پیام سپاهان
رویکرد آموزشی سفارش محور تامین کننده واقعی نیاز بازار کار است
سه شنبه 5 مرداد 1400 - 10:17:40
پیام سپاهان -

پیام سپاهان


آرش اخوان طبسی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آموزش سفارش محور بر اساس شیوه آموزش 2گانه و برمبنای تعامل و ارتباط‌گیری با واحدهای صنعتی، کانون کارفرمایان، کارآفرینان و انجمن‌های مختلف صنفی و شناسایی نیازهای شغلی و در نهایت آموزش نیروی کار براساس سفارش و تقاضای آنهاست.
وی افزود: چالش جامعه از یک طرف بیکاری و از طرفی دیگر کمبود نیروی کارماهر است که بر این اساس در شیوه آموزش مهارتی سفارش‌محور، نیروی کار آزموده و متخصص تربیت و وارد بازار کار می‌شود.
وی افزود: در این شیوه آموزشی، کارآموز در قالب شریک مهارتی نیمی از آموزش‌های لازم را در محیط واقعی کار فرا می گیرد.
به گفته وی، شیوه آموزشی سفارش‌محور، مبنای روش‌های آموزشی در فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها برای تامین نیازهای واقعی بازار کار است.
اخوان طبس افزود: سال گذشته 60 هزار نفر در مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای اصفهان آموزش‌های مهارتی را فرا گرفتند که از این تعداد یکهزار نفر به شیوه سفارش‌محور بود.
وی با بیان اینکه آموزش‌های سفارش‌محور با ضمانت صد درصد اشتغال انجام می‌شود، افزود: تلاش می‌شود تا سقف هنرجویان از یکهزار نفر در سال‌های آینده تصاعدی و چند برابر شود.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای اصفهان یادآور شد: هم اینک 36 نمایندگی اتحادیه صنف خودروهای سبک و تعداد زیادی از کارگاه‌های تعمیرکاری استان با شیوه آموزش سفارش محور در محیط واقعی کار به نوعی به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای تبدیل شده‌اند و کارآموزان را جذب می‌کنند.
وی همچنین به راه‌اندازی دپارتمان تخصصی کسب و کار و مهارت‌های کارآفرینی در روزهای آتی اشاره کرد و گفت: این مرکز برای هدایت افرادی است که به ما مراجعه می‌کنند ولی استعداد کارآفرین شدن را دارند.
اخوان طبسی به مشکلات به وجود آمده پس از شیوع ویروس کرونا در 2 سال اخیر برای آموزشگاه‌های دولتی و آزاد فنی و حرفه‌ای استان اشاره و بیان کرد: با وجود آنکه در این شرایط دوره‌های عملی و کارگاهی با مشکل مواجه شد ولی باز هم آموزش سفارش‌محور با ارائه آموزش‌ها در محیط واقعی کار، آسیب کمتری دید و تعطیل نشد.
وی تصریح کرد: بنابر برنامه‎‌ریزی های صورت گرفته در شرایط وضعیت بسیار پرخطر (قرمز) و یا پرخطر (نارنجی) کرونا، دوره‌های مهارتی به‌صورت تلفیقی و بیشتر به صورت آموزش‌های مجازی برگزار می‌شود.
به گزارش ایرنا، سالانه 10 میلیون نفر در بخش دولتی و آزاد مراکز فنی و حرفه‌ای استان اصفهان آموزش‌های مهارتی را فرا می‌گیرند.
در سه ماهه اول امسال، 2 میلیون و 200 هزار نفر آموزش‌های مهارتی را در استان فرا گرفتند که از این تعداد 400 نفر به شیوه سفارش‌محور، آموزش دیدند.
بر اساس آخرین آمار، اکنون یکهزار و 350 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای فعال و 55 مرکز آموزش دولتی به ارائه 43 رشته و 600 حرفه آموزشی به متقاضیان در استان اصفهان می‌پردازند.
6 مرداد، روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است و بر این اساس از 31 تیر تا 6 مرداد به عنوان "هفته ملی مهارت" نامگذاری شده است.
برچسب‌ها سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اصفهان مهارت اموزی

http://www.sepahannews.ir/fa/News/299127/رویکرد-آموزشی-سفارش-محور-تامین-کننده-واقعی-نیاز-بازار-کار-است
بستن   چاپ