پیام سپاهان
افزایش اشتغال در اصفهان در بستر فناوری‌های نو
دوشنبه 4 مرداد 1400 - 22:59:27
پیام سپاهان -

پیام سپاهان


به گزارش ایرنا، امروزه برخورداری از شغل مناسب یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده حقوق شهروندان به شمار می‌رود به طوری که اشتغال زایی متناسب با نیازهای جامعه و یا اشتغال کامل، ازجمله وظایف بنیادین دولت‌ها شمرده می‌شود.
ازطرفی اشتغال در ارتباط مستقیم با توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است و به سرعت روند توسعه جامعه و موفقیت یا عدم موفقیت برنامه های توسعه بستگی دارد.
در عصرحاضر مشکل اشتغال زایی یکی از دغدغه‌های مهم مدیران و برنامه ریزان جوامع بشری محسوب می‌شود در گزارشی که در سال 2000 میلادی توسط سازمان جهانی کار منتشر شد تاکید شده است که کشورهای جهان تا سال 2010 میلادی باید قادر به ایجاد 500 میلیون موقعیت شغلی جدید باشند.
حدود 2 سال از انتشار وشیوع ویروس کرونا کویید 19 در جهان می‌گذرد در این مدت بسیاری از مشاغل به دلیل قرنطینه‌های پی در پی تعطیل وبسیاری از مشاغل در استان اصفهان و سایر نقاط کشور به صورت غیر حضوری شده است.
چنانچه حسین باقری مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در این باره گفت: بسیاری از مشاغل خدماتی استان اصفهان تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت که بخش عمده آن در حوزه گردشگری، هتلداری، حمل و نقل و خدمات آموزشی بود.
وی با بیان اینکه بیکاری حاصل از کرونا بیشتر در بخش خدمات اتفاق افتاده است، اظهار داشت: بسیاری از مشاغل فعال در بخش خدمات در این شرایط مجبور به تعطیلی و تعدیل نیروهای خود شدند و نیز مجوز فعالیت برخی از مشاغل توسط ستاد کرونا لغو شد و بسیاری از مردم برای رعایت بهداشتی حاضر به استفاده از این نوع خدمات نشدند که همین امر موجب تعدیل نیروی 80 تا 100 درصدی برخی نیروهای شاغل در بخش خدمات این استان از جمله هتل‌ها، استخرها و اماکن ورزشی مشابه شد.
اما از سوی دیگر فرصت تجربه اشتغال غیر حضوری و تشویق به خریدهای غیر حضوری و اینترنتی و نیز اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی با رویکرد جهش تولید باعث شد که نه تنها مردم جهان که ایران و به طبع آن در اصفهان مردم رو به مشاغلی بیاورند که نیاز به حضور فیزیکی را کمتر اما زمینه درآمدزایی خوبی را فراهم می‌کند؛ نمونه آن سرمایه گذاری و خرید و فروش ارز، بازاربورس، رمز ارزها، مشارکت در استارتاپ‌ها و فناوری‌های جدید اشتغال، درآمدزایی از طریق فضای مجازی بوده است که استان اصفهان نیز به آن ورود پیدا کرده است.
پنج هزار طرح جهش تولید اقتصادی از دانش بنیان تا دامداری در اصفهان
محمدرضا قاسمی مدیر آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان درباره موضوع اشتغال در استان اصفهان گفت: سال گذشته به‌منظور رونق تولید و اشتغال در اصفهان، 18 طرح با موضوع اقتصاد مقاومتی و 17 طرح جهش تولید که از سوی بخش دولتی و خصوصی استان معرفی شده بود در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور تصویب شد تا حمایت‌های لازم از آنها برای عملیاتی شدن صورت گیرد.
وی افزود: این طرح‌ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی مانند دانش‌بنیان، زیرساختی، کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی، تجهیزات پزشکی، دامداری و صنعتی است و پیش‌بینی می‌شود با اجرا و تکمیل آن حدود پنج هزار و طرح‌های جهش تولید حدود هفت هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در استان اصفهان ایجاد شود که نقش بسزایی در اشتغالزایی به‌ویژه برای جوانان خواهد داشت.
