پیام سپاهان
بی‌آبی نخستین مانع مهم تولید در سال مانع‌زدایی‌ها
چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 - 09:02:58
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان سالی سخت و کم بارش نه فقط برای شرب بلکه برای تمام بخش‌ها و این بار نه فقط کشاورزان اصفهان، بلکه صنعت اصفهان از بی‌آبی و خشکی زاینده‌رود نگرانند، تا جایی که برخی مسئولان ذوب‌آهن، کم‌آبی را چالشی بزرگتر از تامین مواد اولیه برای این مجموعه می‌دانند، چراکه اگر آبی نباشد، صنعت متوقف می‌شود.

به گفته معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان، امسال معضل اصلی این صنعت مادر، تأمین آب است.
محمدجعفر صالحی با اعتقاد بر اینکه معضل کمبود آب برای ذوب‌آهن حتی بیشتر از تأمین مواد اولیه نگران‌کننده است به ایسنا، می‌گوید: زمانی که مواد اولیه کم باشد، ذوب‌آهن با همکاری شرکت‌های معدنی، تلاش خود را برای تولید انجام خواهد داد، اما زمانی که آب نباشد هیچ کاری انجام نخواهد شد.
او با بیان اینکه در سال 1400 معضل اصلی مجموعه‌های صنعتی اصفهان کمبود و نبود آب است، تأکید می‌کند: معضل دیگر ذوب‌آهن تامین مواد اولیه است و امیدواریم همانند سال‌های گذشته به‌جای رونق و جهش تولید، مانع‌تراشی نکنیم و به شعار و رهنمود مقام معظم رهبری توجه ویژه شود.
زاینده‌رود، منبع اصلی تغذیه آب ذوب‌آهن
معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه مطابق پیش‌بینی‌ها از ابتدای فروردین امسال ورودی آب زاینده‌رود به کامل قطع شد، می‌گوید: منبع اصلی تغذیه آب ذوب‌آهن رودخانه زاینده‌رود است، اما میزان ورودی آب زاینده‌رود از ابتدای امسال کاهش یافت.
مهرداد تولائیان به ایسنا توضیح می‌دهد: به دلیل کم‌آبی از مجموع چهار واحد نیروگاهی ذوب‌آهن که تولید برق داشتند، در حال حاضر دو واحد از مدار خارج‌شده و اکنون تنها 50 درصد ظرفیت تولید برق داریم.
او اضافه می‌کند: از مجموع سه کنورتورهای فولاد ذوب‌آهن، شاید یکی از آنها از ابتدای فرودین امسال تنها یک روز در مدار قرار داشته و کوره‌های ذوب تنها با دو کنورتور کار می‌کنند و به نوعی در این بخش 30 درصد ظرفیت جذب خود را از دست داده‌ایم.
فعالیت نوبتی کوره‌های بلند ذوب‌آهن
معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون به دلیل کم‌آبی، ناچار شده‌ایم تا کوره‌های بلند خود را نوبتی به مدت 15 ساعت متوقف و دوباره راه‌اندازی کنیم، تاکید می‌کند: متاسفانه امروز کم‌آبی تجهیزات اصلی کارخانه و تولیدات ذوب‌آهن را تحت شعاع قرار داده است.
او پیش‌بینی می‌کند: با توجه به اینکه اکنون در ابتدای ماه‌های گرم قرار داریم و زمان زیادی تا بارش‌های جدید در مهر و آبان ماه وجود دارد، به نظر می‌رسد کم‌آبی آثار خود را به‌طور وسیع بر فعالیت کوره‌های ذوب‌آهن بگذارد.
