پیام سپاهان

آخرين مطالب

روایت های غیرواقعی مقالات

روایت های غیرواقعی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
برجام حالا سال‌هاست به تراژدی مدیریت کشور تبدیل شده است؛ تراژدی‌ای که سیاست، اقتصاد و دیگر شئونات زندگی مردم ایران را به گروگان گرفته و نه‌تنها آورده‌ای را در سبد آن‌ها قرار نداده است، بلکه معطل گذاشتن کشور و دل بستن به حل موضوعات از این دریچه، سال‌های زیادی را از آن‌ها ربوده است. برجام در ماه‌های اخیر و به‌واسطه نشست‌های تکراری وین، بار دیگر به صدر اخبار کشور آمد و دولتمردان و دلخوشان به غرب بار دیگر گمان کردند شرایط برای بهره‌مندی از این توافق بی‌حاصل فراهم شده است؛ گمانی که حالا بیش از هر زمانی بیهوده بودن آن هویدا شده است. در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری گمانه‌زنی و پالس‌های بسیاری برای آمریکایی‌ها فرستاده می‌شد تا شاید اقدامی انجام شده و دست خالی برجامیان را پر کند اما غربی‌ها نه‌تنها به این پالس‌ها وقعی ننهادند، بلکه بر مواضع خصمانه خویش بیش از پیش، تاکید گذاشتند.
در هفته‌های اخیر کار به جایی رسید که حتی رییس‌جمهور و دیگر رفقایش تمام تلاش خود را برای به سرانجام رسیدن برجام به کار بستند و حتی از تن دادن به یک توافق بد دیگر نیز ابایی نداشتند؛ موضوعی که به خیال آن‌ها به سرانجام نرسید. روحانی و اصلاح‌طلبان که توافق در وین را تنها راه خود برای سرپوش گذاشتن بر عملکرد فاجعه‌آمیز هشت‌ساله گمان می‌کردند در روزهای پایانی حکمرانی گویا از این موضوع نیز قطع امید کرده‌اند.
مواضع تکراری روحانی
 رییس‌جمهور در 23تیرماه در جلسه هیات دولت دراین‌باره گفت که « اگر اصل60 قانون اساسی مورداحترام بود و در اوایل آذر لطمه نمی‌خورد و اگر 11آذر را نداشتیم در اسفندماه تحریم مردم برداشته شده بود و امروز مردم می‌دیدند چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین و اردیبهشت و خرداد و تیر دیگری را می‌دیدیم، به‌هرحال آنقدری که مقدور بوده، دولت و وزارت خارجه و بخش‌های دیگر تلاش کرده‌اند و امروز یک سفره آماده است که باید در باز شود و مردم بیایند کنار این سفر بنشینند.» رییس‌جمهور درحالی وعده‌های خود را تکرار می‌کند که در سال‌های گذشته بارها شاهد اظهارات اینچنینی از جانب وی بوده‌ایم و بارها هم مشخص شده است که دل بستن به غربی‌های نه‌تنها فایده‌ای ندارد، بلکه کشور را از حرکت بازمی‌دارد.
روحانی در ادامه بیان کرد: حالا فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند اما امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این کار را تکمیل کند. فرقی نمی‌کند که دولت دوازدهم یا دولت سیزدهم موفق باشند ولی برای اینکه 6ماه فرصت ازدست‌رفته بسیار متاسفیم و امیدواریم بتوانیم تا لحظه آخری که سر کار هستیم به وعده‌های خود عمل کنیم. 
ما در زمینه تحریم اقداماتی را که لازم بوده انجام داده‌ایم و در گزارش اخیر وزیر خارجه هم آمده و مردم می‌توانند بخوانند و کامل ببینند که صحنه چگونه بوده و در کجا هستیم.
روحانی که به‌جای پذیرفتن مسوولیت به‌دنبال بهانه‌های واهی برای فرار از پاسخگویی و هشت‌سال معطل نگه‌داشتن کشور بر سر «هیچ» است روز پنجشنبه 31تیرماه نیز مجددا با بیان اینکه درمورد تحریم اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود، قبل از عید نوروز تحریم را برداشته بودیم، گفت: دولت به همه وظایف خود در زمینه تحریم عمل کرده و در گزارش اخیر وزیر امورخارجه کاملا روشن است که به چه توفیقاتی دست یافتیم.
حالا رییس‌جمهور و رفقایش در پایان کار به‌جای گزارش متقن به مردم و تحلیل چرایی ایستادن چرخ‌های کشور به امید برجام، به گزافه‌گویی و انداختن تقصیر به گردن نهادهای دیگر روی آورده است تا راه را گم کرده و مردم را به بیراهه بکشاند؛ آن هم بدون اینکه اشاره‌ای به بدعهدی و عدم همکاری آمریکایی‌ها در خلال مذاکرات داشته باشد.
ادامه زیاده‌خواهی‌های آمریکا
 مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی دراین‌باره در توییتر نوشته است که «هنوز در مذاکرات بسیاری مسائل باقی مانده و لذا حرف از اتمام مذاکرات بی‌معناست. در موضوع تحریم‌ها، نه‌تنها آمریکا تضمینی برای حداقل انتفاع اقتصادی ایران نداده، بلکه حتی زیر بار لغو تحریم‌های دوره ترامپ ازجمله کاتسا که مادر تحریم‌هاست هم نرفته است.»
