پیام سپاهان
گفت‌وگوی اختصاصی ایسنا با داور بین‌المللی کشتی؛
هم مادرم، هم داور کشتی‌
دوشنبه 13 ارديبهشت 1400 - 13:06:27
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان کشتی یکی از رشته‌های اصیل ما ایرانیان است؛ رشته‌ای که بیشتر آن را مردانه می‌دانیم، اما چند سالی است که شیر زنان ایرانی هم پا به تشک آن گذاشته‌اند؛ یا برای ایستادن بر سکوی قهرمانی جهان و یا برای داوری مسابقات قهرمانی اروپا.

لیلا امانی بنی_داور بین المللی کشتی که به تازگی وارد چهارمین دهه زندگی خود شده، دانشجوی مترجمی زبان انگلیسی و مادر یک پسر 13 ساله است. او سال‌ها در رشته‌های مختلف رزمی از جمله دفاع شخصی سبک مولتی کامبت فعالیت می‌کرده و نزدیک به دو سال نیز دبیر سبک مولتی کامبت و مسئول برگزاری آن بوده است. توانایی این بانوی ورزشکار در داوری، طی مدت کوتاهی که وارد عرصه قضاوت کشتی شده بود، موجب شد تا به دوره داوری بین المللی مجارستان و در ادامه، مسابقات قهرمانی اروپا در مجارستان دعوت شود.
امانی بنی به ایسنا می‌گوید: از سال 1393 با اعلام فدراسیون کشتی مبنی بر فعال شدن سبکی از کشتی به نام گراپلینگ وارد این رشته شدم، اما همان ابتدا با وجود آمادگی جسمانی خوبی که داشتم به دلیل شرایط سنی، قضاوت را انتخاب کردم تا میدان برای جوان‌ترها باز باشد و اولین تشکی که در آن قضاوت کردم نیز سوت قهرمان کشوری گراپلینگ بود. نوع قضاوتم در این مسابقه موجب شد که مورد توجه فدراسیون واقع شوم.
او ادامه می‌دهد: بعد از آن، آزمون‌های متعددی را پشت سر گذاشتم، چرا که حضور در عرصه داوری به شرکت در آزمون‌های تعیین شده و قضاوت در مسابقات نیاز دارد. از سال 93 گراپلینگ را ادامه دادم و در چندین دوره مسابقات این رشته شرکت داشتم، یک دوره هم در انتخابی تیم ملی و در کنار آن کشتی کلاسیک بانوان را در بخش داوری به عهده داشتم و سپس در مسابقات قهرمان کشوری و انتخابی تیم ملی شرکت کردم. بعد از آن در یک آزمون مهم و حساس داوری از بین تمام شرکت کنندگان چهار نفر انتخاب شدند که یکی از آن‌ها من بودم.
این داور بین المللی خاطر نشان می‌کند: ما چهار نفر مراحل زیادی را پشت سر گذاشتیم و البته از سوی هیئت و فدراسیون به ویژه رئیس و نایب رئیس فدراسیون همکاری های لازم هم با ما انجام شد و برای شرکت در یک دوره بین المللی راهی مجارستان شدیم، پس از آزمون های مختلف، موفق به دریافت درجه داوری بین المللی شدیم و نام ما در فهرست داوران مسابقات قهرمانی اروپا در مجارستان وارد شد.
امانی بنی درباره تجربیاتی که داشته توضیح می‌دهد: چند مسابقه مرحله نیمه نهایی و نهایی و همچنین قضاوت بازی فینال بین دو تیم روسیه و ترکیه در کشتی آزاد در وزن 48 کیلوگرم را در کارنامه خود ثبت کرده‌ام، قضاوت‌هایی که هر کدام مرا سرشار از حس غرور و شادی می‌کرد. پس از آن به قضاوت در مسابقات قهرمانی آسیا در کرج دعوت شدم و داور فینال رشته فرنگی در وزن 85 کیلوگرم نونهالان بودم. از 96 تا کنون نیز چندین دوره مسابقات داخلی از جمله قهرمانی کشوری رشته کشتی کلاسیک، انتخابی تیم زنان تیم ملی و لیگ و اسفند 98 عضو هیئت کشتی ژوری کشتی کلاسیک بودم.

