پیام سپاهان
فرونشست گلشهر را می‌شکند
سه شنبه 5 مرداد 1400 - 07:10:17
پیام سپاهان -

پیام سپاهان


مدیر کل زمین شناسی استان اصفهان گفت: در شهر گلشهر علاوه بر زمین‌های کشاورزی در بافت واحدهای مسکونی نیز ترک ایجاد شده است و در صورت وقوع زمین لرزه 4.5 ریشتری، تحمیل بار مالی و جانی دور از انتظار نیست.
به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا اسلامی امروز -دوشنبه_ چهارم مرداد ماه 1400_ در جلسه فرونشست زمین که در گلپایگان برگزار شد، اظهار کرد: زمین در این شهرستان سالانه بین 13 تا 19 سانتی‌متر فرونشست می‌کند در حالی که نرخ جهانی فرونشست زمین هفت میلی‌متر در سال است.
وی گفت: گلپایگان در مسیر گسل‌های فعال شازند، موته غربی و شرقی قرار دارد و نیروی ذخیره شده این گسل‌ها با عامل محرکی مثل فرونشست تخلیه می‌شود.
مدیر کل زمین شناسی استان اصفهان گفت: در شهر گلشهر علاوه بر زمین‌های کشاورزی در بافت واحدهای مسکونی نیز ترک ایجاد شده است و در صورتی که زمین زلزله 4.5 ریشتر اتفاق افتد، تحمیل بار مالی و جانی دور از انتظار نیست.
اسلامی با تأکید بر ضرورت تقویت آبخوان‌ها، گفت: انتقال آب‌های بین استانی منجر به خشکیدن آب‌های زیرزمینی می‌شود.
آبرسانی سیار به سه روستای شهرستان ناصر دهقادنی مدیر آب و فاضلاب شهرستان گلپایگان اظهار کرد: از محل تصفیه خانه آب گلپایگان برای مصرف آب شرب شهرستان 360 لیتر در ثانیه سهم داریم که 280 لیتر در ثانیه مصرف می‌شود.
وی با بیان اینکه 40 حلقه آب چاه مجاز برای مصرف شرب داریم که تعداد بیشماری به خشکی نشسته است، افزود: در روستاهای در و تیکن و شورچه چاه‌های مصرفی آب شرب در حد دو لیتر است و از این پس آبرسانی سیار اجرا می‌شود.
مدیر آب و فاضلاب شهرستان گلپایگان گفت: بحران فرونشست زمین در منطقه گلشهر به حدی است که موجب ترک لوله‌های آبرسانی نیز می‌شود.
در ضلع شمالی شهر گلشهر زمین فرونشست کرده است
در ادامه علی نیکبخت شهردار گلشهر اظهار کرد: در ضلع شمالی شهر گلشهر از محله ورزنه تا وداغ زمین فرونشست کرده است که علاوه بر زمین‌های زراعی در قسمتی از واحدهای مسکونی شهر نیز مشاهده می‌شود.
وی افزود: اگر در این منطقه مطالعه جامع و کاملی از لحاظ زیر ساختی صورت نگیرد با پدیده بحران فرونشست زمین کشاورزی و مسکونی مواجه خواهیم بود.
کد خبر 509965

http://www.sepahannews.ir/fa/News/299061/فرونشست-گلشهر-را-می‌شکند
بستن   چاپ