پیام سپاهان
آموزش فنی و حرفه‌ای، بسترساز اشتغال و توسعه اقتصادی
چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 21:02:56
پیام سپاهان - کاشان - آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به‌ عنوان پل ارتباطی واحدهای تولیدی و صنعتی با آموزش، علاوه بر حرفه‌آموزی و آماده‌سازی افراد برای احراز شغل، با ارتقای کارایی و توانمندی‌ نیروها به توسعه کسب و کار و اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا، امروزه تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و کارآمد از عوامل کلیدی و انکارناپذیر در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور محسوب می‌شود و هر نوع سرمایه‌گذاری کلان در بخش‌های مختلف اقتصادی نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در این بخش از طریق مختلف از جمله آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.
سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی بر پایه قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به عنوان متولی و مجری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کوتاه مدت در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات محسوب می‌شود.
این سازمان به عنوان فراگیرترین دستگاه آموزشی کشور در این زمینه در حیطه وظایف خود دستیابی به هدف‌های تعیین شده در قانون اساسی را تا رفع نیاز بازار کار ممکن و با توسعه فعالیت‌ها و تاکید بر جنبه کیفی آن سعی و مهارت شاغلان را با فناوری روز همگام می‌کند.
آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، فعالیت‌هایی است که فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده می‌کند و یا کارایی و توانایی او را در انجام آنها افزایش می‌دهد، اما نبود پل‌های ارتباطی بین مرکزهای آموزشی و مرکزهای صنعتی جامعه باعث می شود که مرکزهای آموزشی به تربیت نیروهای چندان مورد نیاز بخش‌های تولید جامعه نباشد.
کاشان، موفق در آموزش فنی و حرفه‌ای
معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه کاشان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این خطه را یکی از شهرستان‌های موفق در حوزه آموزش فنی حرفه‌ای با تلاش مدیران دلسوز مرکز آموزش فنی حرفه‌ای شهید موسویان آن در دهه 70 و 80 دانست و گفت: این مرکز با زیرساخت‌های بسیار عالی و مطابق استانی فعالیت خود را شروع کرده و تاکنون توانسته است با مهارت مدیران آن و استفاده از این امکانات، زیرساخت‌ها و رشته‌های موجود پاسخگو باشد.

پیام سپاهان


مسعود خاندایی با تاکید بر توجه، عنایت ویژه و تلاش دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر مهارت‌افزایی افراد جویای شغل و کار از طریق مرکزهای آموزش فنی و حرفه‌ای و اعطای تسهیلات به شرط حرفه‌آموزی و یادگیری مهارت افزود: بر این پایه، افرادی که می‌خواهند از تسهیلاتی استفاده کنند باید مهارت ویژه‌ای را با کسب مجوز از مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای داشته باشند تا تسهیلات را بر مبنای آن مهارت دریافت کنند.
وی تصریح کرد: در این راستا تسهیلات مشاغل خانگی با ردیف خاص آن و مشاغل حمایتی از سوی کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید به هنرجویان دارای مهارت و سایر مشاغلی که نیاز به خدمات داشتند با کسب مجوز مهارت از آموزشگاه‌های خاص فنی حرفه‌ای پرداخت شد.
به گفته وی، همچنین آموزشگاه‌های آزاد خیلی خوبی در کاشان فعالیت دارد که در دوران قبل از کرونا در واقع عملکرد آنها برای خودشان و مراجعان آنها رضایت بخش بود در این برهه نیز اقدام‌های آنها به صورت مجازی حایز اهمیت و قابل تامل است.
معاون فرمانداری ویژه کاشان با بیان اینکه حتی مرکز آموزش فنی حرفه‌ای محلی برای حرفه‌آموزی دانش آموختگان دانشگاهی شد گفت: بر پایه اطلاعات رسیده دانش آموختگان دانشگاهی در رشته‌های فنی به این مرکز مراجعه می‌کردند و آموزشگاه‌های آزاد حرفه می‌آموختند که این موضوع نشان دهنده ضعف مرکزهای آموزشی دولتی و غیر دولتی، احتمال کارایی نداشتن آزمایشگاه‌های مرکزهای آموزشی یا برگزار نکردن دوره‌ها و کلاس‌های آزمایشگاه در این مرکزها است.
