پیام سپاهان

آخرين مطالب

خشکسالی و کمبود علوفه، پای حیات وحش را به مزارع اصفهان باز کرد اجتماعی

خشکسالی و کمبود علوفه، پای حیات وحش را به مزارع اصفهان باز کرد
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، کم بارشی و خشکسالی در استان اصفهان ، زندگی را نه تنها برای انسان‌ها که برای حیوانات و حیات وحش نیز سخت کرده، زمین خشکیده و صحرا‌ها بی آب و علف شده و در این میان حیات وحش تشنه و گرسنه، در پی یافتن قوتی برای زنده ماندن، راهی مزارع کشاورزی و محل زندگی انسان‌ها شده اند.
خشکسالی شدید حاکم بر اقلیم اصفهان موجب شده خیران حوزه محیط زیست همگام با محیط بانان و مسئولان دست بکار شوند و بسته‌های علوفه را برای نجات حیات وحش از خطر مرگ، در زیستگاه‌های مختلف توزیع کنند.
کمبود اعتبار، معضل اصلی محیط زیست اصفهان
حسین اکبری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: امسال علوفه گران شده و برای تامین آن هنوز اعتباری داده نشده است، ما تمام امکانات و توان محیط‌بانان خود را برای آبرسانی سیار به آبشخور‌ها بسیج کرده ایم، اما جمعیت زیادی از حیات وحش به دلیل نبود علوفه از سکونتگاه‌های خود خارج و به مزارع و اراضی کشاورزی نزدیک شدند.
او ادامه داد: محیط زیست اصفهان دست کم به 11 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا شرایط اولیه و نیاز‌های حیاتی حیوانات شامل علوفه و آب را تأمین کند و تا حدودی از برخی بیماری‌ها پیشگیری شود.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان افزود: برای این منظوراز طریق استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان و سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیگیری و با سازمان مدیریت بحران کشور مکاتباتی شده که امید است این تلاش‌ها نتیجه بخش باشد.
اکبری گفت: البته با وجود پیگیری‌های تاکنون ما در سطح استانی و ملی برای استفاده از هر ظرفیتی برای تأمین اعتبارات، مشکل آنقدر فراگیر بوده که به شدت نیازمند همراهی مردم و نهاد‌های حقیقی و حقوقی هستیم.
او گفت: حفاظت از گونه‌هایی که به دنبال آب و غذا از زیستگاه‌های بومی شان خارج می‌شوند و به مزارع می‌روند، دشوار و نیازمند کمک و همراهی مردم در اطلاع رسانی به ماست.

پیام سپاهان

حیات وحش اصفهان، تشنه آب در گرمای طاقت فرسا
ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: یکی از دیگر دلایل خروج حیات وحش از زیستگاه هایشان به دلیل خشکسالی مفرط و کاهش بارش‌های بهاری است.
او ادامه داد: استان اصفهان 20 منطقه تحت حفاظت با وسعت 2 میلیون و 280 هزار هکتار و 25 گونه حیات وحش دارد که برای حفظ این اکوسیستم ارزشمند باید برنامه ریزی دقیق صورت گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: در ایام خشکسالی در کنار آبرسانی نیاز داریم که در خصوص افزایش حفاظت فیزیکی از این مناطق نیز اقدام کنیم.
حشمتی یادآور شد: دنیا تصمیم گرفته تا 10 سال آینده حفظ اکوسیستم‌های طبیعی و ترمیم آن‌ها را در دستور کار قرار دهد، بنابراین کشور ما نیز باید مراقب این ذخایر باشد، چون طبق مطالعات علمی، 120 تا 140 تریلیون دلار ارزش خدمات اکوسیستم تنوع زیستی است که یک و نیم برابر تولید ناخالص جهانی است.
"سداد"، سامانه‌ای برای کمک‌های مردمی به حیات وحش
فیروزه سعادتی رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: صندوق ملی محیط زیست به منظور تسهیل در اخذ کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه محیط زیست با استفاده از سامانه برخط “سداد” اقدام کرده است.
او گفت: از طریق این سامانه متقاضیان ارسال کمک‌های مردمی در اصفهان و دیگر استان‌های می‌توانند با انتخاب موارد کمک‌های خود در زمینه های: محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی (آبرسانی و تهیه علوفه برای وحوش)، محیط زیست انسانی، کاهش آلودگی خاک و پسماند، تقلیل آلاینده‌های آب و تالاب، تقلیل آلاینده‌های هوا و سایر موارد، مبالغ مورد نظر خود را پرداخت کنند.
رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: صندوق ملی محیط زیست عطف به ماده 4 اساسنامه خود برای متمرکز کردن کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه محیط زیست کشور با اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نشان اعتماد ملی اقدام به راه اندازی این سامانه برخط کرده است.

