پیام سپاهان
رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان برخوار:
نیازسنجی شهرستان برخوار توسعه مشاغل خانگی است
يکشنبه 18 مهر 1400 - 14:30:32
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان برخوار با بیان اینکه هدف از توسعه مشاغل خانگی کاهش آسیب های اجتماعی است، گفت: نیازسنجی شهرستان برخوار توسعه مشاغل خانگی است.

علیرضا ملک پور امروز (یکشنبه-18 مهرماه) در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور متولی ساماندهی فعالیت های دولت در زمینه آموزش های مهارت است، افزود: این سازمان همچنین راهبری مراکز، برنامه ریزی، مدیریت توسعه و بهره برداری از حدود 600 مرکز ثابت دولتی در سراسر کشور در جوار بیش از 11 هزار آموزشگاه آزاد در چارچوب سیاست های وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی و تسهیل مشارکت بخش غیردولتی در آموزش های مهارتی را برعهده دارد.
وی با تاکید بر اینکه رسیدن به اهداف یاد شده نیازمند عمومی کردن گفتمان مهارت آموزی، معرفی بهتر خدمات ارائه شده و زمینه های توسعه منطقه ای و ملی مهارت آموزی و سرمایه گذاری در مهارت آموزی ملی است، تصریح کرد: با توجه به ساختار سازمان آموزش فنی حرفه ای و اهداف آن، دوره های آموزشی آن مهارتی است که آموزش های کوتاه مدت آن منجر به اشتغال می شود.
ملک پور تاکید کرد: این آموزش ها با شیوه های مختلفی باید داده شود و دوره های آموزشی با توجه به پتانسیل هر شهرستان مشخص می شود و به این منظور برنامه ریزی و نیازسنجی نیازهای عمومی دوره های آموزشی از طریق میز خدمت در این شهرستان مورد بررسی قرار گرفته است.
وی با اشاره به پتاسیل این شهرستان در حوزه صنعت، اظهار کرد: به همین منظور آموزش های فنی و حرفه ای در شهرستان به بخش صنعت برده شده و در این آموزش ها نقاط تاریک در بحث اشتغال بهتر مورد رصد قرار می گیرد.
رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان برخوار افزود: مرکز فنی و حرفه ای شهرستان برخوار دارای 10 کارگاه آموزشی شامل برق صنعتی الکترونیک، تاسیسات (تعمیرات پکیج)، نقشه کشی، فناوری اطلاعات، صنایع پوشاک، خدمات آموزشی، صنایع دستی (چرم و بافندگی، چوب، معرق، فیروزه کوبی) است.
به گفته ملک پور، این مرکز دارای 18 دوره آموزشی شامل معرق کار چرم، مونتاژ کار و نصاب تابلوهای برق، دوزنده کیف چرمی با دست، طراح معماری، پرورش دهنده گیاهان دارویی، نقشه کش عمومی ساختمان، چهره پرداز کودک، فیروزه کوبی، برق صنعتی، مینا کاری، خیاط پیراهن و شومیز مردانه و زنانه، تعمیرکار پکیج شوفاژ گازی، توسعه دهنده وب، دوزنده چادر و مقنعه، مربی مهد کودک، سازنده تولیدات نمدی دست دوز، نقشه کش صنعتی است.
وی با بیان اینکه طی 9 ماه گذشته، تفاهم نامه های مختلفی با نهادهای شهرستان برخوار منعقد شده است، گفت: یکی از این تفاهم نامه ها، تفاهم نامه همکاری با سپاه شهرستان برخوار با هدف توانمندسازی جوانان متخصص بسیجی بود که همزمان با سالروز تشکیل بسیج انجام شد، همچنین با اتاق اصناف شهرستان تفاهم نامه همکاری منعقد شد که هدف از آن آینده پژوهی در حوزه مشاغل مورد نیاز صنایع و سایر واحدهای تولیدی و خدماتی و اجرای طرح مهارت آموزی دوگانه است که صدور مدرک فنی و حرفه ای برای اصناف به 30 روز کاهش یافته تا بتوانند مجوز کسب دریافت کنند.
رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان برخوار همچنین اضافه کرد: در این مدت با اتحادیه طلا و پیرایش، به عنوان یکی از نهادهای شهرستان برخوار تفاهم نامه همکاری منعقد شد که هدف از آن آینده پژوهی در حوزه مشاغل مورد نیاز صنایع و سایر واحدهای تولیدی و خدماتی همانند همکاری اتاق اصناف بوده است.
وی با بیان اینکه آموزش های خود را حول تخصص افراد پیش می بریم، گفت: افرادی که در این آموزش ها شرکت می کنند باید بدانند بعد از اتمام دوره چه توانایی هایی پیدا می کنند، بنابراین در این مرکز یک نمایشگاه تولیدات هنرجویان را دایر کرده ایم و کارآموزان محصولات تولیدی خود را در پایان دوره در این نمایشگاه عرضه می کنند.
ملک پور به آموزش های این مرکز در بخش روستایی اشاره کرد و افزود: در روستاهای این شهرستان کشاورزان حقابه دار وجود دارند، به همین دلیل به پتانسیل های آموزشی موجود در منطقه توجه و نیازسنجی انجام شده و آموزش های آنها به سمت حوزه های مشاغل خانگی، از قبیل قالیبافی، خیاطی، صنایع دستی و پرورش گیاهان دارویی همچون کاشت زعفران و گل‌ گاوزبان حرکت کرده است.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه زعفران تولیدی در روستاهای این شهرستان عیار خوبی دارد، می تواند بازار خوبی برای اشتغال داشته باشد، البته این تولیدات نیاز به بسته بندی و بازاریابی مناسبی دارد به همین منظور آموزش های مجازی به این کارآموزان داده شد.
رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان برخوار با بیان اینکه با توجه به نیازسنجی این شهرستان طی 9 ماه اخیر بیش از 15 تفاهم نامه با نهادها و ادارات مختلف شهرستان بسته شد، گفت: همچنین جلساتی با گروه صنعتی انتخاب برگزار کردیم و در تعامل با دانشگاه این مجموعه، 55 نفر در دوره تعمیرات پکیج آموزش دیده و مدرک فنی و حرفه ای برای آنها صادر شد.
وی تاکید کرد: برخوار بعد از اصفهان از نظر تنوع و اشتغال صنایع دستی و مشاغل خانگی دومین شهرستان استان اصفهان است.
ملک پور با بیان اینکه شیوع کرونا موجب تغییر در مدل کسب و کارها شده است، گفت: این موضوع یکی از دغدغه های مسئولان شهرستان است و با توجه به وجود شهرک صنعتی دولت آباد به دنبال به روز کردن آموزش های خود در این مرکز هستیم.
وی تاکید کرد: با شیوع کرونا، کسب و کارها بیشتر در حوزه مشاغل خانگی در شهرستان رونق گرفته است، به همین منظور افرادی که قالیبافی می کنند، در دوره های آموزشی ثبت نام کرده اند و طی تفاهم نامه ای با بسیج سازندگی شهرستان و بنیاد برکت در خصوص تسهیل پرداخت تسهیلات به این افراد اقدام شده است.
رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان برخوار تاکید کرد: افرادی که به دنبال وام برای اشتغال هستند در وهله اول رصد می شوند تا مشخص شود توانایی کار دارند یا خیر و بعد از بررسی به آنها تسهیلات پرداخت می شود، از سوی دیگر صدور مدرک فنی و حرفه ای این افراد به حدود 40 روز کاهش یافته تا افراد حایز شرایط بتوانند از وام بهره مند شوند.
وی با تاکید بر اینکه هدف از توسعه مشاغل خانگی کاهش آسیب های اجتماعی است، گفت: نیازسنجی شهرستان برخوار توسعه مشاغل خانگی است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/324419/نیازسنجی-شهرستان-برخوار-توسعه-مشاغل-خانگی-است
بستن   چاپ