پیام سپاهان
پولکی چیست؟ چه انواعی دارد؟
چهارشنبه 13 مرداد 1400 - 21:12:30
پیام سپاهان -

پیام سپاهان

پولکی یکی از سوغاتی های محبوب و معروف شهر اصفهان است پولکی در حقیقت یک نوع آبنبات ترد و نازک است که معمولا به شکل بیضی های کوچک برش می خورد. ظاهری شفاف دارد و زیر دندان می شکند. در قدیم چون این شیرینی شبیه به سکه های آن زمان بوده, به این اسم معروف شده است..
تولید آن فرایند ساده ای دارد و با مواد اولیه که همه جا در دسترس است قابل تهیه است. حتی شما می توانید در منزل هم به راحتی آن را درست کنید.در گذشته پولکی و نبات در کنار هم در یک کارگاه آماده می شده. بعد از پخت نبات شیره ای به جا می ماند که اصطلاحا به آن آب نبات می گفتند.
قنادان اصفهانی به منظور جلوگیری از هدر رفتن این ماده با استفاده از مهارت و خلاقیت خود به شکل پولکی ابتدایی درآوردند.کم کم این خوراکی به محبوبیت رسید و با گذر زمان دستور پخت آن تکمیل شد. بنابراین به شکل امروزی در آمد که به عنوان یکی از بهترین سوغاتی های ایرانی شناخته می شود.
امروزه لازم نیست پولکی حتما در کنار نبات تولید شود. تولید کنندگان بزرگ این محصول با توجه به حجم بالای فروش و پیشرفت تکنولوژی اقدام به راه اندازی خطوط تولید مکانیزه پولکی کرده اند. آنها این محصول را با بالاترین کیفیت به مشتریان خود عرضه می کنند. شما هم می توانید با خرید پولکی از طعم بی نظیر آن بهره مند شوید.
مواد تشکیل دهنده پولکی چیست؟ برای تولید پولکی به مخلوط شکر و آب که به قوام آمده است، سرکه اضافه می کنند تا شکرک نزند و رنگ آن شفاف شود. سپس طعم دلخواه را به آن اضافه می کنند. مخلوط به دست آمده را ورز می دهند و از زیر غلطک های مخصوص عبور می دهند. در انتها به وسیله ی قالب به شکل مورد نظر در می آورند.
در گذشته این فرآیند با دست و به وسیله کارگران انجام می شده. همان طور که گفته شد امروزه اکثرا از دستگاه های مخصوص استفاده می شود. تولید این شیرینی اصیل و خوشمزه فوت و فن های خاص خود را دارد که حاصل چند قرن تلاش استادان شیرینی پزی ایرانی است.
دستور پخت این شیرینی از گذشته به صورت سینه به سینه و از استاد به شاگرد منتقل شده است. تا امروز این خوراکی خوشمزه و با اصالت مهمان خانه های مردم شود. هنگامی که یک تکه پولکی اصیل را در دهان خود می گذارید، گویی کام خود را با حاصل سالیان زیاد عشق و مهارت اساتید تولید کننده آن شیرین کرده اید.
مزایای مصرف پولکی پولکی میان مردم شهر اصفهان بسیار طرفدار دارد و خود مردم اصفهان بزرگترین خریداران آن هستند. در خانه اکثر مردم اصفهان چای با پولکی میل می شود . از مزیت های خیلی خوب این خوراکی این است که در مقایسه با قند, شیرینی کمتری دارد. بنابراین برای مصرف در کنار چای و دمنوش گزینه بسیار مناسبی می باشد. امروزه این آبنبات در بسته بندی های شکیل تولید می شود که با استقبال خوب گردشگران رو به رو شده است. برای آشنایی با انواع پولکی می توانید به https://antiquegaz.ir/blog/انواع-پولکی/ مراجعه کنید.
ویژگی های پولکی یکی از ویژگی های خوب این شیرینی تنوع طعم آن است. پولکی در طعم های مختلف و برای سلیقه های مختلف تولید می شود. انواع طعم های آن عبارتند از لیمویی، نارگیلی، زعفرانی، عسلی، پسته ای، نعنایی، زنجبیلی، کاکائویی, پرتقالی، خشخاشی، زرشکی، گل سرخ و دارچینی. در کل هر ماده طبیعی را که با مزه این خوراکی سازگاری داشته باشد را می توان به عنوان طعم دهنده اضافه کرد.
انواع پولکی نوع سنتی پولکی همان نوع ساده آن است که فقط با زعفران طعم دار می شود و به پولکی زعفرانی معروف است. معمولا خود مردم اصفهان نوع زعفرانی آن را بیشتر می پسندند. اما تلاش تولید کنندگان این است که با نوآوری بتوانند تمام سلایق را پوشش دهند و تمام مشتریان از خرید خود راضی باشند. پولکی معمولا در بسته بندی مقوایی به فروش می رسد. و آن را برای جلوگیری از خشک شدن و جذب رطوبت داخل سلفون پلمپ می کنند.
همان طور که گفتیم تنوع طعم این خوراکی بسیار زیاد است. یکی از ویژگی های مفید پولکی این است که طعم دهنده هایی که به آن اضافه می شود مواد طبیعی, مفید و پر خاصیت برای بدن می باشند. در طب سنتی بسیاری از موادی که به عنوان طعم دهنده از آنها نام بردیم به عنوان دارو استفاده می شوند. پس در حقیقت با میل کردن آن می توانید از خواص مفید ماده طعم دهنده استفاده شده در آن برای بدن خود بهره ببرید.
شما می توانید در انتخاب طعم, طبع و مزاج خود را هم در نظر بگیرید و محصول متناسب با طبع خود را خریداری کنید. همچنین می توانید به فصلی که در آن هستید هم توجه کنید. مثلا در تابستان پولکی را با طبع خنک و در زمستان با طبع گرم استفاده کنید تا عملکرد بدن خود را بهبود دهید.
پولکی رسی در اصفهان نوع متفاوتی از پولکی تولید می شود که به پولکی رسی و یا تخته ای هم معروف است. این خوراکی در حقیقت نوعی نبات است که بافتی نرم دارد و به راحتی در دهان آب می شود. این نوع پولکی ضخیم تر است, شفاف نیست و رنگ ماتی دارد. و معمولا آن را به شکل بیضی یا حبه های کوچک قند مانند و یا به صورت تخته ای تهیه می کنند. مواد اولیه آن تقریبا شبیه نوع قبلی است اما دستور پخت متفاوتی دارد.
این نوع پولکی هم تنوع طعم بسیار بالایی دارد و با هر نوع طعم دهنده ای قابل تهیه است. نوع زنجبیلی یکی از پرفروش طعم های آن می باشد. یکی دیگر از طعم های پر طرفدار این شیرینی خوشمزه طعم میوه ای است. برای تهیه آن از پوره میوه یا آب میوه استفاده می شود تا هم به رنگ های مختلف در آید و هم طعمی عالی پیدا کند. تمام رنگ ها و مواد به کار رفته در تولید این خوراکی مواد طبیعی است و هیچ ماده شیمیایی ندارد.
مشهور ترین و مرغوب ترین پولکی رسی در شهر باغبهادران اصفهان تولید می شود. باغبهادران یکی از زیبا ترین و با قدمت ترین شهرهای استان اصفهان است.کارگاه های زیادی در این منطقه به تولید این خوراکی مشغول هستند. مهارت پخت پولکی رسی باغبهادران در فرهنگ میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شده است که این خود نشان دهنده مهارت مردم این شهر در تولید آن است.
خواص پولکی در ادامه خواص برخی از این خوراکی های مفید را ذکر می کنیم:
خواص پولکی با توجه به انواع آن متفاوت است. در ادامه با توجه به ماده طعم دهنده پولکی به توضیح خواص آن می پردازیم.
پولکی کنجدی: سلامت و استحکام استخوان ها, بهبود حافظه و تقویت عملکرد مغز, کاهش فشار خون
پولکی نارگیلی: سلامت پوست و مو, بهبود دهنده عملکرد دستگاه گوارش, جوان کننده, کنترل قند خون و انرژی زا
پولکی زعفرانی: شادی آور و کاهش دهنده اضطراب و نگرانی , بالا برنده گردش خون
پولکی زنجبیلی: درمان بیماری های گوارشی, کاهش کلسترول و درمان کننده عفونت های داخلی بدن
پولکی لیمو عمانی: سلامت دستگاه گوارش, سم زدایی بدن, درمان خستگی
پولکی گل سرخ: آرام بخش, درمان افسردگی, درمان بی خوابی, تقویت قلب
پولکی پسته: درمان کمخونی, تقویت عملکرد مغز, بهبود عملکرد دستگاه گوارش
پولکی عسل: بهبود عملکرد قلب, ضد سرطان, انرژی زا , برای درمان معده درد, تقویت سیستم ایمنی بدن
پولکی نعنا: خوشبو کننده دهان, ضد نفخ, آرامش بخش

