پیام سپاهان

آخرين مطالب

اولین تابلوی پولی 1403 اقتصادی

اولین تابلوی پولی 1403
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - بر اساس آمار‌های بانک مرکزی، آخرین آمار‌ها حاکی از آن است که رشد پول در میانه فروردین‌ماه به سطح 16درصد رسیده است. رشد پول بیشترین همبستگی را با نرخ تورم دارد و نزول آن به زیر 20درصد می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که نرخ تورم، توان نزول به زیر 20درصد را دارد.

بانک مرکزی آخرین آمار‌های پولی را به تصویر کشیده است که نشان می‌دهد عمده متغیر‌های پولی به زیر 30درصد نزول کرده‌اند. بر اساس این آمار‌ها نرخ رشد پایه پولی در اسفندماه سال1402 به رقم 28.1درصد رسیده است. رشد نقطه به نقطه نقدینگی که در پایان سال قبل به 24.3درصد رسیده بود، در فروردین به سطح 23درصد کاهش یافته است.
بر اساس آمار‌های بانک مرکزی، آخرین آمار‌ها حاکی از آن است که رشد پول در میانه فروردین‌ماه به سطح 16درصد رسیده است. رشد پول بیشترین همبستگی را با نرخ تورم دارد و نزول آن به زیر 20درصد می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که نرخ تورم، توان نزول به زیر 20درصد را دارد.
بانک مرکزی پیش‌تر در گزارش‌های خود اعلام کرده بود که نرخ تورم نقطه به نقطه درفروردین ماه امسال به 34.7درصد رسیده است.
با توجه به این آمار مثبت، سوالی که پیش می‌آید این است که چه مانعی برای ارائه گزارش‌های منظم پولی و نرخ تورم وجود دارد؟
بانک مرکزی به‌تازگی آمار‌های مربوط به پایه پولی اسفند‌ماه 1402 و رشد نقدینگی فروردین‌ماه امسال را اعلام کرد. طبق این آمار‌ها رشد نقطه‌به‌نقطه پایه پولی اسفندماه 1402 برابر با 28.1 درصد و رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی فروردین‌ماه امسال نیز برابر با 23 درصد بوده است. این ارقام حاکی از ادامه‌دار بودن روند کاهشی متغیر‌های پولی در ماه پایانی سال گذشته و فروردین‌ماه امسال است.
رشد نقدینگی به عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر تورم می‌تواند اثر مهمی بر وضعیت تورمی کشور نیز بگذارد. حال در این شرایط، سوال اساسی این است که روند کاهشی متغیر‌های پولی با توجه به ریسک‌های فعلی پولی تا چه زمانی ادامه‌دار خواهد بود؟
چرا نقدینگی کاهشی شد؟
بررسی آمار‌های نقدینگی و پایه پولی نشان می‌دهد رشد متغیر‌های پولی در یک سال اخیر روندی کاهشی را به خود گرفته است. در سال 1400، بانک مرکزی به عنوان یک سیاست احتیاطی برای بهبود وضعیت ناترازی بانک‌ها تصمیم به اجرای کنترل ترازنامه‌ای گرفت. کنترل ترازنامه‌ای به این معنا بود که بانک مرکزی برای بانک‌های مختلف سقفی را تعیین می‌کرد و بانک‌ها حق تسهیلات‌دهی بالاتر از این سقف را نداشتند.
در صورت تخلف بانک‌ها از این سقف آن‌ها جریمه می‌شدند و بانک مرکزی جریمه بدهی بانک‌ها به خود را افزایش می‌داد. پس از اجرای این طرح، نرخ رشد نقدینگی در ماه‌های آغازین واکنشی کاهشی نداشت و زمان گذشت تا کنترل ترازنامه‌ای بتواند بر نرخ رشد نقدینگی اثرگذار شود.
در سال 1402 این اثر شدیدتر شد و روند کاهشی نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی خود را بیش از پیش نمایان کرد. این کاهش تا فروردین‌ماه 1403 نیز ادامه‌دار شد و در فروردین‌ماه 1403، رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی به 23 درصد رسید. این آمار حاکی از کاهش 18.8 واحد درصدی رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی نسبت به فروردین‌ماه سال 1400 است.