پیام سپاهان


قضاوت در فینال قهرمانی اروپا
او می‌افزاید: قرار بر آموزش داوران بین المللی بانو به منظور آمادگی برای قضاوت‌های مهم جهانی و رشد و توسعه این رشته در کشور بود. ما هم بعد از مسابقات قهرمانی اروپا و آسیایی در کرج، با اعتماد به نفس بیشتر و قدرتمندتر از قبل، مسابقات بانوان را قضاوت کردیم تا برای مسابقات مهم نیازی به حضور داوران خارجی نباشد، چرا که آلیش ما با توجه به قهرمانی در مسابقات جهانی از سطح بسیار بالایی برخوردار و قضاوت‌ها به ویژه در انتخابی‌های تیم ملی بسیار سخت شده است.
وی‌ تصریح می‌کند: با حمایت‌های زیادی که رئیس و نایب رئیس فدراسیون کشتی از من کردند، توانستم در وبینار WOMAN LEAD SPORTS که یکی از وبینارهای مهم ورزشی در میادین بین المللی است و با حضور نماینده بسیاری از کشورها از سوی انجمن اتحادیه فدراسیون های بین المللی المپیک تابستانی (asoif) برگزار می‌شود، نماینده ایران باشم . در این وبینار در خصوص نحوه مدیریت و رهبری کردن صحبت شد و موفق به اخذ گواهینامه از سوی اتحادیه شدم.
امانی بنی، در مورد فعالیت‌های فدراسیون کشتی در دوران کرونا می‌گوید: فدراسیون کشتی در دوران کرونا به هیچ عنوان بیکار نبود، از طرف اتحادیه کشتی در این مدت 25 وبینار برگزار شد که در 21 وبینار شرکت داشتم و همچنین در ترجمه این وبینارها با کمیسیون داوری همکاری کردم و از سوی فدراسیون لوح تقدیر گرفتم. در واقع در دوران کرونا ما فعالیت خود را از طریق فضای مجازی داشتیم، فدراسیون کشتی یکی از فدراسیون‌های فعال است که مسئولان آن در این دوران سعی کردند از فرصت ها استفاده کنند. در دوران شیوع ویروس کرونا یک دوره داوری آلیش در سطح بسیار خوبی برگزار شد و حدود دو ماه پیش مسابقات قهرمان کشوری آلیش را برگزار کردیم که به عنوان ناظر داوری حضور داشتم.

پیام سپاهان


گوش دختران کشتی‌گیر نمی‌شکند
از او می‌خواهم از زندگی خودش بیشتر بگوید و برایم تعریف می‌کند: پدر من باستانی کار است . تا قبل از شیوع ویروس کرونا مرتب به زورخانه می‌رفت و در این مدت نیز برای انجام حرکات ورزش باستانی به محیط خلوت پارک می‌رود. در خانه ما همیشه حرف از ورزش بوده و از فضای ورزش و کشتی دور نبوده‌ام. هر روز من با کشتی و ورزش باستانی است و زمانی که در چنین جوی بزرگ شوی ناخودآگاه به سمت ورزشی می روی . زمانی که وارد کشتی شدم برخوردهای خوبی دیدم، در جامعه زمانی که صحبت از کشتی زنان می شد برخورد ناراحت کننده ندیدم و همه تشویقم می کردند . تفکرات مردم تغییر کرده، اما برای آنها سوال بود که مگر خانم ها می توانند کشتی بگیرند؟ من هم جواب می‌دادم که زنان ایرانی فوق العاده قدرتمند هستند، در فن اجرا کردن فرقی با آقایان ندارند و بر روی تشک کشتی به خوبی و با تکنیک و بدون اشتباه فن اجرا می کنند. من یک پسر 13 ساله دارم که دو سال پیش پدر خود را از دست داد. ایشان هم کمربند مشکی کیوکوشین داشت. ورزش اثرات مثبتی در زندگی ما داشته و با برنامه ریزی کار می کنیم.
امانی بنی تاکید می‌کند: من پیش از آنکه داور باشم یک مادر هستم و با شرایطی که دارم، وظیفه ام در قبال پسرم دو برابر شده. برای او هم پدرم و هم مادر و البته یک دختر هم برای پدرم هستم که با هم زندگی می کنیم؛ من یک بُعدی کار نمی کنم، گرم نگه داشتن فضای خانه برایم بسیار مهم است. سعی می کنم تعادل را در زندگی ورزشی و شخصی خودم حفظ کرده و رضایت خانواده را داشته باشم. خانواده ام همیشه بهترین مشوق های من در زندگی ام بوده اند.
با توجه به اینکه یک زن کشتی گیر هستید، حتما سوالات زیادی از شما می‌پرسند: بله یکی از سوالات تکراری این است که آیا گوش دختران کشتی گیر هم می شکند یا خیر؟ که می گویم با توجه به محافظ گوشی که دختران دارند در تمرینات آسیب نمی بینند. دختران ما کشتی می گیرند، اما گوششان شکسته نمی شود. امتیاز مثبتی که دختران ما در کلاسیک و آلیش دارند، پوشش کامل آنها است.
اتحادیه جهانی تشویقمان می کند
این داور بین المللی کشتی در خصوص برخورد اتحادیه جهانی کشتی خاطر نشان می کند: اتحادیه جهانی برخورد بسیار خوبی با ما دارد و با پوشش ما هیچ مشکلی ندارد. نایب رئیس آنها در بخش داوری، مسلمان است و مدرس و داور زن محجبه و مسلمان دارند. خدا را شکر با حجاب مشکلی ندارند و اتحادیه جهانی ما را تشویق هم می کند. فیلم مسابقات را همیشه تماشا و در برنامه هایی که برای ارتقای سطح داوری برگزار می شود، شرکت می کنم، با دیدن فیلم مسابقات قضاوت می کنم و امتیازات خود را ثبت و بعد آنالیز می کنم. داوران انسان های بسیار پرتلاش و بی ادعایی هستند و تمام مسابقات در هر رده ای برای آنها مهم است. باید بتوانیم سطح تکنیک خود را در زمینه داوری بالا ببریم.
امانی بنی یادآور می‌شود که داوری در هر رشته قوانین خود را دارد: قوانین کشتی از طرف کمیته داوری UWW اتحادیه جهانی کشتی تعیین می‌شود و یا تغییر می‌کند. هر تغییری ایجاد شود فدراسیون به هیئت‌ها اعلام می‌کند و تا الان هر تغییری بوده فدراسیون کشتی ایران توانسته برنامه ها را به خوبی اجرا کند.