پیام سپاهان

خصوصیات پولکی مرغوب از جمله مهمترین خصوصیات پولکی مرغوب به موارد زیر می توان اشاره کرد.
قطر و ضخامت مناسبی داشته باشد. نه خیلی کلفت ونه خیلی نازک باشد.کاملا شفاف و ترد باشد و به دندان نچسبد.از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت استفاده شود.هیچ ماده نگهدارنده و یا ماده شیمیایی در آن استفاده نشده باشد.بسته بندی مناسبی داشته باشد, به گونه ای که هوا وارد آن نشود.ظاهر سالمی داشته باشد و خرد نشده باشد.طعم تلخ و سوختگی نداشته باشد.نحوه نگهداری یکی از مشکلاتی که برای خیلی ها بعد از خریدن این محصول پیش می آید این است که بعد از مدتی پولکی به هم می چسبد. رطوبت,گرما و جریان هوا باعث می شود تا بافت این محصول خراب شده و به هم بچسبد. پولکی باید حتما در مکانی دور از رطوبت و در ظرفی در بسته قرار بگیرد. می توانید آن را در یخچال نیز نگهداری کنید.
بسته بندی مناسب بسته بندی این محصول به خاطر شکل ترد و شکننده بودن آن، بسیار مهم است. معمولا در یک بسته بندی پلیمری مناسب کاملا پلمپ می شود. به این ترتیب هیچ هوا و رطوبتی وارد آن نمی شود. در نهایت داخل یک کارتن مقوایی یا ظرف فلزی قرار می دهند تا کاملا محفوظ شود و در برابر فشار خرد نشود. اگر پولکی بسته بندی مناسبی نداشته باشد تغییر طعم داده و بوی نا مطبوعی خواهد گرفت.
بهترین تولیدکنندگان سوغات اصفهان امروزه این شیرینی را با بالاترین استاندارد تولید می کنند و به طور مناسب بسته بندی می کنند. آنها سعی دارند با استفاده از دستگاه های مکانیزه و رعایت بهداشت یک محصول با کیفیت تولید کنند. این خوراکی خوشمزه نسبت به سایر سوغاتی های اصفهان قیمت مناسب تری دارد و در کل سوغاتی گران قیمتی نیست. به همین دلیل می تواند یک گزینه مناسب برای خرید به عنوان سوغاتی باشد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/302056/پولکی-چیست؟-چه-انواعی-دارد؟
بستن   چاپ