پیام سپاهان
افت شدید فروش صنایع دستی در ایام کرونا/ رونق بازار در گرو اصلاح قوانین 100 سال قبل
يکشنبه 19 ارديبهشت 1400 - 13:01:21
پیام سپاهان -

پیام سپاهان


سید عباس شیردل در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس استان اصفهان اظهار داشت: در سال 99 به دلیل محدودیت‌های کرونایی و کاهش ورود گردشگران به اصفهان، فروش صنایع‌دستی به یک‌هشتم سال 98 رسیده که این موضوع در کنار افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه مانند مس و سایر هزینه‌ها باعث شده تا هنرمندان دچار مشکلات فراوانی شده و متضرر شوند.
رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان افزود: به واحدهای تولیدی و فروشگاه‌های صنایع‌دستی هیچ‌گونه تسهیلات حمایتی برای جبران زیان‌هایشان داده نشده است و وام 15 میلیون‌تومانی که قرار بود با نرخ 12 درصد به‌شرط عدم اخراج کارگران پرداخت شود به هیچ واحد صنفی اختصاص داده نشده است.
وی اضافه کرد: در نوروز 1400 هم علی‌رغم کاهش محدودیت‌ها فروش واحدهای عضو اتحادیه یک‌هشتم تا یک‌دهم نوروز 98 بود.
شیردل با بیان اینکه مهم‌ترین مانع در راه تولید و صادرات صنایع‌دستی، قوانینی مانند پیمان ارزی است، ادامه داد: پیمان ارزی طبق قانون به دلیل عدم ارزبری شامل صنایع‌دستی نمی‌شود ولی دولت به ما تحمیل کرده است؛ این تجربه یکبار در ابتدای دهه 60 اتفاق افتاد که حاصل آن زیان سنگین به تولیدکنندگان و تقویت رقبای ما مانند چین شد و الان هم مانع صادرات شده است.
رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان قدیمی بودن برخی قوانین را معضل دیگر در راه صادرات صنایع‌دستی دانست و اظهار کرد: صادرات فلز نقره بر اساس قانون سال 1301 که نقره را پشتوانه پول در نظر گرفته ممنوع است که پس از نزدیک به 100 سال باید اصلاح شود و در زمینه قوانین صادراتی از مجلس تقاضا داریم اصلاحات مناسبی انجام دهد تا بتوانیم جایگاه خود در بازارهای جهانی باز پس گیریم.
وی با نارضایتی از عملکرد معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی در زمینه حمایت از هنرمندان و اصلاح قوانین توضیح داد: معاونت‌های استانی قدرت چندانی ندارند و تابع معاونت صنایع‌دستی وزارتخانه هستند.
شیردل ادامه داد: معاونت وزارتخانه هم به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و تخصص حمایت خوبی از هنرمندان نکرده‌اند و علاقه‌ای برای دادن اختیارات به بخش خصوصی ندارند، به عنوان مثال در حالی که قرار بود آیین نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان مصوب سال 96 ظرف سه تا شش ماه تدوین شود هنوز پس از نزدیک به 4 سال اقدامی صورت نگرفته است.
رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان در پایان پیرامون وضعیت بیمه هنرمندان صنایع‌دستی گفت: سازمان تأمین اجتماعی پنج سال است بیمه شده جدیدی از قالیبافان و هنرمندان صنایع‌دستی قبول نکرده است و به بهانه‌های مختلف بیشتر بیمه‌شدگان قبلی را هم تمدید نکرده است و تنها تعداد کمی از هنرمندان اکنون تحت پوشش بیمه هستند.
انتهای پیام/63062/ص10/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/272211/افت-شدید-فروش-صنایع-دستی-در-ایام-کرونا--رونق-بازار-در-گرو-اصلاح-قوانین-100-سال-قبل
بستن   چاپ