پیام سپاهان
در فاصله فعالیت دو دولت بازار بی‌ثبات شد/ کمبود کالای اساسی نداریم
سه شنبه 30 شهريور 1400 - 12:35:31
پیام سپاهان -

پیام سپاهان


ایسنا/اصفهان سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان با اشاره به اینکه فاصله ایجاد شده بین اتمام فعالیت دولت قبلی و استقرار دولت جدید، موجب بر هم ریختن و عدم ثبات قیمت ها در بازار شد، گفت: امروز هیچ مشکلی بابت فراوانی کالا در بازار نداریم و منشاء گرانی ها به هزینه های بالای تولید بر می‌گردد.
اسماعیل نادری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نوسانات شدید قیمتی کالاهای اساسی و موج دوباره گرانی ها در بازار، اظهار کرد: باید توجه داشت که گرانی با گران فروشی متفاوت است و گرانی ریشه‌های خود را دارد و گرانی فروشی نیز تخلف محسوب می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه در هفته اخیر به ثبات نسبی قیمت برخی کالاهای اساسی رسیده‌ایم، افزود: به عنوان مثال مرغ به ثبات قیمتی رسیده و میزان شکایت گران فروشی این محصول بسیار کاهش یافته است.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان، افزود: امروز اصفهانی ها خاطر جمع هستند که طی چند هفته گذشته قیمت مرغ در این شهر در محدوده 25 هزار و 950 یا همان 26 هزار تومان است و با توجه به اینکه تمام مرغ اصفهان در سامانه رهتاب عرضه می‌شود، فروش مرغ با قیمت بالاتر ممنوع است.
وی افزود: سامانه رهتاب به طور کامل قابل رصد و گزارش گیری است، بنابراین 80 درصد مرغی که در سامانه عرضه می‌شود با قیمت مصوب در بازار فروخته می‌شود، البته ما منکر تخلفات در بازار نیستیم و هر میزان مرغی که افراد از طریق رهتاب خرید می کنند، برایشان پیامک ارسال می‌شود.
نادری گفت: اگر آنچه در پیامک خرید مرغ از طریق سامانه رهتاب با آنچه که فرد خرید کرده، متفاوت باشند، موارد تخلف با گزارش افراد قابل پیگیری است.
وی تاکید کرد: امروز باید افراد حتما مرغ مورد نیاز خود را از طریق کدملی و سامانه رهتاب خرید کنند و برای هر کدملی می توانند در هفته 5 کیلو مرغ خرید کنند.
وی با اشاره به دو راه حل این مشکل در بازار، اظهار کرد: یا باید درآمد خانوار تقویت شود که متاسفانه به دنبال آن با افزایش نقدینگی تورم بالا خواهد رفت و یا اینکه باید هزینه های تولید کاهش یابد.
نادری در پاسخ به این سوال که چرا هنوز بعد از گذشت 6 ماه از سال دولت برنامه مشخصی برای حل مشکل گرانی کالاهای اساسی ندارد، تصریح کرد: بازار کالاهای اساسی و حل مشکلات آن در دست استان‌ها نیست و به مباحث و تصمیم گیری‌های کلان کشور بر می‌گردد که با توجه به استقرار دولت جدید، برنامه‌هایی برای کاهش هزینه‌های تولید وجود دارد.
وی به ریشه گرانی‌ها در بازار اشاره کرد و گفت: به طور قطع افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی بر بازار اثر می‌گذارد چراکه بسیاری از کالاهای اساسی و مواد اولیه آنها وارداتی است و نوسانات نرخ ارز بر قیمت آن اثرگذار است.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان، گفت: از سوی دیگر فاصله ایجاد شده بین اتمام فعالیت دولت قبلی و استقرار دولت جدید، موجب بر هم ریختن و عدم ثبات قیمت ها در بازار شد ، اما امروز شاهد کاهش نرخ ارز هستیم که امیدواریم با شرایط پیش رو قیمت کالاهای اساسی کاهش یابد.
وی گفت: دولت امروز برای حل مشکل افزایش قیمت تخم مرغ اقدام به واردات این محصول کرده تا بتواند افزایش قیمت آن را کنترل کند .
نادری درباره افزایش قیمت یک شبه کره در بازار، گفت: باید توجه داشت که محصول کره از بحث قیمت گذاری خارج شده و در ردیف گروه کالاهای سه قرار گرفته که براساس عرضه و تقاضا قیمت آن تعیین می شود.
وی با اعتقاد بر اینکه امروز بازار کالاهای اساسی درگیر گرانی و گران فروشی است، گفت: دولت در برنامه‌ای برای شفافیت کالاها، سامانه جامع تجارت را راه اندازی کرده و به شدت در تلاش برای اجرای آن است که تمام زنجیره کالاهای اساسی شامل 50 قلم کالا را از چرخه تولید تا مصرف در این سامانه ثبت کند تا مباحث دلالی و گران فروشی حذف شود .
سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان اما تاکید کرد: اگر امروز گران فروشی در بازار اتفاق می افتد به طور قطع از طریق بازرسی اصناف و یا گزارش های مردمی موارد بررسی و پیگیری می شود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/318524/در-فاصله-فعالیت-دو-دولت-بازار-بی‌ثبات-شد--کمبود-کالای-اساسی-نداریم
بستن   چاپ