پیام سپاهان
جنگل‌ها و مراتع اصفهان در آتش نبود تجهیزات می‌سوزند/ 19 هکتار از مراتع استان طعمه حریق شد
جمعه 21 خرداد 1400 - 08:58:18
پیام سپاهان -

پیام سپاهان


منصور شیشه‌فروش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه وزش بادهای گرم در تابستان وضعیت خاصی دارد و علاوه بر ایجاد گرد و غبار وضعیت خشکی را در اکثر مناطق ایجاد می‌کند، اظهار داشت: در هفته گذشته 7 هزار متر از مراتع هاردنگ شهرستان لنجان دچار حریق شد که پس از یک ساعت و نیم تلاش حریق این بخش مهار شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون 9 حریق در باغات، مراتع و پوشش‌های جنگلی استان اصفهان به میزان 19 هکتار اتفاق افتاده است، گفت: از جمله این حریق‌ها می‌توان به 2 هکتار باغ در منطقه اردستان، 7.5 هکتار مراتع در لنجان و سمیرم، 4 هکتار جنگل در سمیرم و 2 هکتار در دهسور شهرستان فریدون‌شهر اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 105 حریق در استان اتفاق افتاد و 580 هکتار از مراتع و جنگل‌ها در سال گذشته دچار آسیب شد، بیان کرد: 10 میلیون و 700 هزار هکتار وسعت استان اصفهان است و 6 میلیون و 300 هزار هکتار مرتع وجود دارد، مراتع با تأمین علوفه از منابع آب و خاک حفاظت و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند و برای تولید داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیام سپاهان

شیشه‌فروش با بیان اینکه مراتع از نظر علوفه به 3 طبقه فقیر، متوسط و خوب طبقه‌بندی شده و جمعیت دامی را برای تأمین علوفه تحت پوشش قرار می‌دهند و خسارت ناشی از حریق به این موضوع آسیب جدی وارد می‌کند، عنوان کرد: دستورالعمل‌های لازم در خصوص پیشگیری از حریق که به علت خشکی آب و هوا و عدم بارش‌ها و خشکی علوفه رخ می‌دهد، صادر و اعلام شده از روشن کردن آتش غیرمراقبت شده در مراتع خودداری شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در مناطق غربی مانند فریدون‌شهر و سمیرم مناطق جنگلی و مراتع صعب‌العبوری وجود دارد، گفت: با توجه به نیازمندی امکانات در این منطقه مقرر شده 70 تیم که آموزش‌های لازم در این خصوص را فرا گرفتند در صورت وقوع حریق، کنترل و مهار آن را انجام دهند.
کشاورزان نیز ته مانده محصولات خود را آتش نزنند
وی ادامه داد: توصیه می‌شود گردشگران از روشن کردن آتش در مراتع خودداری و همچنین اشیای براق را در مراتع رها نکنند و شهرداری ‌ها نیز مکلف شده‌اند پوشش گیاهی خشک فضای سبز و درختان را حرص کنند، باغداران باید پوشش گیاهی خشک باغات خود را جمع‌آوری کنند و کشاورزان نیز ته مانده محصولات خود را آتش نزنند.
شیشه‌فروش با بیان اینکه 60 هزار نفر عشایر در قالب 12 هزار خانوار در استان اصفهان حضور دارند، بیان کرد: عشایر استان که از مناطق قشلاقی بوشهر، فارس، کهگلویه و خوزستان وارد شهرستان‌های سمیرم‌، فریدو‌شهر، چادگان، شهرضا و دهاقان شدند دارای 2 هزار کیلومتر ایل راه هستند که از یک هزار کیلومتر آن استفاده کردند، عشایر با دارا بودن یک میلیون دام در 400 نقطه و 30 هزار هکتار از مراتع استان استقرار دارند و تولیدکننده محصولات لبنی، سیب، عسل و صنایع دستی هستند.

پیام سپاهان

نیاز اصفهان به یک دستگاه بالگرد مجهز به سبد آب‌پاش
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از توزیع پنل‌های خورشیدی در میان عشایر خبر داد و گفت: این اقدام با هدف جلوگیری از سوزاندن پوشش گیاهی و درختچه‌ها انجام شده است، همچنین کپسول گاز نیز در بین عشایر توزیع شده و آموزش‌های لازم در خصوص اطفای حریق مراتع نیز به عشایر داده شده است.
وی با اشاره به نیازمندی‌های استان اصفهان برای اطفای حریق مراتع عنوان کرد: با توجه به وجود جنگل‌ها و مراتع صعب‌العبور در استان اصفهان نیاز است سازمان جنگل‌ها و مراتع یک دستگاه بالگرد مجهز به سبد آب‌پاش به استان تحویل دهد که درخواست آن را داده‌ایم، ایجاد ایستگاه ثابت پیشگیری و کنترل حریق در شهرستان‌های فریدون‌شهر، چادگان و سمیرم هم ضرورت دارد.
شیشه‌فروش با تأکید بر لزوم حفظ، توسعه، احیا و ارتقای کمی پوشش‌های گیاهی بیان کرد: در این زمینه اقداماتی همچون بذرکاری گونه‌های مرتعی، ذخیره نزولات آسمانی، نهال‌کاری در مراتع، احداث آبشخورهای دائمی، مرمت چشمه‌ها، اعمال قرق و مدیریت چرا انجام شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه خشکسالی استان اصفهان وضعیت پوشش گیاهی را در طبقه‌بندی فقیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: پوشش گیاهی در وضعیت فعلی زود خشک می‌شود و نگرانی‌هایی برای دامداران ایجاد کرده و حریق هم که یک آسیب جدی برای این نوع پوشش گیاهی است.
انتهای پیام/63101/ن20

http://www.sepahannews.ir/fa/News/282937/جنگل‌ها-و-مراتع-اصفهان-در-آتش-نبود-تجهیزات-می‌سوزند--19-هکتار-از-مراتع-استان-طعمه-حریق-شد
بستن   چاپ