پیام سپاهان
استان اصفهان روزانه نیازمند 600 تن گوشت مرغ است
پنجشنبه 14 مرداد 1400 - 10:57:10
پیام سپاهان -

پیام سپاهان


به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، سیدحسن قاضی عسگر اظهار داشت: در شرایط کنونی بطور متوسط روزانه بیش از 300 تن مرغ زنده در استان اصفهان تولید و تحویل کشتارگاه‌ها و از این مقدار بیش از 200 تن گوشت مرغ تحویل مرغ فروشی‌ها می‌شود که برای این استان کم است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان ادامه داد: بنا به اظهار مسوولان جهاد کشاورزی، علت کمبود مرغ در بازار کاهش تولید آن بر اثر اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی، خروج مرغ از استان و دستوری بودن قیمت است.
وی افزود: هنوز قیمت خرید تضمینی مرغ اعلام نشده است و به همین دلیل مرغداران انگیزه و رغبتی برای تولید مرغ ندارند و نگرانند که در صورت تولید با مشکل عرضه آن مواجه شوند.
قاضی‌عسگر با بیان اینکه یارانه مرغ را باید به روش‌های دیگری پرداخت کرد، در عین حال گفت: به ازای هر یک کیلو گرم مرغ 15 هزار تومان یارانه به آن تعلق می‌گیرد و تا زمانیکه این یارانه پرداخت می‌شود، موظفیم از هدر رفت آن جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم که این یارانه حیف و میل شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با اشاره به اینکه تعیین نرخ دستوری برای حل مشکل مرغ در استان اصفهان کارساز نیست افزود: قیمت خریداری 17 هزار و 100 تومان از مرغدار کارشناسی شده نیست و نرخ تمام شده مرغ بالاتر از این است و باید قیمت‌ها را اصلاح و واقعی کنیم تا بتوان مشکل عرضه مرغ را در استان اصفهان حل کرد.
وی با بیان اینکه کاهش تولید و خروج مرغ از استان موجب ایجاد مشکل در عرضه این فرآورده دامی شده است خاطرنشان کرد: یارانه باید به دست مصرف کننده واقعی و مردم برسد تا مرغ را با قیمت مصوب 25 هزار و 950 تومان دریافت کنند.
قاضی‌عسگر با اشاره به اینکه این مشکلات به وزارت جهاد کشاورزی منعکس شده است بیان کرد: برای کنترل بازار و ادامه کار باید هر چه سریعتر تکلیف کاهش تولید و خروج مرغ از استان مشخص شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان در عین حال گفت: سامانه رهتاب کمک بزرگی به کنترل قیمت و توزیع مرغ در این استان کرده است و در زمان حاضر از جوجه یک روزه تا میزان نهاده‌ تحویلی به مرغدار، در کنترل قرار دارد.
وی گفت: زمانی که سامانه رهتاب وجود نداشت، بخشی از مرغ استان در بازار آزاد و بخشی دیگر در بازارهای کوثر توزیع می شد اما امروز هر مرغدار باید به ازای 2 کیلو نهاده، یک کیلو مرغ زنده تحویل دهد.
قاضی‌عسگر با بیان اینکه ورودی و خروجی مرغ در استان بطور کامل کنترل شده و دیگر امکان عرضه در بازار آزاد وجود ندارد افزود: خروجی این سامانه هم هنگام خرید مرغ با کارت رهتاب یا اصفهان کارت کنترل می‌شود و با پیامکی که هنگام خرید مرغ برای خریدار ارسال می‌شود، خریدار می‌داند که چه مقدار مرغ در این سامانه بنامش ثبت شده است و سامانه مدرن و پیشرفته رهتاب از 2 سال پیش در استان طراحی و اجرا و بازار تا حدودی کنترل شد و امروز به هر فرد پنج کیلوگرم مرغ در هفته ارائه می‌شود که باید این مشکل به‌صورت ریشه ای دولت جدید حل شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با اشاره به اینکه تقاضا برای خرید مرغ هیچ وقت تا این حد نبوده است تصریح کرد: بر اساس علم اقتصاد، قیمت‌های نسبی تعیین کننده تقاضا برای کالاست و به این معناست که در صورتی که بخواهیم مرغ را با قیمت پایین به دست مردم برسانیم اما قیمت گوشت گوسفند، گاو، بوقلمون و شتر مرغ با قیمت‌های بالایی به مشتریان ارائه می‌شود، تقاضا زیاد شده و مردم به بازار مرغ هجوم می‌آورند.
وی بیان کرد: تحریم‌های غرب و نرسیدن به موقع نهاده به مرغداران از دیگر دلایل کمبود مرغ در بازار است. 
قاضی‌عسگر یادآور شد: ارز 4 هزار و 200 تومانی هم از دیگر مواردیست که موجب بروز این مشکل و کمبود مرغ در بازار شده که مردم دیگر بر اساس نیاز بازار سرمایه گذاری نمی‌کنند و به‌دنبال این هستند که این ارز را دریافت کنند که این امر هم موجب به هم ریختن تعادل بازار و بوجود آمدن این وضعیت شده است.
انتهای پیام/63086/ج/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/302189/استان-اصفهان-روزانه-نیازمند-600-تن-گوشت-مرغ-است
بستن   چاپ