پیام سپاهان

آخرين مطالب

اگر مردم بیایند اصلاح‌طلبان رای می آورند مقالات

اگر مردم بیایند اصلاح‌طلبان رای می آورند
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
 شاید بتوان مقطع نیمه دوم سال 96 تاکنون را یکی از بدترین مقاطع زمانی برای اصلاح‌طلبان قلمداد کرد. جایی که سرمایه اجتماعی آنها ریزش کرد. با رویگردانی جامعه مواجه شدند، اختلافات درونی پدید آمد و موسوی‌لاری و عارف از شورای‌عالی استعفا دادند. عبدالوحد موسوی‌لاری در این باره می‌گوید: «بعضی فکر کردند من مکانیسم حقیقی و حقوقی شکل‌دهنده شورای سیاست‌گذاری را زیر سوال برده‌ام؛ در‌حالی‌که این‌طور نیست. من همچنان معتقدم در جریان اصلاح‌طلبی، همه آنها زیر چتر احزاب نیستند.»
اصلاح‌طلبان و آینده پیش‌رو
اصلاح‌طلبان از 23سال پیش که با انتخابات خرداد 76 موجودیت خود را اعلام کردند، همواره توانسته‌اند در انتخابات‌های مختلف موثر ظاهر شده و با کنش‌گری‌های خود بر درصد مشارکت جامعه در انتخابات تاثیر بگذارند. فارغ از انتخابات‌های سال‌های دور مثل 76 و 80 که رئیس دولت اصلاحات با آرای بالای مردم در انتخابات به پیروزی رسید، اصلاح‌طلبان در مقاطع دیگر نیز مثل انتخابات مجلس دهم در اسفند 94 و اردیبهشت 96 توانستند سرمایه اجتماعی خود را به صحنه آورده و انتخابات را به نفع خود رقم بزنند. اما هر چه سال‌های ابتدایی و میانی دهه 90 برای اصلاح‌طلبان خوش‌یمن بوده و به عبارت عامیانه‌تر آمد داشته اما سال‌های پایانی این دهه چندان روی خوشی به اصلاح‌طلبان نشان نداده است. چنانکه امروز می‌بینیم به واسطه اتفاقات مختلفی که در ساحت‌های گوناگون جامعه رخ داده سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان با ریزش چشمگیری مواجه بوده است و دیگر مردم اعتماد سابق را به این جریان سیاسی ندارند. علت آن را نیز می‌توان در عملکرد ضعیف و انتقادآمیز دولت در حوزه اقتصاد و معیشت مردم جست‌وجو کرد. البته نه اینکه خود اصلاح‌طلبان نیز در این زمینه بی‌تقصیر بوده باشند. عملکرد منفعلانه آنها در مجلس دهم، عدم اتخاذ رویکردها و تصمیمات درست و کارساز در شورای عالی سیاست‌گذاری و پرداختن به اختلافات درون‌جریانی همه باعث شد تا اصلاح‌طلبان از مردم و مطالباتشان دور‌تر شوند. چنانکه در انتخابات 98 شاهد کاهش جدی مشارکت مردم و عدم حمایت از اصلاح‌طلبان بودیم. لذا به نظر می‌رسد که اگر اصلاح‌طلبان در ماه‌های باقی‌مانده نتوانند خود را به مردم نزدیک کرده و آنها را نسبت به حضور در انتخابات متقاعد سازند نباید انتظار موفقیت و پیروزی در 1400 را نیز داشته باشند. باید دید شرایط برای اصلاح‌طلبان و جامعه چگونه رقم خواهد خورد.
از 76 تا 1400
وزیر کشور دولت اصلاحات درخصوص عملکرد جریان اصلاحات اظهار داشت: عملکرد جریان اصلاح‌طلبی در چند مقطع قابل بررسی است؛ مقطعی که از سال 75 شروع و 84 تمام می‌شود که اصلاح‌طلبان با حضور در عرصه سیاسی و نهایتا پیروزی در انتخابات دوم خرداد، دولت اصلاحات را تشکیل دادند. ایرنا نوشت، سیدعبدالواحد موسوی‌لاری گفت: بعد از آن دوران ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد از سال 84 تا 92 است. مقطعی هم از سال 92 تا امروز که اصلاح‌طلبان بنا بر مصالحی، از نامزدی که از جبهه آنان نبود، حمایت کردند و در آنچه در این هفت سال اتفاق افتاده، شریک