پیام سپاهان
آرزوی برباد رفته ساکنان سپهر
سه شنبه 5 مرداد 1400 - 11:58:20
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان سیزده سال پیش به امید خانه دار شدن با هزار قرض‌وقوله یکی از واحدهای برج های سپهر اصفهان را خریدم، اما امروز نه خانه دارم و نه آن پولی که هزینه کردم ارزش و اعتباری دارد.

پروژه برج های سپهر در جنوب غرب اصفهان در کنار پارک امیرحمزه واقع است و شامل سه برج S و 14 برج U است.
مالکان پروژه 1750 واحدی پروژه برج های سپهر اصفهان می گویند سال 1387 واحدهای برج سپهر پیش فروش شد و طی قراردادی، قرار بود به مدت 21 ماه شمسی واحدها تحویل خریداران شوند، اما بعد از 13 سال هنوز این کار انجام نشده و همچنان کارگران سر ساخت این پروژه هستند، البته با فشار برخی مالکان این واحدها و شکایت و ...، سازنده مجبور شد بلوک S را تحویل خریداران دهد آن هم به صورت نیمه تمام و با مصالح بی کیفیت و ...
یکی از خریداران پروژه برج های سپهر اصفهان به ایسنا، می گوید: سازنده این مجموعه برج شخصی به نام پیمان خیام باشی است که طی 13 سال گذشته از سال 1387 تا به امروز این پروژه را پیش می برد.
او ادامه می دهد: متاسفانه زمانی که بعد از فشار و شکایت در سال 1397 واحد خود را تحویل گرفتم، خانه ام بدون امکانات آب و برق بود و به دلیل فشار اجاره نشینی ناچار به سکونت در آن شدم.
یکی دیگر از ساکنان این مجموعه، می گوید: متاسفانه سازنده از مصالح مرغوب استفاده نکرده و لابی های عمومی و مشاعات را گویا حذف کرده است.
گردش مالی بالای برج های سپهر
او با بیان اینکه این مجموعه با عنوان برج های مسکونی سپهر تعریف شد، توضیح می دهد: در شهرسازی زمانی که صحبت از برج سازی می‌شود، باید امکاناتی همچون کلینیک، مسجد و ... در آن تعریف شود، از سوی دیگر بخشی از مغازه های تجاری برج در ادامه کار حذف شد و یا قسمت های U پروژه هنوز تکمیل نشده است، هم چنین بخشی از واحدهای U به خانه پزشکان فروخته شد که آنها نیز طی 13 سال اخیر درگیر برج های نیمه تمام هستند، امروز بعد از یک دهه از پزشک گرفته تا معلم، کارگر و ... به امید خانه دار شدن، یکی از واحدهای برج سپهر را پیش خرید کردند و هیچ خانه ای ندارند و بسیاری از واحدها همچنان نیمه تمام است.
یکی دیگر از خریداران پروژه برج های سپهر با بیان اینکه گردش مالی برج های سپهر 8 هزار میلیارد است، می گوید: سازندگان این برج بخشی از پول این برج را وارد پروژه ای دیگر کرده اند که با خروج حدود 3 تا 4 هزار میلیارد تومان از پروژه، ادامه کار دچار رکود شده است.
وی ادامه می دهد: بعد از فشار و شکایت بسیار سال 1397 واحد 87 متری خود را آن هم به صورت نیمه تمام تحویل گرفتم، اما در شرایط اقتصادی امروز تورم پروژه 7 برابر شده است و از 1750 واحد تنها 300 واحد تحویل خریداران شده که به دلیل ناتمام بودن برخی هنوز اهالی به صورت کامل ساکن نشده اند.
این ساکن برج سپهر یادآور می شود: طبق قرارداد اولیه، اگر در مدت زمان دو سالی که این واحدها قرار بود ساخته شود اهالی که هزینه را دیرتر واریز می کردند، مشمول 2 درصد جریمه می شدند، اما اکنون که خود سازنده در ساخت واحدها تاخیر داشته، هیچ هزینه ای بابت جریمه به خریداران پرداخت نمی کند.
حل مشکل اهالی برج های سپهر در حیطه اختیار شهرداری نیست
شهردار منطقه 6 اصفهان در این باره به ایسنا، می گوید: موضوعاتی که اهالی برج های سپهر از آن گلایه دارند، در حیطه اختیار شهرداری نیست که بتوانیم نسبت به حل آن اقدام کنیم.
محمد شرفا با بیان اینکه سال 1384 برای برج های سپهر یک پروانه ساخت صادر شد، اظهار می کند: امروز عمده مشکل صاحبان برج های سپهر اصفهان، مربوط به واحدهای ساخته شده است که امکان دریافت مجوز پایان ساخت و سند ندارند.
وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه برای برج های سپهر یک پروانه صادر شده، امروز باید تمام واحدهای این برج ها به اتمام برسد و بعد از آن امکان صدور پروانه پایان کار وجود دارد، چراکه راهروها، پارکینگ ها و مشاعات این برج ها با یکدیگر در ارتباط است.
شهردار منطقه 6 اصفهان اضافه می کند: اینکه این برج ها با مصالح کیفی ساخته شده اند یا خیر، در حوزه اختیارات شهرداری نیست و سرمایه گذار و سازنده برج های سپهر باید پاسخگو باشد.
پروژه سپهر با 100 کارگر پیش نمی رود
وی درباره سرمایه گذار و سازنده برج سپهر اصفهان، می گوید: در ابتدا شرکتی تعاونی مربوط به پزشکان ساخت این برج ها را در دست می گیرد، اما در ادامه کار، ساخت این برج به یک شخص به نام آقای خیام باشی واگذار شد که در ادامه این شخص ساخت فازهای مختلف برج را به تعاونی های مختلف واگذار کرد و در حال حاضر بلوک های مختلف برج های سپهر در دست تعاونی و افراد مختلف است.
وی تاکید می گوید: آقای خیام باشی و هیات مدیره برج های سپهر قرار بود واحدهای این برج را در مدت چهار سال تحویل مالکانی که واحدها را پیش خرید کرده اند، بدهد، اما تا به امروز و بعد از حدود 13 سال خانه ها تحویل خریداران نشده است.
شرفا تصریح می کند: مشکل واحدهای برج سپهر این است که واحدهای آن در یک زمان ساخته نشده و در یک زمان به اتمام نمی رسد و در این فرایند پروانه ساخت برخی بلوک ها یا باطل شده و یا برخی از ناظران آنها فوت شده اند که باید ناظر جدید برای ادامه کار انتخاب شود که این موارد مستلزم هزینه است.
وی می گوید: از زمانی که شهردار منطقه 6 شدم بارها با سرمایه گذار و سازنده برج های سپهر جلساتی برگزار شده و بر اتمام هر چه سریع تر این پروژه تاکید کرده ام.
وی اضافه می کند: چنین پروژه ای نیازمند سرعت بیشتری برای اجراست و نمی توان با یک یا دو اکیپ این پروژه را به اتمام رساند و روزانه باید دو تا 3 هزار نفر کارگر سر پروژه باشند، در حالیکه با 100 نفر کارگر کار پیش نمی رود و با این روند اتمام پروژه زمان زیادی خواهد برد.
شهردار منطقه 6 اصفهان می گوید: تا زمانی که تمام واحدهای مجموعه برج های سپهر به اتمام نرسد امکان صدور مجوز پایان کار از سوی شهرداری وجود ندارد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/299157/آرزوی-برباد-رفته-ساکنان-سپهر
بستن   چاپ