پیام سپاهان
سالانه میلیون‌ها مترمکعب آب از اصفهان خارج می‌شود
جمعه 1 مرداد 1400 - 06:19:19
پیام سپاهان -

پیام سپاهان


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به بحران کم‌آبی در استان گفت: منابع آبی در سمیرم و فریدون‌شهر وجود دارد که سالانه میلیون‌ها مترمکعب از استان خارج می‌شود و وزارت نیرو تاکنون برنامه‌ای برای استفاده استان از این منابع نداشته است و در حالی که خود استان مشکل آب دارد این منابع را از دست می‌دهیم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: وزارت نیرو باید یک برنامه محکم و استوار و پایدار برای تأمین آب استان تدوین کند و مصوبات شورای عالی آب و شورای سیاستگذاری هماهنگی حوضه زاینده‌رود را پیگیری کند و از برداشت‌های بی‌رویه و بارگذاری‌های جدید جلوگیری کند تا آب زاینده‌رود پایدار شود.
او بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون 18 حادثه در رودخانه، منابع آب و استخر‌ها داشته‌ایم که 12 نفر جان خود را از دست داده‌اند، زاینده‌رود حالت گردابی دارد و مناسب شنا نیست و 3 هزار و 500 استخر کشاورزی داریم که لغزنده است و امکان شنا در آن نیست و باید دستورالعمل‌های ایمنی اجرا شود و به خاطر حفظ جان از شنا در مکان‌های ممنوعه خودداری شود.
شیشه‌فروش با بیان اینکه حریق مراتع و وزش باد‌های گرم از اثرات خشکسالی است، گفت: 34 مورد حریق مراتع در استان از ابتدای سال تاکنون گزارش شده است و 118 هکتار از مراتع دچار آتش‌سوزی شده، در استان اصفهان 6 میلیون و 300 هزار هکتار مرتع، 100 هزار هکتار جنگل، 307 هزار هکتار جنگل دست‌کاشت در مناطق بیابانی دارد که مستعد حریق است، 90 درصد حریق‌ها به علت خطای انسانی رخ داده و 90 درصد آن در شهرستان سمیرم بوده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تیم‌های امداد و مراقبت فعال شده است، بیان کرد: مراتع در راستای حفظ منابع آب و جلوگیری از فرسایش خاک، تولید گیاهان دارویی مهم هستند و خسارت وارد شده به آن‌ها جبران‌ناپذیر است.
او با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از حریق عنوان کرد: پهنه‌بندی استان از نظر خطرپذیری حریق، آموزش جامعه، صدور هشدار به بهره‌برداران و گردشگران، به کارگیری 340 قرق‌بان محلی در استان انجام شده است.
شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه استان اصفهان به یک بالگرد مجهز به سبد آب پاش نیاز دارد، خاطرنشان کرد: نیاز است پایگاه‌های دائمی اطفای حریق دایر شود، هر هکتار حریق در مراتع 20 میلیون تومان خسارت در پی دارد و هر هکتار جنگل 500 میلیون تومان خسارت وارد می‌کند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: تلفن 1604 آماده دریافت گزارش حریق مراتع است، کشاورزان ته مانده مزارع را آتش نزنند و باغداران نیز درختان را هرس کنند، اداره راه موظف شده پوشش گیاهی را از کنار جاده‌ها و شهرداری‌ها نیز پوشش گیاهی را در شهر‌ها پاکسازی کنند.
منبع:فارس
انتهای پیام/م

http://www.sepahannews.ir/fa/News/297674/سالانه-میلیون‌ها-مترمکعب-آب-از-اصفهان-خارج-می‌شود
بستن   چاپ