پیام سپاهان

اهدای دو تن علوفه خشک به حیات وحش قمیشلو
سید عبدالله جلیلیان مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی تیران و کرون گفت: یک تن و 310 کیلوگرم علوفه خشک با هزینه 6 میلیون و 550 هزار تومان در میان حیات وحش قمیشلو توزیع شده است.
او افزود: امسال این نخستین مرحله تامین علوفه حیوانات مناطق حفاظت شده تیران و کرون بود، در مرحله دوم نیز نزدیک به 700 کیلوگرم علوفه از باغ‌های شهرستان جمع آوری و به طور رایگان در اختیار زیستگاه‌ها قرار گرفت که با توجه به پیامد‌های خشکسالی مراحل بعدی نیز با جدیت دنبال می‌شود.
مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی تیران و کرون افزود: با اینکه انجمن ما در حوزه میراث فرهنگی فعال است، اما تصمیم گرفتیم به میراث طبیعی هم توجه کنیم، چون حیات وحش به عنوان گنجینه طبیعی ارزشمند نیازمند نگهداری، معرفی و انتقال به نسل‌های بعد است.
جلیلیان افزود: اکنون وضع به گونه‌ای است که حیوانات از گرسنگی به حاشیه جاده‌ها و برخی مناطق مسکونی نزدیک می‌شوند، بنابراین احساس خطر و با کمک مردم و شماری از دوستداران محیط زیست، تامین علوفه برای حیات وحش منطقه را آغاز کردیم.

پیام سپاهان

10 تن علوفه، کمک‌های مردمی به حیات وحش
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بیش از 10 تن علوفه از ابتدای امسال تاکنون به همت خیران تهیه و در مناطق مختلف استان اصفهان توزیع شده است.
ایرج حشمتی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست نیز در حال تهیه بیش از 30 تن علوفه است و نیرو‌های انتظامی و نظامی و فرمانداری‌های مستقر در مناطق نیز برای تامین علوفه حیات وحش اصفهان اعلام امادگی کرده اند.
او ادامه داد: محموله 150 تنی علوفه نیز قرار است به زودی وارد استان اصفهان شود.
اهدای علوفه باید بر اساس رفتار شناسی حیات وحش باشد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در خصوص اهدای علوفه برای وحوش گفت: توزیع علوفه دستی، حیات وحش را بد خوراک می‌کند و ممکن است علوفه طبیعی را دیگر استفاده نکنند، بنابراین با توجه به رفتارشناسی حیات وحش، در ماه‌های ابتدایی سال نیاز به علوفه دستی نیست، از این رو بهتر است این کمک‌ها با نظر تخصصی محیط زیست باشد تا بسته به زمان و نوع درخواست و نیاز، برنامه بدهیم.
حشمتی افزود: از طرفی تغییرات اقلیمی، خشکسالی و گرمایش زمین ادامه دار است از این رو تزریق علوفه خشکِ بدون برنامه، به زیستگاه‌ها اصولی نیست.
او لایروبی چاه‌ها و گسترش اقدامات حفاظتی را از اولویت‌های محیط زیست در ماه‌های اخیر عنوان کرد و افزود: با ورود نیروی انتظامی تخلف‌ها به خصوص شکار شبانه در حیات وحش کاهش یافت.
به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در 2 ماه آینده که حیات وحش زایمان را انجام داده و تمایل به علوفه سبز ندارد، زمان مناسبی برای اهدای علوفه خشک است.
حشمتی افزود: تعامل کامل با فرمانداری‌ها به منظور برنامه ریزی و تقسیم کار ضروری است، تا علوفه به تناسب نیاز در مناطق مختلف توزیع شود.
طولانی شدن دوره خشکسالی و کاهش شدید بارندگی‌ها در سال‌های اخیر آثار منفی جبران ناپذیری بر حیات وحش استان اصفهان وارد کرده است و اگر اوضاع به همین منوال سپری شود، مسئولان باید در این باره تصمیمات جدی تری بگیرند، چون حیات گونه‌های نادر زیست محیطی با این شرایط در خطر انقراض قرار دارد.
گزارش از سولماز محمدی
انتهای پیام/ی

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/299858/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد