پیام سپاهان
ثبت ملی ساختمان‌های تاریخی اداره نوغانداری تربت حیدریه
دوشنبه 27 فروردين 1403 - 16:04:08
پیام سپاهان -

پیام سپاهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره ثبت آثار تاریخی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: کلمه نوغان به معنی کرم ابریشم و پیله معرفی شده و شهرستان تربت حیدریه از دیرباز به‌دلیل اقلیم مساعد برای کاشت درخت توت، یکی از مناطق مهم پرورش کرم ابریشم و نوغان داری در ایران بوده است.
محمود طغرایی افزود:ساخت تاسیسات اداره نوغان داری در شهرستان تربت حیدریه از سال 1314 انجام شد و نخستین مدیر این اداره فردی فرانسوی به نام «مسیو فران» بوده است.
طغرایی گفت: در دوران پهلوی اول پس از آن‌که صنعت نوغان‌داری تحت نظارت و انحصار دولت قرار گرفت، مجموعه ابنیه نوغان‌داری در تربت حیدریه به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم پرورش کرم ابریشم پایه‌ریزی شد.
او گفت: این مجموعه شامل ساختمان‌هایی است که به صورت منفرد در زمینی با وسعت بیش از دو هکتار ایجاد شده‌اند و کاربری‌های گوناگونی مانند سالن‌های تولید تخم نوغان و پرورش کرم ابریشم، ساختمان‌های اداری و مدیریت، مهمانسرا و اسکان پرسنل داشتند.
طغرایی افزود: از شاخصه‌های معماری این مجموعه که برگرفته از ساختمان‌های شمال ایران است می‌توان به سبک و گونه معماری کوشک مانند، رعایت قرینه‌سازی، استفاده تمام عیار از آجر در تزیینات و سازه بنا، استفاده از قوس‌های نیم دایره و بیضوی و وسعت درخورتوجه، اشاره کرد.
او گفت: در زمین‌های پیرامون این ساختمان‌ها نیز توتستان‌هایی برای بهره‌برداری در فصل پرورش کرم ابریشم ایجاد شده است.
رئیس اداره ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: این مرکز به‌عنوان تنها نمایندگی اداره توسعه نوغان شرق کشور در حال حاضر نیز، ارائه دهنده خدمات و تامین کننده تخم نوغان در استان‌های شرق کشور (استان‌های خراسان‌های رضوی، شمالی، جنوبی و سیستان و بلوچستان) است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/841804/ثبت-ملی-ساختمان‌های-تاریخی-اداره-نوغانداری-تربت-حیدریه
بستن   چاپ