پیام سپاهان
از پیله تا نخ/ رخنه کرم مشکلات در صنعت نوغانداری
يکشنبه 3 مرداد 1400 - 07:55:12
پیام سپاهان -

پیام سپاهان


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، چندسالی می شود که در مناطق سردسیر و کوهستانی خراسان جنوبی صنعتی پا گرفته که در کنار کشاورزی و باغداری ، رونق بخش سفره خانواده‌های روستایی شده است.
تخم‌هایی کوچک و سیاه رنگ به نام نوغان در شرایط مساعد تبدیل به کرم می شوند و حرفه‌ای را رقم می زنند که رگ و ریشه در دل طبیعت دارد.
نوغانداری روایتگر کرم‌های کوچکی است که بر پهنه برگ‌های سبز رنگ درخت توت زندگی می‌گذرانند و از پیله‌های آن‌ها جوانانی امرار معاش می‌کنند.
دامنه‌های سردسیر شمال استان؛ شهرستان‌های فردوس، سرایان، قاین و بشرویه ظرفیت بکری را برای نوغانداران فراهم کرده و هرساله افراد بیشتری به خانواده نوغانداران خراسان جنوبی افزوده می‌شوند.

پیام سپاهان

نوغان داری صنعتی رو به رشد/خراسان جنوبی رتبه هفتم تولید نوغان در کشور
ابراهیمی معاون بهبود تولیدات دامی خراسان جنوبی گفت: 115 نوغاندار در استان مشغول به فعالیت هستند.
او افزود: نوغان داری به عنوان فعالیت اقتصادی جانبی در کنار کشاورزی و باغداری در فصل بهار می‌تواند زمینه را برای اشتغال و درآمد زایی جوانان روستایی به همراه بیاورد.
معاون بهبود تولیدات دامی خراسان جنوبی بیان کرد: قیمت هر جعبه تخم نوغان 15 هزار تومان و قیمت هر جعبه تخم نوغان تفریخ شده 24 هزار و 500 تومان است که توسط جهاد کشاورزی هر شهرستان بین نوغانداران توزیع می‌شود.

پیام سپاهان

نبود صنایع تبدیلی گلوی صنعت نوغانداری را فشار می‌دهد ابراهیمی معاون بهبود تولیدات دامی خراسان جنوبی گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای نوغانداران، خرید تضمینی، تهیه و توزیع تخم نوغان توسط جهاد کشاورزی و همچنین توزیع سالانه نهال توت میان نوغانداران از اقدامات حمایتی برای رونق این صنعت نوپا بوده که هم اکنون نیز در حال انجام است.
او افزود: متاسفانه به دلیل کمبود توتستان‌ها و صنایع تبدیلی برای تبدیل پیله به نخ در استان، اعتباری برای رونق نوغانداری تعریف نشده است.
ابراهیمی بیان کرد: پس از 2 هفته تخم‌های کوچک و سیاه رنگ نوغان تبدیل به کرم می‌شود و پس از 35 روز کرم‌ها ثمربخش شده و با تولید پیله‌های ارزشمند ابریشم، الیافی درخشان، زیبا و بسیار محکم و بادوام اند می‌بافند.

