پیام سپاهان
زندگی اهالی روستا در سایه یک معدن/ مردم زمان آباد نایین نگران آب و محیط زیست
سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 - 07:57:46
پیام سپاهان - به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، روستا بود و طبیعت بکر و آب و هوای مطبوع. مامنی برای آرامش و زیستی سالم. حالا، اما رنگ رخ روستا هم مانند گذشته نیست. صحبت از روستایی است در دل کویر با مردمانی پرتلاش، اما نگران. سهم آن‌ها از منابع طبیعی، صدای انفجار‌های پی در پی، آلودگی و کم آبی است.
مردم این منطقه که تبعات خشکسالی و مشکلات معیشتی را به دوش می‌کشند حالا با دغدغه‌هایی جدید و این بار از جنس زیست محیطی روبرو هستند. زمان زیادی است که آرامش ندارند.در حال حاضر مردمان این روستا و مناطق اطراف هیچ حمایتی نمی‌شوند و چشم آن‌ها به تدبیر مسئولان است.
باتوجه به اینکه نایین منطقه‌ای معدن‌خیز است فعالیت معدن در روستای زمان آباد در 37 کیلومتری مرکز شهرستان، باعث چند برابر شدن آلایندگی‌ها، خشک شدن قنات 500 ساله و 3 هزار اصله درخت و آسیب رسیدن به منازل مسکونی این منطقه شده است.
تقصیر‌ها بر گردن خشکسالی
مردم روستای زمان آباد به فعالیت معدن در این منطقه معترض هستند. هرچند این فعالیت قانونی است، اما مشکلات آن صدای اعتراض مردم منطقه را بلند کرده است. در این حال رئیس اداره منابع آب این منطقه، خشکسالی را دلیل اصلی مشکلات آبی از جمله خشک شدن قنات 5٠٠ ساله زمان آباد می‌داند.
فریدون دری رئیس اداره منابع آب نایین و خور و بیابانک در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه با توجه به فراگیری خشکسالی در شهرستان نایین و کمبود بارش‌ها با خشک شدن قنات روستای زمان آباد مواجه هستیم.
او افزود: بنابراین از علل مهم خشک شدن قنات روستای زمان آباد و مناطق اطراف آن، کمبود بارش در دهه‌های اخیر است.

پیام سپاهان

رئیس اداره منابع آب نایین و خور و بیابانک ادامه داد: علت دیگر وجود چاه‌های بدون مجوز در آن مناطق است که موجب خشک شدن قنات می‌شود.
دری اظهار کرد: متاسفانه خشک شدن قنات مناطق زمان آباد و اطراف آن عامل طبیعی است که تمام شهرستان را درگیر خود کرده است و امیدواریم در سال جدید با بارش‌های کافی بخشی از این مشکلات برطرف شود.
بررسی مشکلات روستای زمان آباد در دادگستری
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز گرچه بر مشکلات مردم این روستا بر اثر فعالیت معدن صحه می‌گذارد، اما با ذکر دلیلی، عنوان می‌کند که مدیریت بحران استانداری نقشی در حل مشکلات مردم این منطقه ندارد. او البته از پیگیری این مشکلات در دادگستری خبر می‌دهد.
منصور شیشه فروش مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفتگو با خبرنگارما گفت: فعالیت معدن باعث نارضایتی اهالی زمان آباد شده و در دادگستری نایین این مشکل در حال بررسی است.
او ادامه داد: در حال حاضر هیچ گزارشی برای مدیریت بحران استانداری اصفهان مبنی بر خسارت‌های مسکونی آن منطقه داده نشده است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: این مشکل در حال حاضر در دادگستری شهرستان نایین در حال پیگیری است و به دلیل اینکه خسارت‌های اهالی طبیعی نبوده مدیریت بحران استانداری اصفهان در این موضوع دخالتی ندارد.

پیام سپاهان

نماینده مردم، مشکلات زمان آباد را پیگیری می‌کند
الهام آزاد نماینده مردم نایین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه به دنبال فعالیت معدن در مجاورت روستای زمان آباد نایین با نگرانی اهالی آن منطقه در مورد مسائل زیست محیطی و آسیب‌های مادی حاصل از آن مواجه هستیم.
او افزود: فعالیت معدن در منطقه زمان آباد باعث نگرانی اهالی روستا شده است و به عنوان نماینده مردم وظیفه خود می‌دانیم از حقوق مردم دفاع کنیم.
نماینده مردم نایین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر برای برقرای آرامش اهالی این منطقه و رفع نگرانی‌های موجود و مطالبات صورت گرفته در حال پیگیری هستیم.
آزاد گفت: با توجه به اینکه فعالیت معدن دارای مجوز‌های قانونی است تاکنون دو راهکار برای رفع مشکل مطرح شده که در صورت همکاری نکردن، امیدواریم بتوانیم با پیگیری‌های لازم و اظهار نظر مراجع قضایی این مشکل و دغدغه اهالی روستا را به زودی برطرف کنیم.
او ادامه داد: این امید را به اهالی منطقه می‌دهیم که در سال جدید هرچه زودتر مشکلات این روستا برطرف شود.
نماینده مردم نایین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این مشکل ابتدا باید با همکاری معدن‌دار با مردم حل و در صورت همکاری نکردن از مسیر قانونی خود بررسی شود. در حال حاضر جلساتی درباره با همین موضوع در روستا و همچنین فرمانداری با حضور نمایندگان روستا و مسئولان شهرستان و معدن‌دار برگزار شده است و امیدواریم مشکلات و دغدغه‌های اهالی به زودی حل شود.
هرچند مسؤلان، معدن را تنها مقصر مشکلات این منطقه نمی‌دانند، اما اهالی روستا که نیمی از آن‌ها سالمند هستند دغدغه زندگی آرام گذشته و تنفس در هوای پاک کویری را دارند. آن‌ها چشم به‌راه تدبیر هستند.

پیام سپاهان

گزارش از اسماء جابری
انتهای پیام/ش
عضویت در کانال تلگرام خبربان

http://www.sepahannews.ir/fa/News/269838/زندگی-اهالی-روستا-در-سایه-یک-معدن--مردم-زمان-آباد-نایین-نگران-آب-و-محیط-زیست
بستن   چاپ