پیام سپاهان

آخرين مطالب

همتی: توسعه‌نیافتگی استان‌ها بدلیل نگاه سیاسی به مسائل اقتصادی است سیاسی

همتی: توسعه‌نیافتگی استان‌ها بدلیل نگاه سیاسی به مسائل اقتصادی است
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: توسعه نیافتگی استان‌ها و نبود توازُن بین آنها بدلیل وجود نگاه سیاسی و امنیتی به عرصه اقتصاد است.

عبدالناصر همتی عصر روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه استانی اصفهان، به ظرفیت‌های ارزشمند استان‌های کشور اشاره و خاطرنشان کرد: هرچه از مرکز کشور دورتر می‌شویم توسعه یافتگی کمتر و مشکلات مردم استان‌ها بیشتر می‌شود بنابراین باید طوری سیاستگذاری کرد که زمینه توسعه مُتوازن و عادلانه در همه استان‌ها فراهم شود و دولت ما، این مشکل را با آمایش سرزمین و توجه به ویژگی‌های بومی هر استان حل می‌کند.
وی افزود: مشکل اصلی کشور ما این است که سیاست بیش از حد بر اقتصاد حاکم و این وضعیت سبب شده است تا نتوانیم از پتانسیل استان‌ها، استفاده و ارتباط منطقی بین آنها برقرار کنیم.
همتی اضافه کرد: نگرش اقتصادی در بین مسوولان ما کم است در حالی که در دنیا سیاست در خدمت اقتصاد قرار دارد و طراحی‌های اقتصادی برای بهبود وضع اقتصادی مردم صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور مطلوب نیست، هشدار داد: چنانچه روند جاری را ادامه دهیم ممکن است نتایج بدتری را هم شاهد باشیم.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اقشار مختلف مردم در تمام استان‌ها اکنون گرفتار بیکاری و تامین معیشت خود هستند، رفاه و آسایش زندگی آنان تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه به مرحله نامطلوبی رسیده است بنابراین تغییر ریل‌گذاری اقتصاد کشور یا بازنگری در نحوه نگرش به اداره جامعه، اولویت من در دولت سیزدهم خواهد بود.
وی بر این باور است که هر اقدامی که در کشور انجام می شود در نهایت منافع مُترتب بر آن باید به جیب مردم برسد.
وی افزود: اگر قرار باشد سیاست‌هایی را عملی کنیم و اقداماتی را در دولت انجام دهیم که در نهایت به فقر مردم بیشتر منجر شود، این توفیق نیست، یعنی مراد و منظور مردم در رای دادن این نیست که دولت اقداماتی را انجام دهد که در نهایت آنان فقیرتر و از نظر اجتماعی و سیاسی محدوتر شوند، بنابراین باید در نحوه اداره کشور تجدیدنظر صورت بگیرد.
همتی با اشاره به 40 سال تجربه اقتصادی خود در بخش‌های مختلف گفت: تمام مسائل اقتصادی کشور را زیر نظر داشتم و بنگاه‌های بزرگ از جمله آخرین آنها بانک مرکزی را اداره کردم، بر مسایل و تنگناهای بین الملی و اطلاعات مربوط به شاخص‌های اقتصادی آگاه هستم و گیرهای اقتصادی کشور را می‌دانم.
وی افزود: در آخرین فرصت باقی مانده با هدف اصلاح وضع اقتصادی، وارد عرصه شدم و تاکید کردم که من فقط چهار سال رییس جمهوری خواهم بود، چرا که بسیاری از رییسان جمهوری پیشین آمدند تا در چهار سال اول، اصلاحات اقتصادی را در مسیر درست بیندازند، اما بخاطر محافظه‌کاری در چهار سال دوم با هدف گرفتن رای مردم، اقدامات اساسی برای کشور صورت ندادند.
همتی معتقد است، برغم اختلافات قومی، قبیله‌ای و مذهبی، مسوولیت‌ها باید بر اساس شایسته‌سالاری به مردم هر منطقه واگذار شود.
وی افزود: برنامه‌ای دارم که هر سه ماه یک بار جلسه‌ای را با نُخبگان هر استان داشته باشم؛ یعنی با جوانان و کسانی که تعیین کننده هر استان هستند جلسه برگزار و تصمیم‌گیری کنم تا بتدریج فرایند توسعه هر استان شکل بگیرد.
همتی به بررسی‌های خود در باره مشکلات و چالش های استان‌ها نیز اشاره و بیان کرد: ما می‌دانیم چه موانع و دخالت هایی برای جلوگیری از توسعه استان‌ها وجود دارد، نباید اجازه دهیم باندهایی در مرکز و تهران، استان‌ها را اداره کنند، زیرا معتقدیم استان‌ها باید توسط خود مردم و نُخبگان آنها و بر مبنای شایسته‌سالاری اداره شوند.
وی تصریح کرد: در صورت ریل‌گذاری صحیح و استفاده اصولی از جاده ابریشم و جاده کتان به عنوان کریدور شمال به جنوب از چهار محور مواصلاتی می‌توان برای ارتباط استان‌ها با یکدیگر بهره برد و این امر در قالب یک شاهراه بین المللی به توسعه استان‌ها و کشور کمک شایانی می کند.
این نامزد ریاست جمهوری با بیان‌اینکه تاکنون راهبردی برای توسعه اقتصادی استان‌ها نداشته‌ایم، افزود: هر استان دارای ویژگی قومی، فرهنگی، منابع و مُختصات آب و هوایی خاص خود است، نزدیکی به دریا، همسایگان خارجی، غربی و شرقی هر کدام یک ویژگی دارند، پس چاره ای نداریم جز اینکه بتوانیم مجموعه‌ مشکلاتی را که بخاطر نگاه متمرکز در اداره کشور وجود دارد، از میان برداریم.
همتی، گسترش حاشیه‌نشینی و خالی شدن روستاهای کشور از سکنه را از مهمترین آسیب های تمرکزگرایی در اداره کشور توصیف کرد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مسائل قومی، فرهنگی و مذهبی هر استان نباید مانع تصدی افراد شایسته برای اداره امور باشد، افزود: وقتی در استان افراد نُخبه و توانا وجود دارند که مردم به آنان اعتماد دارند، معنایی ندارد که آنان را به سایر شهرها و استان‌ها بفرستیم.
