پیام سپاهان
روند اضافه وزن شهروندان نگران کننده است
چهارشنبه 26 مهر 1402 - 9:46:12 AM
ایسنا
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت: با مشاهده روند پنج ساله شاخص‌های چاقی و اضافه وزن در این شهرستان به این نتیجه می‌رسیم که میزان درصد چاقی و اضافه وزن در حال افزایش است‌ و به نوعی مردم اردستان در حال چاق شدن هستند.
حسن ذبیحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروزه با توجه به سبک رایج زندگی و مشکلات اقتصادی، جامعه و افکار عمومی نیازمند کسب آگاهی و اطلاع‌رسانی بیشتر، بهتر و کاربردی در مورد اضافه وزن و چاقی است.
اضافه وزن و چاقی که یکی از تبعات زندگی ماشینی در حوزه سلامت است و ظرف دو دهه اخیر بیشتر از هر زمان دیگری مشهود شده است.
وی با اشاره به آمار میزان چاقی و اضافه وزن در گروه‌های سنی، افزود: حدود 3433 نفر از جمعیت شهرستان اردستان در سن نوجوانی قرار دارند که با بررسی‌های انجام شده 18.7درصد آنها مبتلا به اضافه وزن و چاقی و 15 درصد نوجوانان لاغر هستند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان گفت: همچنین 1919 نفر از جمعیت این شهرستان را گروه سنی جوانان تشکیل داده که از این تعداد حدود 36 درصد اضافه وزن و چاق هستند و 8 درصد کل جمعیت جوان این شهرستان مبتلا به لاغری غیرطبیعی هستند.
ذبیحی تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده از جمعیت 8264 نفره گروه سنی میانسالی در این شهرستان بیش از 63 درصد آنها دچار چاقی و اضافه وزن هستند و حدود 3.1 درصد آنها لاغر هستند.
وی با بیان اینکه در این شهرستان حدود 5641 نفر سالمند مراقبت شده زندگی می‌کنند که 37 درصد آنها از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند، گفت: با مشاهده روند پنج ساله شاخص‌های چاقی و اضافه‌وزن در این شهرستان به این نتیجه می‌رسیم که میزان درصد چاقی و اضافه‌وزن در حال افزایش است‌ و به نوعی مردم اردستان در حال چاق شدن هستند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان، بیان کرد: از سال 1397 تاکنون چاقی شکمی در این شهرستان افزایش دو درصدی داشته است. نتایج غربالگری شبکه بهداشت و درمان نشان می‌دهد کم‌تحرکی، مصرف بیش از حد مجاز شکر و فرآورده‌های حاوی قند ساده و غذاهای فست فوت از جمله مشکلات سبک زندگی افراد شده است.
ذبیحی توصیه کرد: از مردم می‌خواهیم در محدوده وزن و کالری مناسب بدن از غذاهای سالم، مقوی و مورد نیاز بدن خود استفاده کنند و از مصرف غذاهای فرآوری شده حاوی شکر و روغن‌های اشتباه پرهیز کنند. همچنین فعالیت ورزشی روزانه را در برنامه خود داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: با بررسی‌های انجام شده آن‌موضوعی که بیش از همیشه مورد انتظار است این است که افراد باید به سلامتی خود بیشتر اهمیت دهند و خود مراقبتی را یاد بگیرند زیرا خود مراقبتی باعث کاهش مبتلا به انواع بیماری‌ها و در نتیجه مراجعه افراد به پزشک می‌شود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان با اشاره به اینکه کارشناسان تغذیه در تمام مراکز جامع سلامت شبکه بهداشت شهرستان اردستان برای ارائه مشاوره و برنامه‌های غذایی به صورت رایگان حضور دارند، گفت: افراد می‌توانند با مراجعه به این افراد برنامه‌های غذایی، مشاوره‌های سلامت و تغذیه و دیگر مواردی که نیاز دارند را دریافت کنند.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/783756/روند-اضافه-وزن-شهروندان-نگران-کننده-است
بستن   چاپ