رشد نقطه‌به‌نقطه 23 درصدی نقدینگی به معنای رسیدن این شاخص به پایین‌ترین میزان آن از فروردین‌ماه 1398 است. رشد پایه پولی، اما روند متفاوتی را در مقایسه با رشد نقدینگی طی کرده است. با آغاز کنترل ترازنامه‌ای نرخ رشد پایه پولی افزایش یافت، زیرا بانک مرکزی با جریمه بانک‌ها در طرح کنترل ترازنامه‌ای منجر به رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و تحمیل ناترازی بانک‌ها به ترازنامه این بانک شد.
نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه پایه پولی در فروردین‌ماه 1400 برابر با 27.4 درصد بود، با‌این‌حال پس از اجرایی شدن کنترل ترازنامه‌ای نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه پایه پولی افزایش یافت و در فروردین‌ماه 1402 به 45 درصد رسید.
این رقم بالاترین نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه پایه پولی دست‌کم در 12 سال اخیر بوده است. پس از این تاریخ، اما نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه پایه پولی روندی کاهشی به خود گرفت و در اسفند 1402، به 28.1 درصد رسید. این رقم پایین‌ترین نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه پایه پولی از مردادماه سال 1399 محسوب می‌شود. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد علت عمده کاهش نرخ رشد نقدینگی را باید در کاهش خالص ذخایر خارجی بانک مرکزی جست‌وجو کرد.
سرنوشت نقدینگی چه خواهد شد؟
بررسی وضعیت رشد نقدینگی و پایه پولی در بازه‌های زمانی بزرگ‌تر از ماهانه نشان می‌دهد وضعیت این متغیر‌ها در حال نزدیک‌شدن به وضعیت متغیر‌های پولی در سال‌های 1393 و 1394 است. در این سال‌ها مشابه با ماه‌های اخیر، نرخ رشد نقدینگی روند کاهشی به خود گرفته بود، انتظارات تورمی نیز کاهشی بود و وضعیت صادرات نفتی به دلیل افق‌های روشن دیپلماتیک مطلوب بود.
در این زمان بود که تورم کشور حتی تک‌رقمی شد و رشد اقتصادی پس از برجام جهش بسیار بالایی داشت. با‌این‌حال، پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها بار دیگر انتظارات تورمی افزایشی شد و نرخ ارز جهش پیدا کرد، تقاضا برای پول تقویت شد و با توجه به وضعیت درون‌زای خلق نقدینگی و سیاست منفعل پولی بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی نیز شدت یافت.
البته شرایط فعلی در کشور تفاوت‌هایی با سال‌های میانی دهه 90 شمسی دارد؛ در آن زمان به دلیل حرکت ایران به سوی توافق دیپلماتیک در حوزه هسته‌ای افق‌های روشنی برای رسیدن به توافق وجود داشت و این مساله منجر به ثبات انتظارات تورمی در کشور می‌شد. اما اکنون در وضعیتی قرار داریم که انتخابات آمریکا در آبان‌ماه 1403 و سایه بازگشت ترامپ به عرصه قدرت، وضعیت انتظارات در سال کنونی را متزلزل کرده است.
به نظر می‌رسد موانع رسیدن به تورم تک‌رقمی در سال کنونی و سال‌های آینده همچنان پابرجا هستند و به‌رغم اثرات مثبت سیاست کنترل ترازنامه‌ای، سیاست‌های مکملی نیز در کنار این سیاست باید به کار گرفته شود. سیاستگذار باید به دنبال اصلاح ساختار بودجه، آزادسازی اقتصادی، تنش‌زدایی در سیاست خارجی و اصلاح ناترازی‌های بانکی باشد.