آموزش افزون بر 10 هزار نفر ساعت
معاون فرمانداری ویژه کاشان با اشاره به بیش از 10 هزار نفر ساعت آموزش فنی حرفه‌ای و بروزرسانی مباحث فنی 40 اتحادیه صنفی شهرستان گفت: اجرای این دوره‌های آموزشی و بروزرسانی تمامی صنف‌های مختلف در منطقه اعم از خدماتی و مکانیکی با توجه به تغییرات تکنولوژیکی در جامعه انجام شد.
وی، برگزاری دوره‌های آموزشی و بروزرسانی اصناف را به همت فرمانداری کاشان با همکاری مرکز فنی‌ و حرفه‌ای شهید موسویان شهرستان بسیار حایز اهمیت دانست و افزود: اطلاع‌رسانی این دوره‌های آموزشی با هماهنگی تمامی واحدهای صنفی مبنی بر بروزرسانی حتمی اطلاعات آنها انجام شد.
خاندایی با بیان اینکه آموزش‌ها با دعوت از استادهای متبحر و برجسته کشوری از تهران برای رشته‌های مختلف فنی و غیر فنی از طریق مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان انجام شد افزود: 40 اتحادیه از 47 اتحادیه صنفی کاشان توانستند قبل از دوران کرونا تا اواسط این پدیده دوره‌های آموزشی و بروزرسانی رشته‌های خود را افزون بر طرح مباحث و مشکلات مربوط به امور فنی حرفه‌ای بگذرانند.
"کمک و برکت این بروزرسانی آموزشی حتی در حوزه مدلی از دکوراسیون، اقدامات خاص فنی، مکانیکی یا سفارشی خاص نیازها و مشکلات شناسایی و احصا و در این زمینه نیز با دعوت از بهترین استاد فن و مهارت آن رشته در کشور سفارش و درخواست اتحادیه صنفی انجام شد."
وی با تاکید بر بروزرسانی آموزش‌های فنی حرفه‌ای در حوزه تغییرات فناوری به ویژه مصرف انرژی در ساخت و ساز و ساختمان‌های جدید با تاسیسات پیشرفته و بروز اضافه کرد: اتحادیه واحد صنفی در این زمینه نیز آموزش‌های بروز فنی و حرفه‌ای را پیگیری و مهارت‌ لازم را کسب کرد.
پرداخت افزون بر 10 میلیارد تومانی تسهیلات مشاغل خانگی و حمایتی
معاون فرمانداری ویژه کاشان خاطر نشان کرد: به طور متوسط در سال گذشته حدود 500 میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی و حدود 10 میلیارد تومان برای مشاغل حمایتی کمیته امداد، بهزیستی در کاشان پرداخت و البته بیشتر در دولت دوازدهم پرداخت شد.
وی یادآور شد: مبلغ پرداختی به ازای هر نفر برای مشاغل خانگی 10 میلیون تومان و برای مشاغل حمایتی 50 میلیون تومان مانند زنان سرپرست خانوار تا پایان سال 99 بود که سقف این مبالغ برای سال جدید هنوز مشخص نشده است.
خاندایی ادامه داد: افزون بر بروزرسانی آموزش‌های اتحادیه اصناف طرح کارگروه اشتغال با بکارگیری طرح‌های مشوق بیمه‌ای برای به کارگیری نیروهای آموزش دیده و تحصیل کرده برخوردار از یکسری معافیت‌ها در زمینه فنی حرفه‌ای اجرا شد که قابل تقدیر است.
بهربرداری 4 آموزشگاه رسمی جوار کارگاهی
معاون فرمانداری ویژه کاشان از بهره برداری چهار مرکز آموزش جوار بین کارگاهی فنی و حرفه‌ای تا پایان هفته ملی مهارت در شهرستان خبر داد و گفت: طرح تاسیس مرکزهای آموزشی بین کارگاهی و جوار کارگاهی در راستای ارتقای سطح آموزش در صنایع به طریقی برنامه‌ریزی شد تا تولید کنندگان افزون بر ارتقای فضای شغلی و آموزشی خود از سایر مزایای این طرح بهره مند شوند.
وی، استفاده از معافیت مالیاتی ماده 38 قانون مالیاتی و تا حدود 9 درصد ارزش افزوده را از جمله مزیت‌های راه‌اندازی مرکزهای جوار بین کارگاهی دانست و افزود: ارتفای مهارت شاغلان در صنایع و صنوف، ارتباط بیشتر صنعتگران کاشانی با سازمان فنی وحرفه‌ای، ارتقای دانش مربیان سازمان، تسهیل بازدید میدانی و کارگاهی کارآموزان فنی وحرفه ای از کارگاه‌های فنی شرکت‌های تولیدی موثر در پیشرفت کار و جذب نیروی متخصص و کارآمد از دیگر مزیت‌های این مراکز است.