خسارات بی‌آبی به تجهیزات ذوب‌آهن
تولائیان با اشاره به اینکه آثار کم‌آبی و نبود آب در ذوب‌آهن و مشکلاتی را که در پی آن ایجاد می‌شود به مقامات ذی‌ربط استان منعکس کرده‌ایم، می‌گوید: کم‌آبی بر عملکرد خط تولید ذوب‌آهن اثرگذار است، از سوی دیگر با توجه به اینکه فرایند فعالیت ذوب‌آهن و کوره‌های آن امکان توقف ندارد، علاوه بر کاهش تولیدات، احتمال می‌رود خسارات تجهیزاتی غیرقابل جبرانی به ذوب‌آهن وارد شود.
او با بیان اینکه ذوب‌آهن سالانه حدود 17 میلیون مترمکعب مصرف آب از زاینده‌رود دارد، تأکید می‌کند: اصلی‌ترین منبع تامین آب ذوب‌آهن زاینده‌رود است که البته این عدد نصف سال 78 است که طی 20 سال گذشته این مجموعه با به‌روزرسانی تجهیزات، تغییرات تکنولوژیک 50 درصد مصرف آب خود از زاینده‌رود را کاهش داده است.
معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه نیروگاه جزو فرایند تولیدات فولاد نیست، می‌گوید: با جدا کردن بحث مصرف نیروگاهی ذوب‌آهن، در واقع میزان مصرف آب این کارخانه مطابق استاندارد جهانی برای تولید هر کیلو فولاد (به ازای هر کیلو فولاد 3.7 لیتر) است.
حتی قادر به تامین برق خود نیستیم
او با اشاره به افزایش دمای هوا و مشکلاتی که در تأمین برق ایجاد می‌شود، گفت: ذوب‌آهن همواره در تابستان به شبکه سراسری برق کشور کمک و از سوی دیگر برق مورد نیاز خود را تولید می‌کرد، اما متاسفانه به دلیل کم‌آبی امسال ذوب‌آهن نه تنها نمی‌تواند به شبکه سراسری برق کمک کند، بلکه حتی ناچار خواهد بود برای تامین نیاز خود از شبکه برق کمک بگیرد.
تولائیان با بیان اینکه در حال حاضر ذوب‌آهن به دلیل کم‌آبی میزان مصرف آب خود را بین 20 تا 30 درصد کاهش داده و ناچار به توقف برخی تجهیزات خود شده است، اظهار می‌کند: اگرچه امسال سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها نامگذاری شده، اما نه تنها شرایط موجود کمکی به تولید ذوب‌آهن نمی‌کند، بلکه موجب شده تا تولید معمولی ذوب‌آهن تحت تأثیر قرار گیرد.
او در خصوص تأثیر کم‌آبی بر تحویل تعهدات ذوب‌آهن، می‌گوید: در حال حاضر ذوب‌آهن به دلیل شرایط موجود تعهدات خود به بازار داخل را تنها به مدت یک ماه پیش‌فروش کرده، در حالی که قبلاً تا سه ماه محصولات خود را پیش‌فروش می‌کرد.
نگرانی بابت سود سهام‌داران
معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان با تأکید بر ضرورت روند حفظ تولید ذوب‌آهن، تصریح می‌کند: با توجه به اینکه ذوب‌آهن چند سال متضرر بود، باید مراقب بود عوامل جانبی موجب نشود اصل تولید ذوب‌آهن زیرسوال رود.
وی در خصوص اینکه ذوب‌آهن طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در حوزه تصفیه فاضلاب و پساب و بازچرخانی آب کرده است، می‌گوید: یکی از دلایلی که میزان مصرف آب ذوب‌آهن نسبت به 20 سال گذشته به نصف رسیده، همین اقدامات است.
تولائیان می‌گوید: در این مدت ذوب‌آهن هرچند برای کاهش مصرف خود آب زاینده‌رود، پساب شهرهای زرین‌شهر، فولادشهر، ایمان شهر و ... را خریداری کرده و در حال لوله‌کشی به سمت کارخانه است، از سوی دیگر به‌طور همزمان اقدام به احداث یک تصفیه‌خانه آب کرده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1400 این تصفیه‌خانه کامل و پساب‌های شهری با لوله‌کشی به کارخانه منتقل شود.