پیام سپاهان


پیام سپاهان


لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/847553/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شرایط، زمان و مکان اعزام مشمولان اصفهانی پایه خدمتی خرداد 1403

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت

23 هزار حیوان‌گزیده فقط در این استان

دادگستری اردستان یکی از حوزه‌های قضائی استان با کمترین اطاله دادرسی است

دانشجویان نخبه و ممتاز علمی به کمک دانشگاه آزاد بشتابند

نخستین جلسه کمیته راه اندازی پست 400 کیلو ولت نجف آباد برگزار شد

نجفی: دانشجویان نخبه و ممتاز علمی وارد میدان شوند

تیم هندبال شهید شاملی کازرون به مصاف پرواز هوانیروز اصفهان می‌رود

برگزاری 2 ویژه‌برنامه‌‎ به‌مناسبت دهه کرامت در ناژوان

نیازمندی 1000 میلیاردی تاسیسات بیمارستان بهشتی کاشان

نهمین اعتصاب کامیون داران طی 6 سال!

متولی‌گری بازار و میدان امام علی(ع) مشخص شود

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

داستانک/ بوی مادر

حکایت جالب از ضرب المثل کسی که خرش از پل گذشت یعنی چه؟

جدال میان دو پیامرسان محبوب

پیش بینی جدید یک نماینده درباره نرخ ارز در بازار؛ قیمت دلار این‌گونه 13 هزار تومان ریخت

موج جدید بارش‌ ها، از این روز آغاز خواهد شد

با کریمان کارها دشوار نیست

شهرداری اصفهان گزارشی از حسابرسی شرکت قند ارائه دهد

منطقه 5 اصفهان در جایگاه نخست افزایش تناژ جمع‌آوری مواد بازیافتی

«خورشید هشتم» به پل خواجو می‌رود

دستگیری 32 سارق و فروشنده مواد مخدر در بهارستان

تأثیر مطالعه بر سلامت روان

بازی/ Hoosegow: Prison Survival؛ ماجراجویی در زندان

افت شاخص بورس

ماجرای جنایت وحشتناک مرد دوزنه در جاده

دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ ای، قربانی گرفت

جزییات جدید درباره تعطیلی آخر هفته

زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

اجرای 100 کیلومتر از شبکه فاضلاب نجف آباد توسط بخش خصوصی

بسته جدید تشویقی ساخت‌وساز در شورای شهر اصفهان تصویب شد

برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در حمام میرزا رسول مهاباد

جاری شدن آب بعد از 140سال خشکی درقنات حسن آبادنصرآباد

اوج فعالیت سامانه بارشی در اصفهان چهارشنبه است/ احتمال وقوع سیلاب

نمایشگاه کتاب دوحه میزبان رونمایی از مصحف مشهد رضوی

سرعت شارژ؛ وقتی پوکو X6 پرو، پیکسل 8a را با اختلاف چشمگیر شکست می‌دهد

طعنه به پیش‌نیاز سخت‌گیرانه ویندوز 11؛ ویندوز XP روی پردازنده‌ قدیمی‌تر از خودش اجرا شد

کارمندان OpenAI ظاهراً مجبور به امضای توافق‌نامه عدم انتقاد از شرکت بوده‌اند

برگزاری جشن الفبا در شهرستان ورزنه

بهره‌‎مندی از ظرفیت خیران در امور استانی با افتتاح خانه کرامت در اصفهان

اجرای پویش سبز جمع‌آوری آلاینده‌های محیط زیستی

ناظران ویژه در هفته 28 لیگ برتر

حریق نیمه گسترده انبار چوب و ضایعات در حبیب آباد + عکس

چالش کشور برای توسعه هوشمندسازی/اجرای پایلوت e-call در تهران و اصفهان

راه‌اندازی هرچه زودتر خط 2 متروی اصفهان نیازمند اقدام ویژه است

«طرح بهارستان» در گناوه اجرا شد

گزارش حسابرسی شرکت قند نقش جهان اعلام شود

اعزام حجاج شهرضایی به خانه خدا

بی‌توجهی سازمان نظام مهندسی به اجرای تفاهم‌نامه با شهرداری اصفهان