پیام سپاهان
ریل‌گذاری اقتصادی کشور باید اصلاح شود
دوشنبه 24 خرداد 1400 - 20:22:09
پیام سپاهان -

پیام سپاهان


ایسنا/اصفهان یک نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری گفت: یکی از اولویت های اساسی بنده این است که تصمیمات اقتصادی بر تصمیمات سیاسی در استان ها حاکم شود و به استان ها نباید سیاسی و امنیتی نگاه کنیم.
عبدالناصر همتی، عصر امروز (دوشنبه_24 خرداد) در برنامه تلویزیونی که از شبکه استانی اصفهان پخش شد، اظهار کرد: مردم اصفهان عزیزان زیادی را به دلیل شیوع ویروس کرونا از دست دادند و من این قول را می دهم که در دولت خود واکسیناسیون تمام اقشار جامعه با سرعت بسیار بیشتری انجام شود.
وی افزود: شرایط اقتصادی کشور مطلوب نیست و اگر روند فعلی ادامه داشته باشد ممکن است شرایط بدتر هم بشود. مردم گرفتار بیکاری و تحریم هستند و تغییر در وضعیت اقتصادی کشور ضروری بوده و جز اولویت های من است.
این نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری گفت: سیاست بیش از حد بر اقتصاد حاکم شده و این مشکل باعث شده نتوانیم ارتباط سازنده با استان ها برقرار کنیم. نگرش اقتصادی بین مسئولان چندان وجود ندارد، در دنیا سیاست در خدمت اقتصاد است و اگر قرار باشد اقداماتی کنیم که فقر مردم را تشدید کند چه سودی دارد.
به گزارش ایسنا، همتی ادامه داد: به دلیل تخصص اقتصادی که داشتم وارد صحنه شدم و به مسائل بین المللی آشنا هستم و بر این اعتقادم که ریل گذاری اقتصادی باید اصلاح شود. فقط چهار سال می خواهم رئیس جمهور شوم و این قصد را ندارم که دو دوره به ریاست جمهوری برسم، چرا که در همین چهار سال منشا خدمات بسیاری خواهم شد.
وی با بیان اینکه راهبرد ملی برای توسعه استان‌ها نداریم، گفت: استان ها هر کدام ظرفیت های خاص خودشان را دارند و وقتی همه چیز در تهران متمرکز شود بقیه شهرها به حاشیه می روند، بنابراین یکی از اولویت های اساسی بنده این است که تصمیمات اقتصادی بر تصمیمات سیاسی در استان ها حاکم شود. به استان ها نباید سیاسی و امنیتی نگاه کنیم و اگر می خواهیم استان ها توسعه یابند باید هر سه ماه یک بار جلسه ای با نخبگان هر استان ترتیب دهیم.
این نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری ادامه داد: باید ببینیم مشکلات بیکاری استان ها چیست؟ نباید اجازه دهیم باندهایی از مرکز، استان ها را اداره کنند و مسائل قومی و مذهبی نباید بر استان ها حاکم باشد. توسعه متوازن استان ها در دستور کار است و در استان های مرزی میزان توسعه یافتگی کمتر است که با آمایش سرزمینی صحیح باید عقب ماندگی در این استان ها را برطرف کنیم.
همتی گفت: هر کدام از استان شرایط خاصی برای جذب توریست دارند. اولویت اول بنده جدا از واکسیناسیون سریع، جذب توریست خواهد بود و در این باره لازم است سخت گیری ها را در جذب توریست کاهش دهیم. 
وی افزود: استان اصفهان ظرفیت خوبی در جذب توریست دارد، اما مشکل بیکاری در همه استان ها مشترک است و باید نگاه مان به تمرکز زدایی معطوف شود. در طول یک دهه گذشته رشد اقتصادی مان به دلیل تحریم ها کاهش یافته است به طوری که در 12 سال گدشته پنج درصد رشد ثروت داشته ایم. 
به استان‌ها نگاه سیاسی نکنیم
این نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری، تصریح کرد: نبود اشتغال سفره مردم را کوچکتر می کند. توانمندسازی اقشار محروم جامعه در دستور کار دولت بنده خواهد بود و هم اکنون یارانه عادلانه پرداخت نمی‌شود، چرا که فقیران و ثروتمندان به یک میزان یارانه می گیرند. دولت باید حداقل دستمزد را افزایش دهد و اعطای کارت اعتباری خرید کمک خوبی برای مردم است که به تدریج اقساط آن را به بانک ها پرداخت کنند.
همتی گفت: عادلانه کردن یارانه باید متمرکز به دهک های اول تا سوم باشد. در مورد همه اقشاری که قدرت خریدشان افت کرده باید حقوق ها را افزایش دهیم و هم اکنون حداقل حقوق باید شش میلیون و 500 هزار تومان باشد. بنابراین اصلاح و هدفمند کردن یارانه ها از اولویت های دولت بنده است.
وی افزود: اگر بتوانیم جاده ابریشم و کریدور شمال به جنوب و کریدور ایران به مدیترانه را فعال کنیم ارتباط استان ها با یکدیگر افزایش می یابد و دسترسی به شاهراه های بین المللی سبب توسعه استان ها و کشور می شود.
این نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری، گفت: موضوع کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است و قیمت تضمینی سودی ندارد، بلکه قیمت خرید باید تضمینی باشد و قیمت به روز برای کشاورزان تعیین شود. باید شیوه ای را طراحی کنیم که دست دلال ها از بازار میوه و دیگر محصولات کشاورزی کوتاه شود. قیمت میوه ها 5 تا 10 برابر بیشتر شده است که نشان می دهد نظام توزیع مشکل جدی دارد و یکی از راه های توانمندسازی استان ها رسیدگی به کشاورزی آنان است.
همتی با بیان اینکه در دولت سیزدهم باید از آزادی های اجتماعی حمایت کنیم، گفت: چرا جوانان زمینه‌ای برای استفاده از اوقات فراغت ندارند؟ دختران و پسران چه تفریحی دارند؟ آنان احساس سختی در زندگی می کنند و از زندگی روزمره خود رضایت ندارند و در شهرهای کوچک که محیط بسته تر است شرایط برای آنان سخت‌تر است. در زندگی اجتماعی مردم نباید دخالت شود چراکه هیچ معنایی ندارد و زنان باید هویت مستقل خود را پیدا کنند.
وی اظهار کرد: اقتصاد اصفهان به توریست بسیار وابسته است. فضای لازم را برای توریست ها باید فراهم کنیم و به صنعت توریسم نگاه امنیتی نداشته باشیم. توریست‌ها درآمدزایی بالایی برای ایران دارند و حامل پیام ملت ما برای دنیا هستند. همچنین پروژه مترو اصفهان هرچه سریعتر باید تکمیل شود.
این نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری، گفت: مردم شرق اصفهان دچار مشکلات زیادی هستند. کشاورزان مناطق شرقی اصفهان از برداشت بی رویه از بالا دست زاینده رود گلایه دارند. همچنین اگر رئیس جمهور شدم دستور می دهم موضوع اسیدپاشی اصفهان پیگیری ویژه شود.
همتی خاطرنشان کرد: در یک دهه گذشته به دلیل تحریم های زیاد و سوء استفاده کاسبان تحریم زیان های فراوانی به کشور وارد شده است. 16 میلیارد دلار برای دور زدن تحریم ها هزینه می کنیم و 40 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کاسته شده است که به این مشکلات اساسی در دولت خود به طور ویژه رسیدگی خواهم کرد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/284154/ریل‌گذاری-اقتصادی-کشور-باید-اصلاح-شود
بستن   چاپ