پیام سپاهان
چرا نمایشگران کیفیت هوای اصفهان خاموش شدند؟
پنجشنبه 31 تير 1400 - 08:49:26
پیام سپاهان -

پیام سپاهان


بابک صادقیان رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: از حدود 14 ایستگاه سنجش و پایش کیفیت هوا که در شهر اصفهان نصب شده است، فقط 6 مورد از آن‌ها به طور کامل فعال هستند، در واقع ایستگاه‌های غیر غعال سطح شهر یا کاملا مستهلک شده‌اند و قابل بهره برداری نیستند و یا به دلیل کمبود یا نبود اعتبار در تامین قطعات یدکی، از مدار خارج شده‌اند.
او افزود: دستگاه‌های محیط زیست قدیمی هستند و در حال حاضر فقط ذرات معلق کمتر از2.5 میکرون را سنجش می‌کنند، برای حل این مشکل در سطح استان و کشور این موضوع را پیگیری کرده‌، اما هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده‌ایم.
رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده، نمایشگر خیابان بزرگمهر درحال تعمیر است و حداکثر تا نیمه مرداد ماه راه اندازی مجدد می‌شود، اما بودجه لازم برای نمایشگر‌های خیابان احمد آباد و میدان جمهوری هنوز تامین نشده است.
صادقیان گفت: با توجه به اینکه هر ایستگاه به طور میانگین یک تا 1.5 میلیارد تومان و نمایشگر‌ها بین 100 تا 120 میلیون تومان هزینه تعمیر و نگهداری سالیانه دارند، باید اعتبار کافی اختصاص یابد که ما از پنج سال پیش تا کنون مکاتبات لازم را با سازمان‌های مربوط برای تامین اعتبار در حوزه سنجش و پایش کیفیت هوا انجام داده‌ایم، اگر اعتباری هم اختصاص یافته، بسیار ناچیز بوده و توانسته کمتر از 20 درصد از مشکلات ما را پوشش دهد.
او اظهار کرد: در مورد احیای شبکه پایش وقتی اطلاعات و آمار جامعی در اختیار نباشد، به طور مثال نبود داده کافی از تغییر مقدار اوزون در نقاط مختلف شهری (که معمولا در فصول گرم سال افزایش می‌یابد) منجر به اجرای آیین نامه هوای پاک، نمی‌شود.
صادقیان در پایان گفت: کمبود اعتبار فقط در زمینه نمایشگر، ایستگاه‌ها و... نیست بلکه وقتی اعتبار لازم نباشد حوزه پایش که شامل نمایشگر، ایستگاه و اپلیکیشن و... است با مشکل جدی روبرو شده و در نهایت اقدام مهم و موثری در کاهش آلودگی هوا نمی‌توان انجام داد.
انتهای پیام/ص

http://www.sepahannews.ir/fa/News/297416/چرا-نمایشگران-کیفیت-هوای-اصفهان-خاموش-شدند؟
بستن   چاپ