، برزیل با 554 هزار و 626 نفر، هند با 423 هزار و 403 نفر، مکزیک با 239 هزار و 997 نفر و پرو با 196 هزار و 214 نفر بوده است.
دیوید اسپیکا - کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه گاید استون کپیتال - گفت: به صورت کلی، تمایل معامله گران به فروش سهام خود با بهبود چشم انداز اقتصادی خیلی کمتر از قبل شده است. با این حال ریسک های زیادی وجود دارد که می تواند روند را به طور کامل معکوس کند: گونه دلتا ویروس کرونا نیز با توجه به قدرت سرایت بالایش به یک نگرانی مهم تبدیل شده است. ما نگرانی های تورمی و احتمال افزایش تنش ها بین چین و آمریکا را نیز کماکان داریم.
بورس آمریکا
در وال استریت همه شاخص ها نزولی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایینتری از روز قبل خود بسته شدند.
شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با 0.57 درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح 34 هزار و 885.36 واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی 500» با 0.51 درصد ریزش تا سطح 4396.81 واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با 0.75 درصد کاهش در سطح 14 هزار و 668.07 واحدی بسته شد.
بورس‌های اروپایی
در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی 100" بورس لندن با 0.65 درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح 7032.30 واحد بسته شد. شاخص "دکس 30" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش 0.62 درصدی و ایستادن در سطح 15 هزار و 544.39 واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک 40" بورس پاریس با عقبگرد 0.32 درصدی در سطح 6612.76 واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس 35" 1.26 درصد پایین رفت و به 8675.70 واحد رسید.
بورس‌های آسیایی
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی 225" بورس توکیو ژاپن با ریزش 1.80 درصدی تا سطح 27 هزار و 283.59 واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ 1.35 درصد پایین رفت و در سطح 25 هزار و 961.03 واحد بسته شد.
در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" کاهش 0.81 درصدی را تجربه کرد و در سطح 4811.17 واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس 200" بورس سیدنی با 0.33 درصد ریزش و ایستادن در سطح 7392.62 واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)
نفت
در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با 0.33 درصد افزایش به 73.86 دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود 0.37 درصدی به ازای 76.33 دلار در هر بشکه مبادله شد.
طلا و نقره
همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش 0.96 درصدی نسبت به روز قبل در سطح 1810.59 دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت 0.37 درصدی به ازای 25.46 دلار مبادله شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/300485/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد