پیام سپاهان
ساختمان‌های تاریخی نوغانداری تربت حیدریه ثبت ملی شد
دوشنبه 27 فروردين 1403 - 14:10:17
پیام سپاهان - رئیس اداره ثبت آثار تاریخی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از ثبت ساختمان اداره نوغان داری تربت حیدریه به شماره 33964 در فهرست آثار ملی ایران خبر داد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی خراسان رضوی، محمود طغرایی گفت: کلمه نوغان به معنی کرم ابریشم و پیله معرفی شده و شهرستان تربت حیدریه از دیرباز به‌دلیل اقلیم مساعد برای کاشت درخت توت، یکی از مناطق مهم پرورش کرم ابریشم و نوغان‌داری در ایران بوده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
رئیس اداره ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: ساخت تاسیسات اداره نوغان داری در شهرستان تربت حیدریه از سال 1314 انجام شد و نخستین مدیر این اداره فردی فرانسوی به نام «مسیو فران» بود.
طغرایی عنوان کرد: در دوران پهلوی اول پس از آن‌که صنعت نوغان‌داری تحت نظارت و انحصار دولت قرار گرفت، مجموعه ابنیه نوغان‌داری در تربت حیدریه به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم پرورش کرم ابریشم پایه‌ریزی شد.
وی تصریح کرد: این مجموعه شامل ساختمان‌هایی است که به صورت منفرد در زمینی با وسعت بیش از دو هکتار ایجاد شده‌اند و کاربری‌های گوناگونی مانند سالن‌های تولید تخم نوغان و پرورش کرم ابریشم، ساختمان‌های اداری و مدیریت، مهمانسرا و اسکان نیروها را داشتند.
طغرایی گفت: از شاخصه‌های معماری این مجموعه که برگرفته از ساختمان‌های شمال ایران است می‌توان به سبک و گونه معماری کوشک مانند، رعایت قرینه‌سازی، استفاده تمام عیار از آجر در تزئینات و سازه بنا، استفاده از قوس‌های نیم دایره و بیضوی و وسعت درخور توجه، اشاره کرد.
وی افزود: در زمین‌های پیرامون این ساختمان‌ها نیز توتستان‌هایی برای بهره‌برداری در فصل پرورش کرم ابریشم ایجاد شده است.
رئیس اداره ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: این مرکز به‌عنوان تنها نمایندگی اداره توسعه نوغان شرق کشور در حال حاضر نیز ارائه دهنده خدمات و تامین کننده تخم نوغان در سطح استان‌های شرق کشور (خراسان های رضوی، شمالی، جنوبی و سیستان و بلوچستان) است.
تربت حیدریه؛ پایتخت ابریشم کشور
علی محمدی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه نیز گفت: در حال حاضر شهرستان تربت حیدریه با تولید بیش از 80 درصد ابریشم کشور در شهر ملی بایگ و روستای ملی بسک، به‌عنوان پایتخت ابریشم کشور شناخته می‌شود.
وی افزود: این مجموعه با پیگیری‌های چندساله اداره کل میراث‌فرهنگی استان و شهرستان، شورای اسلامی شهر تربت حیدریه و مساعدت اداره نوغانداری شهرستان و شرکت سفیدرود رشت، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
انتهای پیام/282

http://www.sepahannews.ir/fa/News/841788/ساختمان‌های-تاریخی-نوغانداری-تربت-حیدریه-ثبت-ملی-شد
بستن   چاپ