پیام سپاهان
ساخت ماده‌ای که نگرانی‌های شکستن صفحه گوشی و تبلت را کاهش می‌دهد
پنجشنبه 31 تير 1400 - 09:53:41
پیام سپاهان - گجت نیوز / دانشمندان هندی موفق به ساختن سخت‌ترین ماده خود ترمیم دنیا شدند. این ماده ساختاری کریستالی دارد و می‌تواند در طیف وسیعی از وسایل الکترونیکی از جمله گوشی‌ها استفاده شود.
دانشمندان هندی موسسه آموزش و پژوهش علوم کلکته و موسسه فناوری کاراگپور در اقدامی تحسین برانگیز توانستند سخت‌ترین ماده خود ترمیم جهان را توسعه دهند.
ماده توسعه داده شده توسط این دانشمندان بنگالی دارای ساختار مولکولی منحصر به فردی است که به آن اجازه می‌دهد در صورت آسیب دیدن خود را ترمیم کند.
برای نشان دادن قابلیت ترمیم خودکار این ماده، دانشمندان با استفاده از سوزن، شکاف‌هایی را در این ماده ایجاد کردند؛ پس از برداشته شدن سوزن، ماده به صورت خودکار و در کسری از ثانیه شروع به ترمیم خود و بازیابی حالت اولیه کرد.

پیام سپاهان


مدت‌هاست که شاهد مواد خود ترمیم در اشکال مختلف هستیم؛ اما مشکل اصلی اینجاست که این مواد معمولا نرم هستند و شکل مشخصی نمی‌گیرند. به بیانی ساده‌تر باید گفت که این مواد ساختار داخلی نامنظم و ناقصی دارند و به برخی عوامل خارجی همچون گرما، نور یا دیگر مواد شیمیایی برای ترمیم خود نیازمند هستند. به همین دلیل به صورت گسترده مورد استفاده تجاری قرار نگرفته‌اند.
Chilla Malla Reddy، استاد علوم مواد شیمیایی موسسه آموزش و پژوهش علوم هند و مسئول این تحقیق گفت: «ماده خود ترمیم ما 10 برابر سفت‌تر از دیگر مواد است.»
وی همچنین گفت: «این ماده سختاری کریستالی دارد،‌ ساختاری داخلی با نظم مشخص، این ساختار در استفاده‌های الکترونیکی و اپتیکال بسیار پر طرفدار است.»
یکی از پژوهشگران این تیم نیز عنوان کرد: «من حتی تصور می‌کنم که از این ماده در دستگاه‌های روزمره نیز استفاده شود. می‌توان از این مواد در ساخت نمایشگر‌های گوشی‌های موبایل استفاده کرد تا در صورت افتادن و ترک خوردن، خودشان را ترمیم کنند.»

http://www.sepahannews.ir/fa/News/297430/ساخت-ماده‌ای-که-نگرانی‌های-شکستن-صفحه-گوشی-و-تبلت-را-کاهش-می‌دهد
بستن   چاپ