وی تاکید می‌کند: کاهش مصارف ذوب‌آهن از آب زاینده‌رود به این معنا نیست که به‌طور کامل از رودخانه بی‌نیاز شویم و هرچه آب تصفیه کنیم، ذوب‌آهن همچنان نیاز به آب تازه برای ورود به سیستم خود دارد.
سال سخت آبی برای تمام صنایع
معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان پیش‌بینی می‌کند: ذوب‌آهن تا یک سال آینده برداشت آب خام از رودخانه زاینده‌رود را حداقل تا 40 درصد دیگر کاهش دهد.
وی تأکید می‌کند: متاسفانه تابستان امسال به لحاظ کم‌آبی، سالی سخت برای صنایعی همچون پالایشگاه، نیروگاه، فولاد مبارکه، فولاد سبا و ... است.
تولائیان درباره اینکه آیا احتمال می‌رود کم‌آبی بر روند سود ذوب‌آهن تأثیرگذار باشد، تصریح می‌کند: در تلاشیم چنین اتفاقی نیفتد تا سهام‌داران تحت تاثیر قرار نگیرند.
سهم دو درصدی ذوب آهن از منابع آبی استان
مدیر آبرسانی ذوب‌آهن نیز با اشاره به اینکه در ایران حدود 6 تا 8 درصد منابع آبی کشور به صنعت اختصاص پیدا می‌کند و سهم ذوب‌آهن اصفهان از منابع آبی استان کمتر از دو درصد است، اظهار می‌کند: از سال 79 که برای اولین بار استان اصفهان دچار بحران آب و خشکسالی شد کمیته‌ای در ذوب‌آهن اصفهان تشکیل شد تا برای ادامه تولید با بهینه‌سازی تجهیزات در مصرف آب صرفه‌جویی شود.
مهرداد اسماعیلی با تاکید بر اینکه حیات صنعت فولاد بدون آب غیرممکن است، می‌گوید: در ذوب‌آهن سعی شده با پروژه‌های سهل‌الوصول مانند انتقال پساب در قسمت‌های مختلف که امکان استفاده از آن است در مصرف آب صرفه‌جویی کرد، زیرا بیشترین مصرف آب در فولاد مربوط به خنک کردن فولاد است، البته به‌منظور صرفه‌جویی بیشتر در مصرف آب برج‌های خنک‌کننده ذوب‌آهن اصفهان که تمام آن تا چند سال پیش همگی از نوع تَر بود و بیشترین تبخیر آب را داشتیم بهینه‌سازی و تعدادی از آن‌ها به برج‌های هیبریدی تبدیل‌شده است.
او با اشاره به اینکه با پروژه‌های اجراشده مصرف آب در ذوب‌آهن اصفهان به نصف رسیده است، توضیح می‌دهد: در پروژه‌های توسعه‌ای ذوب‌آهن که به‌منظور افزایش ظرفیت تولید انجام می‌شود، صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب لحاظ می‌شود و به همین علت است که باوجود افزایش تولید در این شرکت مصرف آب از رودخانه کمتر شده است.
او بازسازی و نوسازی برج‌های هیبریدی را باعث کاهش 30 درصدی تبخیر آب در این برج‌ها دانست و یادآور شد: توزیع شبکه‌های آب صنعتی شرکت بیشتر در تونل اجراشده که تلفات آن صفر و قابل بازدید است، شبکه‌های آب آشامیدنی کارخانه نیز حدود 25 کیلومتر خط لوله است که به مرور بازسازی‌شده و تلفات آن نیز زیر 5 درصد و از حد استاندارد نیز پایین‌تر است.