پیام سپاهان


سالتو، فن مورد علاقه ام است
نظرش را درباره قضاوت اینگونه بیان می کند: قضاوت یک کار سخت است. رفتن روی تشک داوری، در هر رده و جایگاهی که باشد برای ما داوران اهمیت زیادی دارد و باید مسئولیت سنگین آن را قبول کنیم ، در کشتی هر چقدر کشتی گیر قدرتر و حرفه ای تر باشد از فنون واضحی استفاده می کند و امتیازات او هم واضح است. داورانی که در این سطح قضاوت می کنند باید علم و دانش کافی داشته باشند و علاوه بر آن استایل خوب برای نزدیکی به صحنه و زاویه دید مناسب که بسیار مهم است.
کدام فن را در کشتی بیشتر دوست دارید؟ جواب سوالم را اینگونه می دهد: فن کمر سالتو، فن مورد علاقه من است چون لیفت کامل حریف و چرخش کامل پاها در هوا که تمام شرایط اجرای یک فن زیباست را دارد و مستقیم حریف در منطقه خطر فرود می آید تا کشتی گیر یک 5 امتیاز کامل و حساس بگیرد.
تختی نامی برای تمام دوران
می پرسم الگویی دارید؟ جواب می دهد: کشتی یک ورزش پهلوانی است و بیشتر نام آوران ما پهلوانان با اخلاق و با مرامی هستند به همین خاطر نمی توان از یک نفر خاص نام برد، من از تمام افرادی که در کشتی هستند سعی می کنم یاد بگیرم، حتی از کشتی گیران جوان، اما می دانید که الگوی اول همه ورزشکاران ایرانی «غلامرضا تختی» است؛ نامی برای تمام زمان ها و همه دوران ها. با اینکه زمان ایشان نبودم، اما سال های سال بعد از ایشان هر جا می رویم، حتی خارج از ایران از ایشان به خوبی و با احترام زیاد یاد می‌شود. ناصر فروتن، رئیس اسبق کمیته داوران نیز الگوی اخلاقی من است. در سطح جهانی و به لحاظ فنی، جلال کاکاوند، یکی از داوران پیشکسوت ایرانی مقیم سوئد که در حال حاضر در بخش آموزش قوانین داوری به داوران کمک می کند و همچنین محمدمصلایی پور، رئیس کمیته داوران فدراسیون از داوران المپیکی بسیار خوب کشورمان هستند.
وضعیت نامعلوم مسابقات به دلیل شیوع ویروس کرونا
این روزها مشغول چه کاری هستید؟ پاسخ او به سوال آخرم این است: در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا برنامه مسابقات مشخص نیست و منتظر هستیم تا برنامه مسابقات و یا دوره های آموزشی اعلام شود. اما آنچه مسلم است اینکه نهال کشتی بانوان ایران از زمانی که کاشته شده هر روز در حال پربارتر و بزرگتر شدن است. امیدوارم دختران سرزمینم با توجه به اینکه این رشته در خون ما ایرانیان است بتوانند وارد آن شوند و در بخش های مختلف توانایی‌های خود را به منصه ظهور برسانند. خوشبختانه فضای فدراسیون کشتی بسیار خوب است و علیرضا دبیر به عنوان رئیس فدراسیون، دبیر و نایب رئیس فدراسیون حمایت های خوبی از کشتی بانوان دارند. همچنین مسئولان هیئت کشتی استان اصفهان همواره مسیر ارتقا سطح کشتی اصفهان را فراهم کردند تا شاهد تحولات خوبی در این رشته باشیم.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/269662/هم-مادرم،-هم-داور-کشتی‌
بستن   چاپ