پیام سپاهان
کاهش 65 درصدی تولید گندم در اصفهان
دوشنبه 29 شهريور 1400 - 01:55:01
پیام سپاهان -

پیام سپاهان


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مهران توکلی کارشناس مدیریت زراعت گندم سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به برداشت محصول گندم در روز‌های اخیر، گفت: میزان کاهش تولید گندم دیم و آبی در استان به ترتیب 85 و 55 درصد بوده است.
وی با اعلام جزییات کشت گندم دیم 2 هزار و 310 هکتار و گندم آبی 37 هزار و 200 هکتار، خاطرنشان کرد: از مجموع 147 هزار تُن گندم تولیدی در استان، 23 هزار تن آن خرید تضمینی شد.
توکلی یادآوری کرد: شهرستان‌های اصفهان، برخوار، شاهین‌شهر، مبارکه در بخش تولید آبی و سمیرم، بویین میاندشت، فریدون‌شهر، و چادگان در تولید دیم به ترتیب بیشترین سهم را در استان به خود اختصاص داده‌اند.
کارشناس مدیریت زراعت گندم سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با برشمردن معضلات کشت گندم، همانند افزایش نهاده ها، کود، سم و هزینه برداشت، اضافه کرد: جاری نبودن زاینده‌رود و بارندگی نه‌چندان مناسب، کشت امسال را با چالش روبرو کرد.
دراین‌ارتباط معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: میزان تولید محصولات راهبردی و اصلی کشت‌شده در حوضه آبریز زاینده‌رود ازجمله گندم و ذرت علوفه‌ای نسبت به سال قبل کاهش داشته است.
اصغر رستمی ادامه داد: محصولاتی همانند سیب‌زمینی و پیاز که در غرب استان تولید می‌شود، با تفاوت تولید نسبت به سال گذشته روبه‌رو نشده است.
استان اصفهان با داشتن 568 هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان، 5. 3 درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.
زاینده‌رود به طول افزون بر 400 کیلومتر بزرگ‌ترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به‌ویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و درنهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط‌ زیست، تأمین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی دارد، به علت برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت، اضافه شدن برخی صنایع حساس و راهبردی مانند پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه و کاهش نسبی بارندگی‌ها، تبدیل به یک رودخانه با جریان دوره‌ای و در پایین‌دست با خشکی مواجه شده است.
استان اصفهان افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت و 24 شهرستان دارد.
منبع:ایرنا
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/317996/کاهش-65-درصدی-تولید-گندم-در-اصفهان
بستن   چاپ