پیام سپاهان
فرماندار دهاقان:
شفافیت اتاق شیشه‌ای عملکرد نامزدها است
دوشنبه 24 خرداد 1400 - 11:23:27
پیام سپاهان - دهاقان - فرماندار دهاقان گفت: شفافیت هم‌چون اتاق شیشه‌ای می‌ماند که عملکرد نامزدها را در حضور مردم به نمایش می‌گذارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: دلگرمی همیشه عامل مهم و بزرگی در راستای موفقیت و به سرانجام رسیدن هر هدفی است و خصوصاً اگر این هدف سیاسی باشد قطعاً خیلی خاص جلوه می‌کند و افرادی‌که با آن روبه رو هستند هم باید با برنامه و انگیزه‌ای قوی وارد میدان شوند.
طبیعی است که مسئولان نیز اگر خواهان موفقیت در این میدان پررقابت و سخت هستند باید مردم را دلگرم نمایند چون مردم در این عرصه حرف اول را می‌زنند و با رأی خود سرنوشت شهر یا کشور را مشخص می‌کنند اما دلگرمی مردم نیز وابسته به شخصیت، رفتار و برنامه کاندیداها دارد و اگر با شفافیت همراه باشد منجر به صداقت و روراستی می‌شود؛ در واقع شفافیت و صداقت برای مردم نخستین ویژگی شایسته و قابل قبولی است که ادامه راه را روان می‌کند.
نامزدی که دارای برنامه منسجم و مدون همراه با شفافیت و پاسخگویی باشد دارای مقبولیت در انظار عمومی است و اعتماد مردم را جلب می‌کند؛ طبیعی است که این اعتماد مردمی در نهایت منتهی به برگزاری انتخابات باشکوه می‌شود اما مسئولی که رفتار صادقانه و شفافی نداشته باشد جامعه را نسبت همه خدمت‌گزاران بدبین می‌کند.
این روزها چالشی در میان داوطلبان شوراهای شهر و روستا به راه افتاده که «شفافیت» نام دارد؛ قطعاً نامزدهایی که حاضر به بیان شفاف عملکرد خود نیستند را نمی‌توان انسان‌های صادق و شایسته برای مسئولیت‌های بزرگ برشمرد چراکه یک مسئول خوب ابتدا باید صداقت داشته باشد و همه برنامه‌های خود در زمینه مدیریت کشور را با رویکرد شفافیت اراده کند.
انتخابات این دوره از ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر رو روستا نزدیک است و وقتی پای حرف مردم بنشینیم چیزی جز صداقت و شفافیت را مطرح نمی‌کنند، پس این حق مسلم رأی دهندگان به شمار می‌رود، اگر وجود شفافیت در معنای واقعی و به دور از تبلیغ و نمایش ارائه شود مردم هم با دلگرمی پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند.
در این باره با سید علی سجادی فرماندار شهرستان دهاقان به گفت‌وگو پرداختیم که ملاحظه می‌کنید.
انتخابات سال یک هزار و 400 نزدیک است؛ به نظر شما شفافیت بر عملکرد نامزدهای منتخب چگونه تأثیر می‌گذارد؟
انتخابات سال یک هزار و 400 قطعاً همانند انتخابات دیگر حائز اهمیت و سرنوشت ساز است و مردم با ایمان شهرستان دهاقان مثل همیشه در صحنه حاضر هستند و نقش به‌سزایی در پرشور کردن انتخابات ایفا می‌کنند اما شفافیت عامل اساسی بر بهبود عملکرد مطلوب داوطلبان است و این افراد برای قبول مسئولیت باید شفافیت داشته باشند زیرا شفافیت منجر به حرف‌ها و قول‌های صادقانه‌ای می‌شود که قابل اجرا هستند و داوطلبان نیز منطبق بر قانون و دستورالعمل حرکت و اقدام می‌کنند.
هم‌چنین شفافیت سبب می‌شود داوطلبان با مطالعه و بینش دقیق جواب‌گوی مردم باشند و این امر را در عملکرد خود نشان دهند؛ بر این اساس شفافیت مهم‌ترین عامل در بهبود وضعیت جامعه توسط مسئولان است و نامزدها با شفافیت در عملکرد درصدد انجام کارها اقدام می‌کنند و نیازی نیست به فکر توجیه باشند.
از دیدگاه شما چرا نامزدها باید عملکردی شفاف و پاسخگو داشته باشند؟!
عملکرد شفاف نامزدها باعث می‌شود که در انظار عمومی وجهه یابند و مردم نیز به آنان اعتماد می‌کنند؛ پس به زبان ساده می‌توان گفت که شفافیت اعتماد را جلب و از دو رویی و دروغگویی جلوگیری می‌کند.
در واقع شفافیت هم‌چون باکس شیشه‌ای است که مردم می‌توانند به کمک آن ناظر اعمال و کارهای نامزدها و حتی مسئولان باشند و راحت و دقیق موانع را مشاهده کنند.
