پیام سپاهان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان:
معایب و مزایای تعطیلی پنجشنبه‌ها بررسی دقیق نشده است
شنبه 2 مرداد 1400 - 11:54:45
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با بیان اینکه هنوز زیرساخت های توسعه گردشگری در اصفهان آماده نشده است، گفت: در حال حاضر مطالعه ای عمیق و جامع درخصوص منافع و معایب تعطیلی روزهای پنجشنبه انجام نشده، اما اجرای آن می تواند موجب توسعه گردشگری استان شود.

نعمت الله اکبری در گفت‌وگو با ایسنا درباره تعطیلی روزهای پنجشنبه بعد از مرداد ماه در راستای توسعه گردشگری، اظهار کرد: زمانی طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه در شهرهای بزرگ و به خصوص کلانشهرها مطرح شد، اما پیرو آن مقرر شد قاعده 44 ساعت حضور کارمندان در هفته در محیط کار حفظ شود به این نحو که بین روزهای شنبه تا چهارشنبه حداقل یک ساعت به ساعت کاری کارمندان اضافه شود.
وی با بیان اینکه اضافه شدن حدود یک ساعت کار به ساعت فعالیت کارمندان در طول هفته مستلزم تامین یک وعده غذا آنها توسط دستگاه مربوط است ، تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از دستگاه های اجرایی استان آمادگی تامین غذای کارمندان خود به صورت رستورانی را ندارند و تنها دستگاه های اجرایی تهران از گذشته مجهز به غذاخوری و رستوران هستند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با اشاره به اینکه در سطح استان ها تنها دانشگاه ها به عنوان یکی از دستگاه های دولتی به واسطه تامین غذای دانشجویان خود مجهز به سلف غذاخوری هستند، گفت: در حال حاضر تنها دانشگاه ها امکان تهیه غذای کارمندان خود را دارند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مطالعه ای عمیق و جامع درخصوص منافع و معایب تعطیلی روزهای پنجشنبه انجام نشده است، تصریح کرد: در شرایط فعلی کرونا نمی توان این موضوع را ارزیابی کرد و این بررسی باید در شرایط عادی و معمولی انجام شود.
وی تاکید کرد: به طور قطع تعطیلی روزهای پنجشنبه موجب توسعه گردشگری داخلی می شود و این جزو ویژگی های مثبت این طرح است.
اکبری با اعتقاد بر اینکه در تعطیلی روزهای پنجشنبه در کلانشهرها باید به گونه ای متفاوت از سایر شهرها تصمیم گیری شود، گفت: با توجه به اینکه تمام دستگاه های اداری در تهران متمرکز هستند، عملا استان ها در روزهای پنجشنبه به لحاظ اداری زیاد موثر نیستند، چراکه ارتباط آنها با تهران خود به خود قطع است.
وی اضافه کرد: زمانی که پنجشنبه ها را در کلانشهرها تعطیل کنیم، خود به خود فعالیت ادارات شهرستان ها در پنجشنبه ها کاربردی ندارد و عملا وضعیت پنجشنبه در شهرهای دیگر همانند سایر استان ها نسبت به تهران می شود، بنابراین درباره باید فکر اساسی کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری یکی از علل طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه است، اظهار کرد: صرفه جویی در مصرف برق، کاهش تردد داخل شهرها، کاهش حجم تقاضا در پیک اول صبح است از دیگر مزایای تعطیلی روزهای پنجشنبه است.
وی اما یکی از معایب تعطیلی روزهای پنجشنبه را ساختار اداری هماهنگ عنوان کرد و توضیح داد: زمانی که دستگاهی در کلانشهری در روز پنجشنبه تعطیل می شود و در زیرمجموعه آن در شهرستان تعطیل نیست، عملا آن اداره در شهرستان کارایی ندارد و همانند مهره یک چرخ دنده هرز عمل می کند، بنابراین برای روزهای تعطیل باید برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم که آیا این کار را به صورت سراسری در کشور انجام شود و یا در کلانشهرها اجرایی شود.
اکبری با اعتقاد بر اینکه امروز زیرساخت های فعالیت کارکنان به صورت مجازی مهیا شده است، گفت: کرونا موجب تجدید نظر در ساختار اداری کشور شده است و حتی اگر دو سوم کارمندان در محیط کار نباشند و دورکاری کنند، کار مجموعه ای عقب نمی افتد.
وی البته تاکید کرد: حدود دو سال پیش مطابق مصوبه شورای اداری، هیچ استانی روزهای پنجشنبه خود را تعطیل نکند مگر استان هایی همانند خوزستان آن هم در فصل گرما.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه با وجود پیشنهاد این طرح، هنوز زیرساخت های توسعه گردشگری در استان اصفهان آماده و مهیا نشده است، گفت: اگرچه اصفهان به لحاظ گردشگری در چهار فصل مزیت های زیادی دارد، اما هنوز بر روی این پتانسیل ها برنامه ریزی درستی نکرده ایم که این می تواند تعطیلی روزهای پنجشنبه ها را به کسالت بکشاند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/297987/معایب-و-مزایای-تعطیلی-پنجشنبه‌ها-بررسی-دقیق-نشده-است
بستن   چاپ