قاسمی میزان سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصاد مقاومتی را 463 میلیارد تومان و طرح‌های جهش تولید را 456 میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی، آورده بخش خصوصی و منابع دولتی ملی و استانی اعلام کرد و گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها حدود 70 درصد است.
رشد شرکت‌های دانش بنیان در شرایط کرونایی
علی انصاری مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در این باره گفت: شرایط کرونا در حوزه فناوری و اشتغال به غیر از معایب برای سلامتی یک سری محاسن برای رشد شرکت‌های دانش بنیان داشت و بسیاری از شرکت‌ها در مراکز رشد در این2 سال اخیر برنامه‌های خود را متناسب با شرایط تغییر دادند.
وی افزود: همچنین دانشگاه آزاد اسلامی بحث پویش اشتغال همراه با تحصیل را مطرح و بسیاری از دانشجویان همراه با تحصیل در این شرایط کار پیدا کردند و مشغول شدند.
مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تصریح کرد: به عنوان نمونه در حوزه بلاک چین و نیز در حوزه فناوری اطلاعات تحول عظیمی در اشتغال ایجاد شد و اکنون معدود شرکت در حوزه فناوری اطلاعات فعال و 30 الی 40 نفر در هر پروژه شاغل شدند.
وی ادامه داد: در حوزه بلاک چین یک شرکت فعال داریم که به هسته‌های فناوری روز وارد و نیز در بازار بورس جهانی شرکت و موفق بوده اند.
انصاری بیان داشت: فناوری‌های نو به سرعت در فضای جهان در حال رشد است و بسیاری ازمشاغلی که تاکنون به صورت یدی و حضوری بوده را از خط تولید خارج و مشاغلی بدون حضور اما درآمد زا را وارد بازار کرده است.
وی اضافه کرد: امروزه بازار بورس جهانی، بلاک چین‌ها، نرم افزارهای حوزه فناوری اطلاعات، فارکس و ارز در حقیقت مشاغلی هستند که در آن بحث حضور معنا ندارد و افراد غیر حضوری اما با دستمزد خوب می توانند مشغول به کار و کسب درآمد کنند.
تغییر در مشاغل و ارزش آفرینی را باید در آینده پژوهشی جستجو کرد
سید یاسر معین الدینی عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان نیز در باره فناوری‌های نو در اشتغال با اشاره به اینکه در نظام آموزشی ما روش‌های کسب و کار وجود ندارد، اظهار داشت: زیر ساخت آموزش کسب و کار در کشور ما قدیمی است در حالی که ما در نظام آموزشی فعلی اقتصاد فناوری کمبود داریم.
وی افزود: در نظام آموزشی شخصیت فناور یا فناوری لازم را آموزش نمی‌دهند اما با آینده ای که پیش رو داریم لازم است تغییر در مشاغل و ارزش آفرینی را در آینده پژوهشی جستجو کرد.
عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌ های دانش بنیان استان اصفهان تصریح کرد: ما در حوزه آموزش باید بسیاری از مشاغل را با ورود فناوری تغییر دهیم و جا دارد آحاد جامعه، دانشجوها و سیاست گذاران آموزشی که نقش آموزش و توانمند سازی دارند؛ آینده را در بخش فناوری، صنعت، کشاورزی و فناوری حکمرانی رقم بزنند.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم هم حکمرانان و هم مردم به نتایج مورد هدف برسند باید نشانه‌های اراده در تغییر را ایجاد کنیم.
معین الدینی گفت: مشاغل جدید با فناوری‌های جدید به وجود می آید و ما فناوری را بیشتراطلاعات و ارتباطات می‌دانیم در حالی که یکی از شاخص‌های مهم دیگر فناوری نو در حوزه اشتغال است که در دوران کرونا تجربه شد.
وی ادامه داد: اگربرنامه ریزی نظام تولید به قصد سرمایه گذاری باشد باید زیر ساخت فراهم و برای آن برنامه ریزی شود.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، اصفهان با نرخ بیکاری 11.9 درصد در بهار 99 در مقایسه با سایر استان‌ها در رتبه دوازدهم قرار داشت که با توسعه کسب و کارهای نو این آمار در پایان سال 99، با ایجاد مشاغل خانگی، غیرحضوری و استارتاپی و سرمایه گذاری به میانگین کشوری یعنی 9.11 نزدیک و بیکاری در استان کاهش یافت.
برچسب‌ها اشتغال زایی اصفهان ارز دیجیتال

http://www.sepahannews.ir/fa/News/298969/افزایش-اشتغال-در-اصفهان-در-بستر-فناوری‌های-نو
بستن   چاپ