پیام سپاهان

پیله‌های درآمدزا / صنعتی پر سود که در ابریشم بافی لنگ می‌زند
پرورش کرم ابریشم در خراسان جنوبی در حالی این روز‌ها رونق گرفته است که نوغانداران با مشکل فرآوری پیله‌ها مواجه اند.
نوغانداری به دلیل سودآوری بالایش، به صنعتی درآمد زا در خراسان جنوبی تبدیل شده و بهره برداران را به ویژه در روستا‌ها مشغول پرورش کرم ابریشم کرده است.
بیشتر بخوانید
بافت بیش از 62 هزار متر مربع فرش فقط در 3 ماه/ کرونا، رمق را از دستان بافندگان فرش گرفت چالش‌های مالیاتی مرزنشینان شرق/ به نام پیله‌وران به کام دیگران پیله پولسازی که رو به رونق است / اقتصادی که در کویر هم جواب داد روستای فتح آباد فردوس به همت جوانان منطقه امروز پیشتاز در پرورش کرم ابریشم است و صنعت نوغانداری در آن رونق گرفته است.
یکی از نوغانداران نمونه شهرستان فردوس که در زمینه پرورش کرم ابریشم در روستای فتح آباد فعالیت دارد، به خبرنگار ما می‌گوید: اواخر فروردین امسال، کرم‌های ابریشم را از جهاد کشاورزی تحویل گرفتم و حالا پس از دوره‌ای یک ماهه کرم‌ها تبدیل به پیله ارزشمند ابریشم شده اند.
این نوغاندار نمونه استانی با اشاره به نبود صنعت ابریشم بافی در منطقه می‌گوید: به دلیل نبود این صنعت، پیله‌ها پس از چیده شدن به خارج از استان ارسال می‌شود و چنانچه امکانات را داشته باشیم و تسهیلاتی را برای راه اندازی کارگاه دریافت کنیم، می‌توانیم پیله‌ها را فرآوری و تبدیل به نخ ابریشم کنیم.

پیام سپاهان

از توسعه صنعت نوغان داری حمایت می‌کنیم یکی از بانوان این منطقه که به فعالیت در زمینه فرش دستباف مشغول است نیز می‌گوید: 20 سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و تا کنون ابریشم‌های چینی استفاده می‌کردم؛ امسال تصمیم گرفتم که پیله را از نوغانداران خریداری کنم و آن‌ها را تبدیل به نخ ابریشم کنم تا در بافت فرش استفاده کنم.
به گفته قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی این سازمان برای توسعه و گسترش صنعت نوغانداری، آموزش و ترویج این صنعت را در دستور کار قرار داده است و آمادگی دارد به بهره بردارانی که متقاضی پرورش کرم ابریشم هستند، تسهیلات با بهره کم را پرداخت کند.
او بیان کرد: برای صنعتی شدن پرورش کرم ابریشم باید به دنبال ایجاد مزرعه پرورش درخت توت برای نوغانداری باشیم تا با افزایش تولید، فرآوری ابریشم هم دارای توجیه اقتصادی باشد.
205 جعبه نوغان امسال میان بهره برداران شهرستان‌های فردوس، بشرویه، سرایان، قائن، بیرجند و طبس توزیع شده که سهم شهرستان فردوس 92 جعبه بوده است؛ از هر جعبه نیز به طور میانگین 35 کیلو گرم پیله برداشت می‌شود.

پیام سپاهان

ملکه الیاف در حصارِ پیله فرآوری
نوغانداری صنعتی نوپا در خراسان جنوبی است که در صورت توجه می‌تواند جای درآمد‌های نفتی را پر کند.
در واقع این صنعت تأمین کننده ماده اولیه برای صنایع بزرگ و خانگی مانند ابریشم کشی و قالیبافی محسوب می‌شود و در کنار تمام مزیت‌های اقتصادی و کمکی که به رونق صنایع وابسته می‌کند می‌تواند به عنوان یک شغل هنری نیز مورد توجه قرار گیرد.
این حرفه مغفول و کمتر شناخته شده علی رغم اینکه درآمد زایی بالا و سرمایه گذاری اندکی نیاز دارد بازهم با کمبود توتستان و صنایع تبدیلی دست و پنجه نرم می کند، صنعتی که اگر کمی حمایت بشه با تولید ابریشم یا همان ملکه الیاف می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد . راه را برای ثروت آفرینی فراهم کند.
گزارش از فاطمه آریان پور
انتهای پیام/ک

http://www.sepahannews.ir/fa/News/298250/از-پیله-تا-نخ--رخنه-کرم-مشکلات-در-صنعت-نوغانداری
بستن   چاپ