پیام سپاهان
کاهش وسعت شالیزارهای اصفهان به یک‌دهم
پنجشنبه 31 تير 1400 - 08:08:08
پیام سپاهان -

پیام سپاهان


پیمان فیروزنیا مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: کشت برنج در حاشیه زاینده‌رود کشتی سنتی و به صرفه بوده که به دلیل مشکلات خشکسالی و کم‌آبی با بیش از 90 درصد کاهش به کمتر از 2 هزار هکتار رسیده است.
او ادامه داد: کشاورزان حاشیه رودخانه زاینده‌رود به طور سنتی و به گواه طومار شیخ بهایی مبادرت به کشت برنج می‌کردند و کشت‌‌وکار فعلی نسبت به گذشته تاریخی آن بسیار اندک است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: مصرف آب در کشت برنج 14 تا 15 متر مکعب در هر هکتار است که نسبت به زراعت‌های دیگری که در استان صورت می گیرد رقم بالایی نیست.
فیروزنیا گفت: امسال آب مورد نیاز کشت برنج در استان از چاه‌های عمیق و سطحی تامین شده و به هیچ وجه از منابع آبی رودخانه زاینده‌رود استفاده نشده است.
او یادآور شد: باید توجه داشت که براساس میزان آب موجود در هر سال، حق آبه هر بخش متغیر است بنابراین دریک سال گذشته با کاهش شدت بارندگی ها، آب ورودی به سد زاینده رود هم کم شد و متناسب با آن حق آبه بخش کشاورزی هم کاهش پیدا کرد و به 800 متر مکعب رسید.
فیروزنیا در ادامه بیان کرد: در برنامه ای که برای استان تدوین شده قرار است سطح زیر کشت برنج به 1500 هکتار کاهش یابد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: آنچه مسلم است کشاورزان باید تغییر الگوی کشت را جدی بگیرند و به سرعت به سمت کشت‌های کم‌آب‌بر حرکت کنند.
او تاکید کرد: جهاد کشاورزی سعی کرده کشاورزان را به روش‌های گوناگون از جمله ترویجی و اقناعی به کشت جایگزین ترغیب کند.
او افزود: باتوجه به سودآوری که کشت برنج دارد در مقایسه با سایر محصولات زراعی جهاد تعهداتی در مقابل کشاورزان دارد که قرار براین بوده که اعتباری برای جبران مابه التفاوت محصول تامین کند که متاسفانه تا الان این اعتبار تامین نشده و انتظار ما از مسئولان استانی و کشوری این است که در برنامه ریزی سال آتی کشاورزان بتوانند به حقوق خودشان برسند.
انتهای پیام/ص

http://www.sepahannews.ir/fa/News/297411/کاهش-وسعت-شالیزارهای-اصفهان-به-یک‌دهم
بستن   چاپ