نظر شما در ارتباط با برخی بی اخلاقی‌ها در مناظرات چیست؟
راستگویی یکی از اصول قانون و شرع است و یک شاخصه مهم در تبیین شخصیت افراد محسوب می‌شود و عدم پاسخگویی مناسب نیز سبب محروم شدن برخی از افراد ازمسئولیت‌ها است، دروغ‌هایی که در برخی جریانات انتخابات گفته می‌شود صلاحیت داوطلبان ا زیر سوال می‌برد با توجه به اینکه دروغ در اسلام و دین ما حرام و عامل بسیاری از گناهان محسوب می‌شود و شفافیت منجر می‌شود نامزدها از دروغ برحذر شوند و اعتماد عمومی را جلب کند.
فقدان شفافیت و پاسخگویی چه تأثیری در آینده کشور بر جای می‌گذارد؟
افرادی که برای شوراهای شهر و روستا و یا ریاست جمهوری نامزد و در صحنه حضور می‌یابند در صورتی‌که در فرایند انتخابات از شرایط لازم برخوردار نباشند و به مردم پاسخی شایسته و مطلوب منطبق بر صداقت و شفافیت ارائه ندهند به مرور زمان نظر مردم را نسبت کشور منفی می‌کنند، اگر نامزدها با شائبه و دروغ به مناصب مملکتی برسند ممکن است مردم را به همه خدمت‌گزاران نظام بی اعتماد کنند به نوعی که عملکرد اغلب مسئولان را فاقد شفافیت بدانند که این اتفاق به ضرر جامعه تمام می‌شود و فاصله بین مردم و مسئولان را زیاد می‌کند.
تفاوت انتخابات این دوره با دوره‌های قبل در چیست؟
ما در گام دوم انقلاب هستیم و در حال حاضر نخستین انتخابات قرن جدید را در پیش روی داریم، از سویی در سطح منطقه شاهد تحولات متعددی هستیم و حضور باشکوه مردم به شدت اثرگذار است و کم رنگ شدن حضور مردم نیز سبب می‌شود که در مناقشات بین‌المللی کم تأثیر باشیم؛ البته تحریم‌های ظالمانه‌ای که به کشور ما تحمیل شده منجر به سخت‌تر و بیشتر شدن مشکلات اقتصادی مردم شده است، حمایت و حضور مردم در انتخابات منجر به دلگرمی برای منتخبانی می‌شود که خواستار انجام اقدامات کلان و شهرستانی هستند و با این راهکار مهم و نتیجه بخش به دنیا نشان می‌دهیم که تحریم‌ها برای ایرانیان هیچ اثری ندارد.
مسئولان شهرستانی چه تأثیری بر نحوه برگزاری انتخابات دارند؟
مسئولان شهرستانی موظف هستند که در کمال بی‌طرفی و بی‌غرضی در انتخابات حاضر شوند و با اجرای عدم طرفداری از نامزدها، اعتماد مردم به مجریان و مسئولان را جلب کنند، پس بی‌طرفی مسئولان و تشویق، ترغیب و مشارکت حداکثری شایسته‌ترین رفتار برای مسئولان به شمار می‌رود.
به نظر شما نظارت درست مسئولان چه تأثیری بر رفتارها و تبلیغات انتخاباتی دارد؟
با توجه به دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌های بازرسی و شورای نگهبان چند واحد مستقل از جمله هیئت بازرسی و موازی با آن هیئت نظارت در جریان انتخابات حضور دارند که موجب می‌شوند هم بر رفتار نامزدها و هم بر رفتار مسئولان برگزار کننده نظارت بیشتر و منسجم‌تری از زوایای مختلف انجام شود؛ اگر جنبه بی‌طرفی پر رنگ‌تر شود، طبیعی است که حدود و حریم هر کاندیدایی حفظ می‌شود و هم‌چنین نظارت بر تبلیغات مؤثر خواهد بود.
با توجه به پر رنگ شدن فضای مجازی در سطح جامعه آیا این فضا در این دوره از انتخابات تأثیری دارد؟
پر رنگ شدن فضای مجازی پتانسیل ویژه‌ای است که به مرور زمان همه مسئولان و نامزدها متوجه آن می‌شوند، همان‌طور که در انتخابات آمریکا متوجه اثرگذاری آن شدیم و حتی شائبه‌ها در خصوص مسئولانی به کمک توئیتر و سایر نرم افزارها بیان شد؛ نامزدها نیز در این زمینه حساس شده‌اند و فعالیت در فضای مجازی را جز تبلیغات اساسی خود تلقی می‌کنند اما مسئولان باید در این راستا نظارت بیشتر انجام دهند؛ تخلفات فضای مجازی را در نظر بگیرند و نظارت بیشتر و موثرتری نسبت به این فضا داشته باشند تا با سلامت انتخابات پیش رو را پشت سر بگذاریم.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/283986/شفافیت-اتاق-شیشه‌ای-عملکرد-نامزدها-است
بستن   چاپ