وی، بیکاری را چالش مشترک استان‌های کشور عنوان کرد و افزود: نخستین راهکار رفع این موضوع عبور از نگاه سیاسی و امنیتی به استان‌ها و حرکت بر مبنای تمرکززُدایی و تصمیم سازی و تصمیم‌گیری در داخل استان‌هاست.
به گفته وی، در دهه اخیر، توسعه اقتصادی کشور بخاطر مسائل مختلف که عمده آن تحریم بود، کاهش یافت و در 10 سال گذشته ما حدود 5 درصد رشد اقتصادی و افزایش ثروت داشتیم و کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای دنیا از نظر پیشرفت و ثروت‌آفرینی رشد قابل توجهی نداشت و همین موضوع سفره مردم را بسیار کوچک کرد و یکی از دلایل این رُخداد تلخ نیز نبود اشتغال کافی در استان‌هاست.
همتی، توانمندسازی اقشار محروم و کم درآمد را ضروری دانست و افزود: طرح هدفمندی یارانه‌ها باید درست اجرایی بشود، دهک‌های یک، دو و سه فقیرترین دهک‌های جامعه هستند و به همان میزانی یارانه دریافت می‌کنند که دهک‌های بالا می‌گیرند که این کار عادلانه نیست و باید اصلاح شود.
وی افزایش حداقل دستمزدها به 65 میلیون ریال و اختصاص کارت‌ اعتباری برای خرید کالا را از دیگر برنامه‌های دولت خود برای تقویت اقشار کم درآمد عنوان کرد و افزود: در این صورت قدرت خرید مردم شهرها و روستاها که در سال های گذشته بشدت کاهش یافته است، افزایش می یابد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بخش زیادی از مردم در روستاها به کشاروزی اشتغال دارند ولی بدلیل برخی سیاست‌های نادرست دچار مشکلات جدی هستند.
وی اصلاح قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تامین نهاده‌های دامی و ساماندهی این بخش را ضروری دانست.
همتی گفت: باید بگونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا واسطه‌ها و دلالان نتوانند با قیمت ناچیز، محصولات را پیش خرید و در مواقع لازم با چندین برابر قیمت به بازار عرضه کنند.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گردشگری را یکی از ظرفیت‌های مهم کشور و استان اصفهان برشمرد و افزود: با وجود فرصت‌های ارزشمند در این حوزه، سیاست جذب گردشگر ناکارآمد است و این در حالیست که با توجه به شرایط افزایش قیمت ارز، جذابیت سفر به کشورمان برای خارجی‌ها دوچندان شده است. 
وی تمرکز بر طرح‌های اولویت‌دار در حوزه گردشگری استان‌ها را نخستین اقدام دولت خود پس از واکسیناسیون کرونا عنوان کرد.
به گفته وی، فرایند جذب گردشگر نیز باید ساده‌سازی شود و سختگیری‌ها کنار برود تا بتواینم با ورود توریست به استان‌ها، افزایش اشتغال را در شهرها و روستاها برنامه‌ریزی کنیم.
وی اضافه کرد: اولویت دادن به این حوزه و حمایت از سیستم بانکی و مالی و توسعه بیشتر بومگردی در کشور با توجه به اقبال سرمایه گذاران، امکانپذیر است.
همتی، ایجاد آزادی‌های اجتماعی مناسب را نیز ضروری دانست و افزود: اکنون شرایطی است که این احساس در قشر جوان جامعه کمرنگ شده و در شهرهای بزرگ مانند تهران این یک معضل اساسی است و در شهرهای کوچک هم به یک مشکل جدی تبدیل شده است، اما دولت من برای رفع این پدیده ناهنجار اجتماعی برنامه ویژه‌ای دارد.
به گفته وی، مسوولان و دیگر بخش‌ها نباید در زندگی اجتماعی مردم دخالت کنند و این در کشور ما هیچ معنا و جایگاهی ندارد. 
همتی همچنین با اشاره به جایگاه مهم بانوان در جامعه گفت: 50 درصد از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند، آنها باید هویت مستقل خود را پیدا کنند و به دیگر بخش های جامعه متصل نباشند و این موضوع بطور جدی در دولت من مورد توجه قرار خواهد گرفت.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان، توسعه گردشگری در استان اصفهان و تسهیل زمینه برای این مهم، کمک به رفع محرومیت در شرق استان و بهبود کشاورزی در منطقه، جاری شدن دوباره زاینده‌رود و جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی از آن در بالادست، پیگیری پرونده اسیدپاشی به دختران و تکمیل طرح قطار شهری اصفهان را از مهمترین برنامه‌های خود در این استان برشمرد که در دولت آتی به آن خواهد پرداخت.
به گزارش ایرنا، انتخابات سیزدهمین دوره رییس جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهری، روستایی و عشایری و میاندوره ای پنجمین دوره خُبرگان رهبری و یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بطور همزمان 28 خرداد امسال برگزار می‌شود.
برچسب‌ها
اصفهان انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات انتخاباتی مشارکت سیاسی
پروندهٔ خبری
تبلیغات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات 1400

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/283951/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد