پیام سپاهان
آماری از گزش سالک در اردستان
سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 - 16:13:28
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان، با بیان اینکه آمار گزش پشه سالک در اردستان نزولی گفت: سال گذشته 130 مورد گزش سالک در شهرستان اردستان گزارش شده که 110 نفر از آن‌ها ایرانی و مابقی از اتباع غیر ایرانی بوده‌اند و تعداد قابل توجهی از آن هم مربوط به روستاهای بخش زواره بوده است.
حسن ذبیحی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: سالک به این دلیل که بیماری مشترک انسان و حیوان است، هیچ گاه قابل ریشه‌کن شدن نیست و مخزن تغذیه پشه سالک نیز موش‌های صحرایی است.
وی، مقابله با سالک را شبیه مقابله با کرونا دانست و گفت: مبارزه با سالک نیز وظیفه یک ارگان و نهاد نیست و مشارکت مردم و به کار بستن اقدامات پیشگیرانه برای آن بسیار مهم است. سابقه وجود سالک در اردستان از سال 1363 بوده و متاسفانه این شهرستان، چندین سال از شهرستان‌های مطرح استان اصفهان در موضوع گزش سالک است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان، آمار گزش پشه سالک در اردستان را نزولی بیان و تصریح کرد: در چند سال گذشته فقط در بخش زواره بیش از دو هزار مورد گزش سالک شناسایی شد، در حالی که سال گذشته فقط 130 مورد گزش در شهرستان شناسایی شده است.
ذبیحی یادآور شد: درست است که حتی یک مورد گزیدگی سالک در شهرستان هم زیاد است، ولی وقتی روند آن را مقایسه می کنیم می بنیم سیر آن کاهشی است و دلایلی مانند عملیات لانه کوبی و سم پاشی اماکن دامی و مخروبه ها و فرهنگ سازی خود مردم نیز در کاهش این آمار موثر بوده است.
به گفته وی، کمتر شخصی در اردستان وجود دارد که از راه های مقابله با گزش سالک و اوج گزیدگی آن که از غروب تا سحرگاه است، اطلاع نداشته باشد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان، با بیان اینکه توسعه منازل در حاشیه جنگل های تاغ و محل هایی که محل زندگی موش های صحرایی است درگیری با سالک را به دنبال دارد، گفت: سال گذشته 130 مورد گزش سالک در شهرستان اردستان گزارش شده که 110 نفر آن ایرانی و مابقی از اتباع غیر ایرانی بوده اند و تعداد قابل توجهی از آن هم مربوط به روستاهای بخش زواره بوده است. این نشان می دهد که اعضای شورای روستا و مردم این مناطق در مقابله با پشه سالک بیشتر باید هشیار باشند.
ذبیحی، با بیان اینکه مرحله اول عملیات جونده کشی از اواخر فروردین آغاز شده و به صورت طعمه گذاری علیه مخزن بیماری سالک در 29 هزار هکتار از مناطق شمال شهرستان ادامه دارد، اظهار کرد: تاکنون 800 قلم و 1700 اسپری دفع حشرات در بین خانوارها در شهرهای مهاباد، زواره و روستاهای موغار، حیدرآباد، حسن آباد، تلک آباد و نیره آباد توزیع شده است.
وی با بیان اینکه ساکنین شمالی شهرستان اردستان، بیش از دیگر مناطق در خطر گزش پشه سالک هستند ، ادامه داد: شهرهای مهاباد، زواره و روستاهای موغار و تلک آباد کانون اصلی پشه سالک اند.
ذبیحی، استفاده از پشه بند، پماد دفع حشرات و اجرای طرح لانه کوبی را از راه های پیشگیری از گزش دانست و خاطر نشان کرد: افرادی که به واسطه پشه سالک دچار گزیدگی شده‌اند می‌توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند و رایگان درمان شوند.
انتهای پیام
عضویت در کانال تلگرام خبربان

http://www.sepahannews.ir/fa/News/269971/آماری-از-گزش-سالک-در-اردستان
بستن   چاپ