خاندایی با اشاره به راه‌اندازی نخستین مرکز آموزشی در شرکت سایپا سیتروئن در سال گذشته در هفته ملی مهارت خاطر نشان کرد: مرکزهای جوار بین کارگاهی در مجموعه‌های شرکت مهفام جام، انجمن معماران سنتی، شرکت حریر و مخمل و همچنین شرکت هامونایزه به بهره‌برداری می‌رسد و در مجموع تا پایان هفته ملی مهارت، پنج مرکز در سطح شهرستان فعالیت خواهند داشت.
وی یادآور شد: 130 مرکز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد در کاشان برای توسعه مهارت و اشتغال شهرستان بسیار مفید و موثر عمل کرده است.
بیش از 596 هزار نفر ساعت آموزش
رییس مرکز آموزش فنی وحرفه‌ای شهید موسویان کاشان نیز با بیان اینکه این مرکز آموزش وابسته به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کل کشور در واحدهای مختلف از قبیل مرکزهای ثابت، سیار، آموزش‌های صنایع، روستایی، جوار دانشگاهی و همچنین نظارت بر آموزش در آموزشگاه‌های آزاد را بر عهده دارد و مشغول آموزش به جوانان جویای کار است افزود: 596 هزار و 534 نفر ساعت مجموع آموزش‌های ارایه شده مرکز از سال 99 تا پایان تیر 1400 است.

پیام سپاهان


محمود علوانی با اشاره به شعار «کاشان منسجم، هوشمند، خلاق، دانایی محور، جذاب برای زندگی و فعالیت با هویت اسلامی» در افق چشم انداز 1404 منطقه‌ای اظهار داشت: آموزش در مرکز ثابت شعب شهری شهید موسویان به 1518 نفر و 266180 نفر ساعت، روستاها به 212 نفر و 28 هزار و 171 نفر ساعت، زندان به 365 نفر و 34 هزار و 295 نفر ساعت، پادگان‌ها به 274 نفر و 16 هزار و 303 نفر ساعت، سیار شهری ( قمصر، جوشقان کامو، نیاسر، برزک و موسسه راه روشن ) به 471 نفر و 64 هزار و 691 نفر ساعت، صنایع و صنوف به یکهزار و 246 نفر و 115 هزار و 946 نفر ساعت، جوار دانشگاهی به 888 نفر و 67 هزار و 371 نفر ساعت، آموزشگاه‌های آزاد 854 هزار و 410 نفر ساعت و آموزش در مرکزهای درمانی زیر پوشش بهزیستی به 10 نفر و 450 نفر ساعت ارایه شده است.
ویt نیازسنجی آموزشی در بخش‌های مختلف و ایجاد دوره‌ها در پورتال آموزشی برای ثبت نام کارجویان، برنامه‌ریزی و تامین اعتبار مالی برای اجرایی کردن آموزش‌ها را تاکید و اضافه کرد: شرکت حدود 2 هزار و 630 نفر در آزمون‌های ادواری و تفاهم نامه‌ای برای قالی‌بافی، صنعت ساختمان و آزمون‌های هماهنگ، مرکزهای ثابت و آموزشگاه‌های آزاد که منجر به صدور گواهینامه برای قالی‌بافان و صنایع ساختمان با بیمه شده از دیگر اقدام‌های مرکز آموزش فنی وحرفه‌ای شهید موسویان کاشان در مدت یاد شده است.
به گفته وی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، آیین‌های مذهبی، اجرای همایش پیشگیری از اعتیاد و مخاطرات شبکه‌های اجتماعی از قبیل تلفن همراه و اینترنت برای کارکنان و کارآموزان، کسب رتبه دوم مسابقات قرآن، انتخاب مربی نمونه استانی و معرفی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید موسویان به عنوان مرکز نمونه استانی از دیگر دستاوردهای فرهنگی این مرکز از سال 99 تا پایان تیر امسال است.