خریداری پساب شهرهای اطراف
مدیر آبرسانی شرکت ذوب‌آهن گفت: به‌ منظور کاهش مصرف آب، استفاده از پساب شهرهای اطراف در دستور کار قرار گرفت و ذوب‌آهن برای نخستین بار 10 سال پیش پساب شهر زرین‌شهر را که 60 لیتر بر ثانیه است به شرکت انتقال داد، پساب فولادشهر و ایمان شهر که قرارداد به‌ صورت بیع متقابل با شرکت آبفا استان بسته شده است، با سرمایه‌گذاری ذوب‌آهن، قرارداد طرح جمع‌آوری و انتقال پساب حدود 11 روستای فلاورجان بسته شد که این پساب به تصفیه‌خانه فولادشهر انتقال یافته و پس از تصفیه به ذوب‌آهن منتقل خواهد شد.
او به 180 کیلومتر لوله‌گذاری برای جمع‌آوری پساب روستاهای فلاورجان اشاره و اضافه می‌کند: در تصفیه‌خانه فولادشهر پیشرفت 76 درصدی داریم و در لوله‌گذاری از این تصفیه‌خانه تا ذوب‌آهن اصفهان نیز پیشرفت 37 درصدی را شاهد هستیم و تا پایان سال 1400 پساب فولادشهر به ذوب‌آهن انتقال داده می شود.
تامین 30 درصد آب ذوب‌آهن با اتمام پروژه‌های پساب
اسماعیلی با اشاره به اینکه با اتمام پروژه‌های پساب 30 درصد آب مصرفی ذوب‌آهن تامین خواهد شد، می‌گوید: خروجی آب تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب را نمی‌توان در صنعت استفاده کرد، بنابراین ذوب‌آهن یک تصفیه‌خانه تکمیلی احداث می‌کند که ظرفیت تصفیه پساب 850 مترمکعب بر ساعت را دارد و فاز اول این تصفیه‌خانه پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد که باعث می‌شود برداشت آب از رودخانه باز هم کمتر شود.
او تاکید می‌کند: 20 سال پیش به ازای هر تن فولاد حدود 9 مترمکعب آب مصرف می‌شد و با روند نزولی در سال گذشته به ازای هر تن فولاد 5 مترمکعب استفاده شد و امسال با برنامه‌هایی که داریم این عدد به رقم 3.5 مترمکعب به ازای هر تن فولاد خواهد رسید.
مدیر آبرسانی با اشاره به بحران آب در استان اصفهان و قصد ذوب‌آهن برای بهره‌وری آب، می‌گوید: تکنولوژی ذوب‌آهن برای تولید فولاد به روش کوره بلند است که با روش احیای مستقیم فرق می‌کند. در این روش حتی اگر تولید انجام نشود به حداقل آب نیاز است.
تخصیص 2 هزار میلیارد تومان برای مصرف بهینه آب
او خاطرنشان می‌کند: یکی از شاخص‌های مصرف آب، شاخص بهره‌وری آب است که نشان می‌دهد به ازای یک تن آب چه مقدار تولید ناخالص ایجاد می‌شود و قصد ذوب‌آهن این است که به این رقم حداکثر برسد.
اسماعیلی بازچرخانی و تصفیه آب در سیکل‌های گردشی را به‌منظور کاهش مصرف آب دانست و گفت: تعویض برج‌های خنک‌کننده با برج‌های هیبریدی، تعویض برج‌های حرارتی به برج‌های خشک برای تولید برق از برنامه‌های بلندمدت ذوب‌آهن اصفهان برای کاهش مصرف آب است.
او با اشاره به اینکه این مجتمع عظیم صنعتی تاکنون بیش از 2 هزار میلیارد تومان برای کاهش و بهینه‌سازی مصرف آب هزینه کرده است، اظهار کرد: 85 درصد فضای سبز کارخانه به‌ صورت دیم است و 15 درصد دیگر نیز به‌صورت قطره‌ای با پساب آبیاری می‌شود و سعی شده گونه‌های سازگار با آب کم در فضای سبز ذوب‌آهن، جایگزین شود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/275516/بی‌آبی-نخستین-مانع-مهم-تولید-در-سال-مانع‌زدایی‌ها
بستن   چاپ