شدند. وی افزود: در دوره احمدی‌نژاد وضعیت اصلاح‌طلبان مشخص بود و خیلی جای بحث نداریم؛ به‌خصوص بعد از حوادث 88 و مسائلی که پیش آمد. اما از سال 91 و 92 جریان اصلاح‌طلب به این جمع‌بندی رسید که باید مجدد در عرصه انتخابات حضور پیدا کند و فعال باشد. نایب‌رئیس مستعفی شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: اینجا جریان اصلاح‌طلب می‌خواست موجودیت خود را با حضور در صحنه اعلام کند. اصلاح‌طلبانی مثل آقای دکتر عارف و آقای جهانگیری ثبت‌نام کرده بودند. مرحوم آیت‌‌ا... هاشمی‌رفسنجانی کاندیدای خاص اصلاح‌طلبان نبود، اما اصلاح‌طلبان به ایشان علاقه‌مند بودند و دوست داشتند ایشان در صحنه باشد. موسوی‌لاری در خصوص انتخابات پیش‌رو تاکید کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری تا امروز و تا این لحظه، تحت تاثیر انتخابات 98 است؛ یعنی سوال‌هایی که در اذهان مردم است، در ذهن کنشگران سیاسی نیز وجود دارد. محافل مختلف سیاسی در این مساله بحث کرده و سناریوهای مختلف را ارزیابی می‌کنند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: انتخابات سه ضلع دارد؛ مردم، متولیان انتخابات و کنشگران سیاسی. اگر متولیان انتخابات قانونمند حرکت کنند و مردم احساس کنند رای‌شان محترم است، شرکت می‌کنند و اگر مردم پای صندوق‌ها بیایند، اصلاح‌طلبان پیروز خواهند بود. در چنین فضایی، اصلاح‌طلبان می‌توانند به اجماع و نقطه‌نظر واحد برسند.
ماجرای استعفا از شورای عالی
وزیر کشور دولت اصلاحات عنوان کرد: در جلسات متعددی با شورای نگهبان از حقوق کاندیداها دفاع می‌کردم و در پاره‌ای موارد هم با شورای نگهبان به توافق می‌رسیدیم. در آخرین جلسه‌ای که با شورای نگهبان بود و آنها هم با من همدلانه حرکت کردند، پیشنهاد من این بود که شما یک نماینده برای حل این مساله تعیین کنید که توافق ما برای شما حجت باشد که از طرف شورای نگهبان آیت‌‌ا... رضا استادی معرفی شد. ما تقریبا 15، 20 روز با ایشان جلسات مختلف داشتیم و پرونده‌خوانی می‌کردیم؛ یعنی یک فرد مشخص مشکلش چه بوده و ایشان هم نگاه می‌کرد که ببیند آیا چیزی در پرونده‌اش هست یا خیر؛ اگر نبود او را تایید صلاحیت می‌کردند. به همین سادگی و به‌صورت رفاقتی و از طریق همین مکانیسم تا حد زیادی مشکلات و مسائل با شورای نگهبان حل شد. موسوی‌لاری با اشاره به ماجرای استعفای خود از شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اظهار کرد: من در متن نامه استعفا به این نکته اشاره کردم و گفتم احزاب باید نقش فعال‌تری پیدا کنند. بعضی فکر کردند من مکانیسم حقیقی و حقوقی شکل‌دهنده شورای سیاست‌گذاری را زیر سوال برده‌ام؛ در‌حالی‌که این‌طور نیست. من همچنان معتقدم در جریان اصلاح‌طلبی، همه آنها زیر چتر احزاب نیستند. وی تصریح کرد: نیروهای بسیار ارزشمندی در شهرها و مناطق دیگر هستند که می‌توانند حضور فعال داشته باشند، اما وابسته به هیچ‌کدام از احزاب نیستند. ما هر ساختار اجماعی را که تعریف می‌کنیم، باید ناظر بر بهره‌گیری از آنها هم باشد. همان‌طور که به احزاب میدان می‌دهیم، باید آنها هم باشند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/182961/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

عمارت انگورستان ملک

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم