پیام سپاهان

آخرين مطالب

اقدام جدی برای تعیین تکلیف ضرایب نهایی آلایندگی صنایع انجام نشده است گفتگو

اقدام جدی برای تعیین تکلیف ضرایب نهایی آلایندگی صنایع انجام نشده است
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تاکنون هیچ مبلغی از محل عوارض آلایندگی صنایع سال‌های 1401 و 1402 طبق قوانین و دستورالعمل‌ها در سطح ضرایب حداقلی آلایندگی به شهر اصفهان پرداخت نشده و هنوز اقدام جدی برای تعیین تکلیف ضرایب نهایی آلایندگی انجام نشده است.
علی صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به عوارض آلایندگی صنایع اظهار کرد: در رابطه با این موضوع، طبق قوانین محیط زیستی و بندهای بودجه سالانه تصمیم‌گیری می‌شود.
وی با بیان اینکه اصفهان یکی از شهرهای آلوده و به روایتی طبق داده‌ها و اطلاعات، آلوده‌ترین شهر ایران محسوب می‌شود، افزود: در این رابطه علاوه بر جابه‌جایی صنایع، اصلاح عملکردها و تدابیر مختلف که باید برای ارتقای شاخص‌های محیط زیستی اقدام شود، بخشی از موضوع مربوط به پرداخت عوارض آلایندگی صنایع می‌شود.
سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: هدف از پرداخت عوارض آلایندگی آن است که قسمتی از آسیب‌های وارده به محیط زیست و مردم ناشی از آلودگی هوا، در لوای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی، ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی و توسعه فضای سبز کاهش دهیم.
وی افزود: در این زمینه بحثی مربوط به سال‌های 92 تا 94 است مبنی بر اینکه بعضی صنایع اصفهان در رابطه با پرداخت عوارض آلایندگی، احکام قطعی داشته و مشمول جرایمی نیز شده‌اند، اما تاکنون تنها بخش نخست یعنی عوارض آلایندگی تعیین تکلیف شده است و جرایم آن که به مراتب از بخش اول بیشتر بوده، همچنان در کش‌وقوس‌های قانونی بوده است و بعضی از موضوعات حاشیه‌ای موجب شد پیگیری‌ها در چارچوب قانونی اتفاق نیفتد.
صالحی ادامه داد: بحث دیگر مربوط به ماده 27 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوبه سال 1400 و ماده 40 قانون مالیات بر ارزش افزوده است که به بحث عوارض و جرایم آلایندگی و بر فرمولی اشاره دارد و متناظر به شاخص‌هایی همچون جمعیت، نزدیکی به محل آلایندگی و تأثیرپذیری، عوارض آلایندگی و سهم شهرهای تأثیرپذیر از آلودگی مشخص و این هزینه صرف حمل‌ونقل عمومی، توجه به فناوری‌های نوین برای کاهش آلودگی‌ها و توسعه فضای سبز می‌شود.
امروزه آسیب‌های جدی ناشی از آلایندگی به شهر اصفهان وارد شده است که تا پیش از این شاهد آن نبودیم، به‌نحوی که در شش ماه نخست سال، تعداد روزهای با هوای پاک کمی را شاهد بودیم و این در حالی است که همچنان کم‌تحرکی را بین بعضی از دستگاه‌ها می‌بینیم.
وی ادامه داد: در این بخش نیز به‌رغم آن که قانون مصوب 1400 است، آئین‌نامه اجرایی این قانون تا پایان 1401 تصمیم‌گیری نشده بود و اواخر سال گذشته مطرح شد، اما همچنان موضوع تعیین ضرایب آلایندگی برای صنایع مختلف و میزان سهم اختصاص یافته به شهرداری‌ها تعیین تکلیف نشده است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: دستورالعمل یاد شده، یک حداقل ضریب عوارض آلایندگی را برای صنایع مشخص کرده بود تا اداره مالیات آن را وصول کند و پس از قطعی‌شدن ضرایب، مابه‌تفاوت مبالغ پرداخت شود، اما تاکنون هیچ مبلغی از عوارض آلایندگی سال‌های 1401 و 1402 طبق این قوانین و دستورالعمل‌ها در سطح ضرایب حداقلی به شهر اصفهان پرداخت نشده و اقدام جدی برای تعیین تکلیف ضرایب نهایی آلایندگی انجام نشده است.
صالحی تصریح کرد: امروزه آسیب‌های جدی ناشی از آلایندگی به شهر اصفهان وارد شده است که تا پیش از این شاهد آن نبودیم، به‌نحوی که در شش ماه نخست سال، تعداد روزهای با هوای پاک کمی را شاهد بودیم و این در حالی است که همچنان کم‌تحرکی را بین بعضی از دستگاه‌ها می‌بینیم.
وی با اشاره به مطرح‌شدن موضوع عوارض آلایندگی هوای اصفهان در نشست مشترک هفته گذشته اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان با نمایندگان مجلس اصفهان و فرماندار اصفهان و یکی از مدیران استانی مربوط به این موضوع، گفت: مباحث خوبی در این عرصه انجام شد و یک مطالبه همگانی از سوی نمایندگان مردم و متولیان شهر و شهرستان اصفهان رقم خورد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: امیدواریم ماحصل این نشست، اجرای قانون در رابطه با جرایم عوارض آلایندگی مربوط به سال‌های 92 تا 94 و اجرای سریع‌تر قانون در رابطه با مصوبه 1400 و دستورالعمل اجرایی 1401 در رابطه با مواد 27 و 40 قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد.
وی افزود: در صورت اجرای قوانین ذکر شده می‌توان در زمینه توسعه فضای سبز، توسعه صنایع با فناوری‌های نوین در زمینه کاهش آلایندگی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی اقدام کنیم تا در حد یک‌سری اقدامات التیام‌بخش در این زمینه باشد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/772247/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مثل سر کسی را شیره مالیدن از یک زن زائو می‌آید