وی در بخش دیگری از این رشته توییت نوشته است که «آمریکا هیچ فرمول واقعی برای راستی‌آزمایی اجرای تعهداتش را هم نپذیرفته و روی یک زمان‌بندی مضحک اصرار دارد که در نتیجه آن ایران کل برنامه هسته‌ای خود را تعطیل می‌کند، بی‌آنکه کمترین تضمینی در اختیار داشته باشد که آمریکا واقعا و عملا تحریم‌ها را برخواهد داشت.»
آنطور که پیداست مذاکرات وین نه‌تنها به سرانجام نرسیده، بلکه در ابتدایی ترین آن هم دچار مشکل است و غربی‌ها و آمریکایی‌ها همانطور که بارها اعلام کرده بودند اراده‌ای جدی برای رسیدن به توافق ندارند. اصرار بر زمانبر بودن و عدم اراده برای بازگشت به تعهدات برجامی از همان روزهای اول، ابتر بودن روند وین را به رخ می‌کشید؛ موضوعی که روحانی و حامیانش تمایلی به دیدن آن نداشتند.
همه این‌ها دلیلی جز زیاده‌خواهی‌ها و بدعهدی‌های طرف غربی و آمریکایی ندارد و ارتباط آن با قانون مجلس و مسائل داخلی بازی سیاسی دیگری است که باید منافع جناحی را توجیه کند و هیچ منشایی از واقعیت ندارد؛ رییس‌جمهور و مذاکره‌کنندگان به‌خوبی به این موضوع واقف‌اند و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای تنها فرار روبه‌جلو به‌دلیل دستان خالی و عملکرد ضعیف است.
فرافکنی‌های ربیعی
 علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در آخرین نشست خود با اصحاب رسانه به این موضوع پرداخت و گفت که متاسفانه و ازآنجایی‌که متن مصوبه مجلس در آذر گذشته علاوه بر مداخله‌ غیرمرسوم‌ در امور اجرایی، فراتر از توافق برجام به نگارش درآمده است، نه‌تنها در این مدت بر پیچیدگی مذاکرات افزود، بلکه اساسا نمی‌توان نتایج گفت‌وگوها در چارچوب برجام را با مفاد این قانون فراتر از برجام تطبیق داد. به همین دلیل بود که دولت از همان روز اول مکررا مخالفت خود را با این روند نامعمول مجلس شورای اسلامی اعلام کرد و بر غیرمفید بودن این قانون درحالی‌که مذاکرات احیای برجام به‌طور طبیعی پیچیدگی‌های حقوقی و فنی بغرنجی دارد، تاکید کرده است.
وی ادامه داد: امروز به‌وضوح شاهدیم که زیرپا گذاشتن رویه‌های معمول تصمیم‌گیری و ورود موازی و غیرکارشناسی مجلس به موضوعی که پیش از این ساختار و سازمان روشن و سنجیده‌ای در چارچوب تصمیم‌گیری داشته، نه‌تنها کمکی به تسریع مذاکرات و حصول نتیجه بهتر نکرده بلکه ابهام‌های تازه‌ای را در مسیر بررسی نتایج مذاکرات ایجاد کرده که از نظر دولت نتایج سازنده‌ای به‌دنبال ندارد.
مواضع ربیعی نیز در ادامه فرافکنی‌های رییسش، حکایت از یک عملیات گسترده رسانه‌ای دارد که هدفش به حاشیه بردن مشکلات مردم و دعوای ساختگی با دیگر نهادهاست، تا خوش‌رقصی و امید واهی به غربی‌ها را توجیه کنند. آن‌ها که حالا از آمریکایی‌ها و دوستی دوباره با کدخدا ناامید شده‌اند به‌دنبال مرجع دیگری می‌گردند تا ناکامی‌های‌شان را به گردن آن‌ بیندازند.
این مواضع و اظهارات انتقادهای بسیاری را در پی داشت. سیدنظام موسوی در واکنش به اظهارات علی ربیعی تاکید کرد: بررسی‌های هیات تطبیق نشان داد مذاکرات وین اساسا قادر به لغو موثر تحریم‌ها به‌گونه‌ای که منجر به انتفاع اقتصادی برای کشور شود، نبوده و دولت در لغو تحریم‌ها شکست خورده است. وی افزود: هم آقای ربیعی و هم آقای روحانی در حال ارائه روایت‌های کاملا غیرواقعی از نتیجه مذاکرات هستند و البته مردم به خلاف‌گویی‌های آقایان عادت کرده و کمتر کسی این اظهارات را جدی می‌گیرد.
پروژه فریب افکارعمومی
 سخنگوی هیات‌رییسه مجلس با بیان اینکه واقعیت با اظهارات مقام‌های دولت فاصله فراوان دارد، گفت: قانون مجلس مهم‌ترین دارایی تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات ماه‌های اخیر بوده و مراجعه به متن مذاکرات که در اختیار مجلس هست، نشان می‌دهد اگر قانون مجلس نبود اساسا تیم مذاکره‌کننده چیزی برای چانه‌زنی نداشت.
وی افزود: در صورت صلاحدید شورای عالی امنیت ملی، پیشنهاد ما این است که متن جمع‌بندی هیات تطبیق منتشر شود، تا همه ملت شریف ایران در جریان موضوعات قرار بگیرند و واقعیت‌های مذاکرات اخیر برای افکار عمومی روشن شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/298068/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد