پیام سپاهان
استاد دانشگاه: برجام اقتصاد را ثبات و روابط خارجی را توسعه می‌بخشد
سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 - 07:12:46
پیام سپاهان - اصفهان- عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان گفت: برآیند برجام می‌تواند علاوه بر ثبات‌ بخشی به اقتصاد داخل، ارتباطات بین‌المللی ایران را توسعه بخشد.

رضا اسماعیلی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه از نظر سهم‌بندی، بخشی از اقتصاد جهانی متعلق به ایران است که با توجه به جمعیت و تنوع جغرافیایی، اقتصاد داخلی نیازمند تامین منابع و سرمایه‌های کافی نیست، به این منظور تبعات برجام برای کشور هم در ثبات اقتصاد داخلی و هم در تامین سرمایه‌گذاری خارجی بسیار تاثیرگذار است.
وی اضافه کرد: بخشی از سرمایه‌ها در داخل کشور تامین می‌شود ولی به دلیل افزایش فعالیت های اقتصادی، نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی است زیرا منابع داخلی کفاف نمی‌دهد.
برجام بستری که اقتصاد را به سمت شکوفایی می برد
این استاد دانشگاه افزود: در این راستا می‌توان اطمینان داشت که برجام بستری است که اقتصاد ایران را به سمت شکوفایی بهتر پیش خواهد برد.
به گفته وی یکی از دیدگاه‌های مهم درباره برجام این است که برجام یک حالت بستر و زمینه‌ساز برای رشد و توسعه اقتصادی در زمینه‌های نفت، تجارت منطقه‌ای، حمل و نقل و خرید، انتقال و وارد کردن تکنولوژی است.
اسماعیلی یادآور شد: نقش برجام از این زاویه قابل تامل است که می‌تواند موجب ارتباطات سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران ‌شود که نقش تعیین‌کننده‌ای برای کشور دارد.
وی همچنین با اشاره به موقعیت خاص و ژئواستراتژیک ایران که به گفته مورخان در چهارراه حوادث جهانی واقع شده است، گفت: در این راستا کشور همواره در معرض هجوم‌ها و در اصطلاح دستبردها و سوء ظن‌های کشورهای دیگر قرار گرفته که برای دستیابی منابع، بخشی از ایران را مورد حمله قرار دادند و به این منظور ایران نقش و سهم تعیین‌کننده‌ای در معادلات جهانی دارد که می‌تواند کفه ترازوی بین‌الملل را تغییر بدهد.
ژئواستراتژی به بررسی روابط فی مابین استراتژی و عناصر جغرافیایی می پردازد.
این جامعه‌شناس افزود: کشوری که در چنین موقعیتی با توجه به منابع موجود قرار دارد، هرچند که جایگاه او از لحاظ نفت و سوختهای فسیلی نسبت به دهه‌های پیش کاهش یافته ولی به هر حال منطقه تنگه هرمز که تحت تسلط و مدیریت ایران است سهم کلیدی را در اقتصاد بین‌الملل در حوزه نفت و انرژی دارد.
به گفته وی بسیاری از کشورهای در حال توسعه که مصرف‌کننده و نیازمند تامین انرژی با هزینه مناسب هستند و می‌دانند که افزایش تنش‌ها موجب افزایش قیمت انرژی می‌شود تمایل دارند که این منطقه از ثبات برخوردار شود.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه براساس گفته نظریه‌پردازان، ایران در یک صفحه شطرنج بین‌الملل واقع شده و با یکسری رقبای اقتصادی و از سویی دیگر با دشمنانی در سطح منطقه مواجه هست، گفت: برآیند برجام با ایجاد ثبات اقتصادی و توسعه ارتباطات بین‌المللی بویژه در حوزه اقتصاد انرژی و نفت و مبادلات بانکی بسیار تاثیرگذار باشد.
برجام به عنوان موتور محرکه توسعه بخش است
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی با توجه به گسترش ویروس کرونا که مشکلات اقتصادی را تشدید کرد، برجام به عنوان یک موتور محرکه می‌تواند نقش توسعه‌بخش داشته باشد.
وی با تاکید بر اهمیت خرید و وارد کردن تکنولوژی گفت: این مهم چه در قالب دانش فنی و چه در قالب تجهیزات، کارخانه‌ها و ماشین‌آلاتی که در این زمینه تولید شده می‌تواند هم موجب رفاه جامعه شود و هم برای معضل بیکاری که به عنوان مساله‌ای مهم مطرح است چاره‌ساز باشد.
وی با بیان اینکه آنچه در زمینه برجام قابل اهمیت است این است که چگونه حداکثر منافع تامین شود گفت: در یک معادله‌ای که گروه‌های مختلفی در آن با سیاستها و روشهای متفاوت به ایفای نقش می‌پردازند نیازمند آن است که در واقع برنامه برجام به یک فرجامی منتهی شود که ایران بتواند وارد یک وضعیت باثبات بیشتر شود.
اسماعیلی افزود: هم به دلیل ارتباطاتی که ایران در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و هم به دلیل ارتباطات اقتصادی و نیازهای مربوطه کشور در این زمینه باید برجام به نتیجه برسد و در این راستا هر سرنوشتی که پیدا می‌کند به عنوان نقطه عطفی در تاریخ روابط اقتصادی، سیاسی ایران با اروپا، آمریکا، چین، روسیه و کشورهای منطقه خلیج فارس، می‌تواند سرنوشت ما را در آینده تعیین کند.
برچسب‌ها
برجام دانشگاه آزاد اسلامی توسعه اقتصادی روابط خارجی اصفهان
پروندهٔ خبری
پنجمین سالگرد برجام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/269837/استاد-دانشگاه--برجام-اقتصاد-را-ثبات-و-روابط-خارجی-را-توسعه-می‌بخشد
بستن   چاپ