رییس مرکز آموزش فنی وحرفه‌ای شهید موسویان کاشان برگزاری همایش و کلاس‌های فوق برنامه برای اصناف، کارآموزان و کارکنان مرکز در زمینه‌های مختلف، ارایه مشاوره و رهگیری اشتغال کارآموزان توسط واحد مشاوره و هدایت شغلی و معرفی به کاریابی، امضا تفاهم‌نامه با دانشگاه کاشان و دانشگاه آزاد برای آموزش و ارتقا مهارت دانشجویان، هماهنگی بازدید دانش آموزان، دانشجویان و خانواده‌ها در هفته مهارت و بازدید همگانی برای معرفی و آشنایی مردم با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و برگزاری آیین تقدیر از کارآموزان دانش آموخته کارآفرین اشتغال آفرین برای خود و دیگران عملکردهای دیگر مرکز از سال گذشته تا پایان تیر امسال است.
فعال‌ترین و موفق‌ترین آموزشگاه صنایع غذایی در اصفهان
مدیر آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای کاشان که دانش‌آموخته آشپزی حرفه‌ای است، گفت: تلاش می‌کند علم خود را با زبانی ساده و مردم پسند و در عین حال اصولی و قابل استفاده برای همه افراد در تمامی سطوح ارایه کند.
مژده محمدی با اشاره به اینکه علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در زمینه آشپزی موفق به کسب مهارت‌های فنی در تمام حوزه‌های صنایع غذایی آشپزی، قنادی، نانوایی، کافی شاپ، سفره آرایی و غیره از معتبرترین مراکز آموزشی شده است افزود: به عنوان موسس، مدیر و مربی آموزشگاه برای رشته‌های خدمات تغذیه‌ای، صنایع غذایی و هتلداری با فعالیت 35 حرفه زیر مجموعه این سه رشته موفق به گرفتن پروانه تاسیس آموزشگاه صنایع غذایی در تیرماه سال 1393 از سوی سازمان فنی حرفه‌ای کل کشور شده است.
بانوی کارآفرین کاشانی در عرصه آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای تصریح کرد: مجموعه آموزشگاهی وی سعی دارد باتوجه به رسالت سازمان فنی حرفه‌ای در یادگیری فن و مهارت و امر ایجاد کسب و کار در تمام حرفه‌ها برای ورود آسان‌تر هنرجویان به بازار کار این رسالت را به نحو احسن اجرا کند و در کنار آموزش‌های تئوری فن و مهارت لازم برای هر حرفه را به هنرجویان آموزش دهد و از همه مهم‌تر هنرجویان را تا جذب بازار کار همراهی کند.
80 درصد هنرجویان اموزشگاه جذب بازار کار می شوند
محمدی، آموزش‌های فنی حرفه‌ای را منجر به ایجاد کسب و کار برای هنرجویان دانست و افزود: بالاترین سطح خروجی پورتال را در زمینه صنایع غذایی در منطقه دارد و حدود 80 درصد از هنرجویان مجموعه وی پس از دانش‌آموختگی می‌توانند جذب بازار کار ‌شوند و به طوری که اکنون یکی از فعال‌ترین و موفق‌ترین آموزشگاه‌ها در سطح استان اصفهان است.
وی، یکی از دغدغه‌های خود را به عنوان مربی، تلاش برای ارایه کامل‌ترین و دقیق‌ترین آموزش‌ها در تمامی حرفه‌ها و فراهم کردن بستری برای بررسی و انتخاب آگاهانه و همسو با علاقه هنرجو و ارایه مشاوره حضوری و غیرحضوری قبل از شروع دوره عنوان و اضافه کرد: تلاش برای دستیابی به آسان‌ترین و مطمئن‌ترین آموزش با امکانات در دسترس برای هنرجویان و مخاطبان میزبانی از دیگر دغدغه‌های او با عملکرد موفق وی است.
مدیر آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای کاشان با یادآوری ارایه مشاوره‌های قبل از شروع دوره با شناخت اهداف هنرجویان و هدایت آنان به سمت آینده روشن سوق گفت: ماموریت اصلی این مدیریت ارایه متفاوت از لذت واقعی آشپزی با آموزش اصولی و پایه است به نحوی که قابلیت دانش تمامی فاکتورهای لازم در پخت انواع و اقسام آشپزی را فرابگیرند و به کار بگیرند و خالق طعم‌های جدید شوند.