رشد بازار موبایل چین پس از 11 فصل؛ اپل از فهرست برترین برندها خارج شد

اشاره به اپل پنسل پرو در وب‌سایت اپل ژاپن رؤیت شد

ورود عملی جهان به جنگ جهانی سوم

قیمت طلا، سکه و ارز 18 اردیبهشت ماه 1403؛ کمر قیمت ها شکست

ثبت بیشترین بارندگی استان اصفهان در فریدونشهر

انحراف پراید در جاده نطنز سبب فوت مادر و کودک شد

345 هزار پلاک آبی هوشمند بر منازل اصفهانی‌ها نصب شده است

کلمه به کرسی نشاندن از یک عروسی می‌آید!

بازی Sonic Rumble به‌زودی معرفی خواهد شد

اولین تابلوی پولی 1403

بر پایی جشن باشکوه هفته معلم در جزیره کیش

صدور مجوز اجرای کنسرت برای کشتی های تفریحی

رایزنی صبحگاهیِ گروسی و اسلامی در اصفهان

رایزنی گروسی و اسلامی در اصفهان

ریشه جالب کلمه کلنجار رفتن

اولین دستگاه 6G دنیا رونمایی شد؛ 20 برابر سریع‌تر از 5G

مصائب اصلاح‌طلبی

استادان نقش مهمی در پیشبرد اهداف فرهنگی و اقتصادی کشور دارند

ریشه جالب کلمه مردمک

وزارت دفاع انگلیس هک شد

سریال استان‌سازی

افول «امنا»، صعود «شانا»؟

هدفگذاری صادرات یک هزار تن مرغ در فارس

بازدید رافائل گروسی از پل خواجو

خبر مهم سازمان امور مالیاتی برای مالیات‌ دهندگان

اختصاص ارز ترجیحی برای واردات تجهیزات پزشکی، مصرفی و توانبخشی مورد نیاز جانبازان و ایثارگران

پروژه‌های عمرانی و زیست محیطی نصف جهان در صف افتتاح

منتخبان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان تجلیل می‌شوند

گروسی کنار پل خواجو+ فیلم

برام هیچ حسی شبیه تو نیست!

اپل درحال بررسی همکاری احتمالی با استارتاپ خودروسازی Rivian است

آیا گوشی هواوی پیورا 70 با برنامه‌های گوگل عرضه می‌شود؟

نشانه‌شناسی از سفر گروسی

چه رازی پشت تورم 31 درصدی مخفی شده است؟

مناسبت روز/ سه‌شنبه، 18 اردیبهشت‌ماه

فرونشست 4 متری زمین در خیابان شهیدان کاظمی

پیام تبریک دکتر قاضی زاده هاشمی به مناسبت سالروز تاسیس بانک دی

زوج تایبادی مراسم عقد خود را در مزار شهدای گمنام برپا کردند

جلسه ستاد شاهد و ایثارگر طلاب استان سمنان برگزار شد

انتصاب مدیر کل دفتر خدمات سلامت و امور سالمندی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ستاد شاهد دانشگاه علوم پزشکی تبریز تشکیل جلسه داد

انحراف پراید در آزادراه خلیج فارس با 2 فوتی و 4 مصدوم

افشای« رازهای دوبلین» در نمایشگاه کتاب تهران

واکنش «کیهان» به مقاله «عبدی»: اگر بی‌عقل نبودید که لقب استاد و نواندیش را حراج نمی‌کردید

سد مقاومتی سکه شکست

تکذیب ادعای ضدانقلاب؛ حکم محمود مهرابی قابل فرجام‌خواهی است

تسلیت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش

ننه گلبهار دوستت داریم

هوای اصفهان ناسالم است/ کاشان در وضعیت قرمز آلودگی