پیام سپاهان
سرمقاله رسالت/ تأملاتی در باب انتخابات
دوشنبه 3 خرداد 1400 - 09:55:26
پیام سپاهان - رسالت / « تأملاتی در باب انتخابات » عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم سید محمد بحرینیان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
تنها چهار هفته تا انتخابات ریاست جمهوری باقی‌مانده و تا چند روز دیگر، نامزدهای دور نهایی انتخابات معرفی خواهند شد. هر شهروند، در این فاصله، بامطالعه اخبار، بررسی برنامه‌های نامزدها، گفت‌وگو با اطرافیان و پیگیری مناظره‌های انتخاباتی، در مورد کیفیت حضور خود در انتخابات تصمیم خواهد گرفت. پیش از آن‌که نامزدهای نهایی اعلام شوند و هر یک از ما به یک کاندیدا گرایش پیدا کنیم، لازم است مواردی را به‌عنوان مقدمه ماراتن انتخاباتی در نظر بگیریم. با توجه به آن‌که روزهای پایانی و نزدیک به انتخابات، زمان موافقت و مخالفت با نامزدهای مختلف است و طبیعتا مواضع افراد آمیخته به هیجان خواهد بود، امروز زمان مناسبی برای پرداختن به چند نکته است:
یک. «اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعا شکست خواهد خورد». این سخن ارزشمند مقام معظم رهبری در مرداد 99، مسیر روشن فعالیت انتخاباتی را برای فعالان سیاسی و مردم به‌خوبی ترسیم کرده است.
با در دست گرفتن این شاخص، دیگر نیازی به پرداختن به شخصیت نامزدها و حمله به این‌وآن و افشاگری نیست. هر کس که می‌خواهد فعالیت مؤثری در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد، در تعمیق این گزاره و تبیین جریان تحریف در حد دامنه اطرافیان و مخاطبان خود بکوشد که مولای متقیان فرمود «اعرف الحق، تعرف اهله»، حق را بشناس تا اهل آن را بشناسی. هرچند شکست جریان تحریم و به‌تبع آن خنثی‌سازی تحریم، فرآیندی تدریجی است، اما هنگامه انتخابات، مسابقه پایانی این کارزار بزرگ است.
دو. بیاییم در این انتخابات، هیچ‌کس را از دایره ایران اسلامی خارج نکنیم. انتخابات، مظهر اصلی مردم‌سالاری و زمان گرد هم آمدن عموم مردم حول یک ارزش واحد است. طبیعتا برداشت‌ها و سلایق متفاوت در نیل به ارزش واحد که اعتلای کشور است، باهم رقابت خواهند کرد و قرار نیست هیچ شهروندی در ایستگاه انتخابات، از قطار انقلاب پیاده شود. نپذیرفتن نتیجه انتخابات، پنجه کشیدن به‌صورت این‌وآن در ایام تبلیغات، دلسرد کردن مردم، دعوت به تحریم انتخابات در صورت عدم احراز صلاحیت و مواردی ازاین‌دست، مطمئنا در تعارض با منافع ملت و مصالح کشور است. نان جریانات مخرب و سوداگران عرصه انتخابات در توجه مردم به آن‌هاست، کافی است به آن‌ها توجه نکنیم.
سه. در علم اقتصاد و بانکداری، اگر موسسه‌ای وعده نرخ سود بالا و نامتعارف روی حساب‌های سپرده داد، به‌احتمال‌زیاد متقلب است. استدلال هم این است که در شرایطی که همه بانک‌ها و مؤسسات به‌صورت طبیعی، سپرده‌گذار جذب می‌کنند، چرا یک موسسه نتوانسته سپرده‌گذار جذب کند و با وعده سود بیشتر، در پی این کار است، پس احتمالا ریسک این سرمایه‌گذاری بالا و درصد اطمینان آن پایین است. دقیقا همین مثال در عرصه انتخابات مصداق پیدا می‌کند. یکی از نامزدهای همین دوره از انتخابات، 4 سال قبل گفته بود که در صورت پیروزی ما، هیچ فرد ایرانی سر گرسنه بر زمین نخواهد گذاشت! وعده‌های نمایشی و نامتعارف، بهترین دلیل برای رأی ندادن به یک نامزد است.
 مسائل کشور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، راه‌حل‌های یک‌شبه و یک‌ماهه و صد روزه ندارد و چنین وعده‌هایی، تنها خالی بودن دست شخص کاندیدا از برنامه و نگاه ساده انگارانه او به مسائل کشور را به نمایش می‌گذارد.
چهار. این دوره از انتخابات، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و سی و هشتمین انتخابات در تاریخ 43 ساله جمهوری اسلامی است. شاید برای بسیاری از ناظران خارجی باورکردنی نباشد که ملتی بدون وابستگی به قدرت‌های جهانی، با دست‌خالی انقلاب کرده، هشت سال جنگ تحمیلی و انواع فشارهای سیاسی و اقتصادی و امنیتی را از سر گذرانده و تقریبا هرسال یک انتخابات برگزار کرده است. هرچند مشکلات پیش روی ما کم نیست، اما وضعیت کشور حتما از چند دهه قبل به‌مراتب بهتر است و گام‌های بزرگی روبه‌جلو برداشته‌شده است. از طرفی با قدرتمندتر شدن ایران اسلامی، مشکلات به‌مرور رنگ خواهد باخت و ادامه مسیر، از اوایل آن ساده‌تر خواهد شد. قدر این مردم‌سالاری را بدانیم و در یکایک کنش‌های سیاسی و اجتماعی خود، پاسداری از این گوهر گران‌بها را اولویت بدانیم. این نکته هم ضروری است که به‌عکس سه بند قبل که مردم مخاطب آن‌اند، روی سخن بند چهارم بیشتر با مسئولین است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/277300/سرمقاله-رسالت--تأملاتی-در-باب-انتخابات
بستن   چاپ