پیام سپاهان


محمدی بروزرسانی اطلاعات در علم و هنر آشپزی و نحوه آموزش را از نخستین مزیت‌های آموزشگاه برشمرد و افزود: اثربخشی و تضمین دوره‌های آموزشی و بازدهی حاصل از آن در طول یادگیری نیز در اولویت کار آموزشگاه وی است به طوری که میزبان هنرجویان را برای ورود به کار و پیشرفت همه جانبه آماده می‌کند و در تمام لحظات چه در طول دوره و چه پس از پایان دوره همواره همراهی و پشتیبانی می‌کند تا به هدفشان برسند و افزون بر کسب تجربه‌ای شیرین از لذت آموزش، عاشقانه آشپزی کنند.
اقدام‌های ویژه برای آموزش در دوران کرونا
وی با تاکید بر راهکارهای آموزشی آموزشگاه میزبان برای عبور از چالش کرونا که از 2 سال قبل شروع شده و همه جوامع و کسب و کارها را تحت تاثیر خود قرار داده است ادامه داد: این آموزشگاه در زمان همه‌گیری کرونا و در طول قرنطینه از پیشگامان اجرای آموزش به صورت وبینار و غیرحضوری با بازدهی و استقبال بی‌نظیری از هم‌میهنان در سراسر ایران مواجه شد.
به گفته مدیر آموزشگاه آزاد در کاشان، این آموزشگاه با همکاری واحد آی تی مجموعه تدریس وبینار را به صورت رایگان و با توضیحات کامل و جامع ارایه کرد و مورد استقبال قرار گرفت.
وی اضافه کرد: حتی هنرجویانی که همیشه اصرار بر کلاس حضوری و مقاومت زیاد برای پذیرفتن این تغییر داشتند با شرکت در دوره‌های غیرحضوری و استفاده از این نوع عالی تدریس بازخورد مطلوب کاهش هزینه رفت و آمد و جلوگیری از اتلاف وقت و مدیریت زندگی را به شیوه‌ای مطلوب و تاثیرگذار دیدند.
چالش‌های آموزشگاه
مدیر آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد کاشان در مورد چالش‌های آموزشگاه نیز با بیان اینکه به طور اصولی این سازمان‌های خصوصی و کارآفرینان همیشه باعث ایجاد شغل می‌شوند، ادامه داد: نمی‌توان از سازمان‌های دولتی انتظار کارآفرینی و ایجاد شغل داشت، بلکه سازمان‌های دولتی وظیفه حمایت از کارآفرین و بازکردن راه برای او را برعهده دارند.
وی، سنگ‌اندازی و سخت‌گیری‌های برخی نهادهای دولتی را یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی کارآفرینان و یک دغدغه مهم برای ورود به کار هنرجویان دانست و گفت: برای مثال در مقایسه فرد ماهر شاغل با فردی که شاید مجوزها را دریافت کرده اما به دنبال تربیت نیروی متخصص و یا ایجاد شغل نیست، آن فردی که با مهارت لازم فعالیت دارد باید سریع‌تر مجوزها را دریافت کند و وارد بازار کار شود تا بتواند به راحتی و بدون دغدغه به فعالیت و کسب درآمد ادامه دهد.
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی براساس ماده 151 قانون برنامه سوم، متولی آموزشهای فنی و حرفه ای کوتاه مدت بوده که فعالیت‌های آموزشی خود را در دو بخش دولتی و غیردولتی سازماندهی نموده است.
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور 25 تیر 1359 بر اساس ماده واحده شماره 6082 شورای انقلاب از ادغام مراکز تعلیمات حرفه‌ای، صندوق کارآموزی، کانون های کارآموزی و واحدهای مربوط به مطالعات نیروی انسانی و اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی در جهت تربیت نیروی کار ماهر تشکیل شده است که زیرنظر وزارت کار و امور اجتماعی وظایف خود را به انجام میرساند.
تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر (آموزش جویندگان کار فاقد مهارت و ارتقای مهارت نیروی کار شاغل از اهداف سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از طریق ارایه آموزش توسط بخش دولتی و غیردولتی (آموزشگاه‌های آزاد) است.
آموزش بخش دولتی در مرکزهای ثابت، واحدهای سیار، پادگان‌ها، در جوار مرکزهای کارگاه و بین کارگاهی، از طریق آموزش ضمن کار و حین کار ، تعلیمات سرپرستی و آموزش در مرکز تربیت مربی ارایه می‌شود.
ششم مرداد روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.
برچسب‌ها
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آموزشگاه اشتغال زایی کاشان

http://www.sepahannews.ir/fa/News/299771/آموزش-فنی-و-حرفه‌ای،-بسترساز-اشتغال-و-توسعه-اقتصادی
بستن   چاپ