پیام سپاهان
15 هزار کودک مهابادی غربالگری بینایی می‌شوند
شنبه 24 مهر 1400 - 18:10:08
پیام سپاهان -

پیام سپاهان


مهین افسری راد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تمامی کودکان متولد نیمه دوم سال 1394 تا پایان سال 1397 مشمول طرح پیشگیری از تنبلی چشم شده که باید به یکی از مراکز در نظر گرفته مراجعه کنند. 
وی اضافه کرد: امسال به علت شرایط مقابله با کرونا تنها 9 پایگاه ثابت طرح پیشگیری از تنبلی چشم «آمبلیوپی» کودکان سه تا 6 ساله در سطح شهرستان برای خانوارهای شهری و روستایی در این خصوص راه‌اندازی شده است.
کارشناس آسیب های اجتماعی اداره بهزیستی مهاباد اظهار داشت: از این تعداد، یک پایگاه ثابت واقع در بلوار شهریکندی روبروی ترمینال قدیم به وسیله دستگاه دیجیتال و مابقی با استفاده از جدول تست بینایی کودکان را انجام خواهد داد.
افسری راد، با اشاره به اینکه هزینه معاینه کودکان تحت پوشش کمیته امداد و نیازمند رایگان است، گفت: والدین برای مشارکت در این طرح با در دست داشتن اصل شناسنامه کودک خود به پایگاه‌های اجرای این طرح مراجعه کنند.
وی اضافه کرد: سن طلایی تشخیص و درمان این بیماری قبل از 6 سالگی است و والدین باید کودکان خود را هر سال یک بار برای معاینه به پایگاه سنجش بینایی ببرند.
به گزارش ایرنا، آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک مشکل بینایی است که حدود 2 تا سه درصد افراد جامعه گرفتار آن هستند و اگر به موقع درمان نشود باعث اثرات جدی بر زندگی آنان می‌شود.
در این بیماری یک چشم که به آن چشم تنبل یا آمبلیوپ می گویند، باعث می شود دید مرکزی به خوبی تکامل پیدا نکند.
اگر چه چشم آمبلیوپ ظاهری طبیعی و توانایی دیدن را دارد ولی مغز این چشم را خاموش می‌بیند و تنها چشم بهتر را برای دیدن انتخاب می‌کند در صورت عدم درمان آمبلیوپی، کاهش دید تا آخر عمر باقی می ماند.
پیشگیری از تنبلی چشم و اختلال های بینایی به عنوان یکی از اهداف سازمان بهداشت جهانی تا سال 2020 تعیین شده‌ است.
مهاباد 240 هزار نفر جمعیت دارد.
برچسب‌ها مهاباد آذربایجان غربی مهدکودک طرح غربالگری تنبلی چشم سازمان بهزیستی کشور

http://www.sepahannews.ir/fa/News/326356/15-هزار-کودک-مهابادی-غربالگری-بینایی-می‌شوند
بستن   چاپ