پیام سپاهان
یک فعال حوزه مشاغل خانگی:
میزان حمایت از مشاغل خانگی پایین است
پنجشنبه 16 ارديبهشت 1400 - 15:30:40
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان یک فعال حوزه مشاغل خانگی با اعتقاد بر اینکه میزان حمایت ها در حوزه مشاغل خانگی پایین است، گفت: برای حمایت و توسعه مشاغل خانگی پرداخت تسهیلات در اولویت قرار دارد.

سیما علیرضایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حوزه مشاغل خانگی و در بخش صنایع دستی مشغول به فعالیت هستم و پیش از شیوع کرونا نیز به صورت کارگاه های گروهی فعالیت داشتم.
وی با اعتقاد بر اینکه میزان حمایت ها در حوزه مشاغل خانگی پایین است، گفت: با توجه به اینکه تولیدات در منزل انجام می شود، برخی انتظار دارند این تولیدات با هزینه های پایینی به مردم عرضه شود، در حالیکه این محصولات کار دست هستند و ارزش بالایی دارند.
این فعال حوزه مشاغل خانگی در اصفهان با تاکید بر اینکه متاسفانه قوانین موجود بر سر راه مشاغل خانگی سخت‌گیرانه است، تصریح کرد: بعضا بر بیمه افراد و پرداخت حقوق ثابت تاکید می شود، اما تا زمانی که سفارشی نداشته باشیم امکان استفاده از نیروها و دپو تولیدات مشاغل خانگی وجود ندارد.
وی افزود: به دلیل شرایط اقتصادی موجود میزان سفارشات در حوزه مشاغل خانگی کاهش یافته است و از سوی دیگر قیمت مواد اولیه این تولیدات بالا رفته است.
علیرضایی ادامه داد: درحالیکه فعالان حوزه مشاغل خانگی مواد اولیه خود را به صورت نقد خرید می کنند، اما هزینه و دستمزد آنها نقدی پرداخت نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه برای حمایت و توسعه مشاغل خانگی پرداخت تسهیلات در اولویت قرار دارد، گفت: تا زمانی که اعتبارات و پولی در اختیار نداشته باشیم، به طور قطع امکان به روزرسانی فعالیت ها، آموزش، خرید مواد اولیه، برندسازی، بسته بندی های شکیل و ... در حوزه مشاغل خانگی وجود ندارد.
این فعال حوزه مشاغل خانگی در اصفهان با اعتقاد بر اینکه در حاضر مهارت آشپزی در حوزه مشاغل خانگی می تواند درآمدزا باشد، گفت: به دلیل اشباع حوزه صنایع دستی در اصفهان بازار کار چندانی برای آن وجود ندارد، البته در شهرهای دیگر امکان ارائه تولیدات صنایع دستی اصفهان فراوان است.
وی تصریح کرد: به طور قطع تولیدات مشاغل خانگی به خصوص در حوزه صنایع دستی همچون مینا، معرق، خاتم، فیروزه و ... امکان فروش و صادرات به خارج کشور را دارند.
علیرضایی نقطه ضعف افراد تازه وارد به حوزه مشاغل خانگی را نداشتن تعامل بین افراد عنوان کرد و گفت: متاسفانه فعالان این حوزه امروز به جای تعامل سازنده و پیش رو به دنبال رقابت ناسالم و نادرست هستند.
وی به طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: این طرح با توجه به اینکه در ابتدای راه است به صورت 50 درصدی موفق عمل کرده و جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش مشاغل خانگی کلاس ها و دوره های خوبی برگزار می کند، اما هنوز حمایت از فعالان مشاغل خانگی به صورت عملیاتی انجام نشده است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/271198/میزان-حمایت-از-مشاغل-خانگی-پایین-است
بستن   چاپ