پیام سپاهان
شیب نزولی قیمت ها؛ از دلار و یورو تا سکه و خودرو / مذاکرات وین، ارزانی به دنبال دارد؟
دوشنبه 13 ارديبهشت 1400 - 05:08:09
پیام سپاهان - به گزارش خبر فوری، امروز دلار به کانال ٢١ هزار تومانی ریزش کرد و نرخ هر یک یورو، ٨٠٥ تومان کاهش یافت. سکه نیز روز به روز کم قیمت تر می شود و به 9 و نیم میلیون تومان رسیده. ارزش برخی خودروها هم روند نزولی دارد.
اگرچه این کاهش قیمت ها معنای ارزانی ندارد و تاثیری هم بر قیمت سایر اقلام نگذاشته اما باز هم اندک امیدواری ایجاد شده که شاید این روند ادامه داشته باشد. اما این امیدواری از کجا نشأت گرفته است؟ به نظر می رسد بیش از هر متغیری، مذاکرات وین بازیگردان ماجراست به ویژه آنکه تا اینجای کار بر سر برداشته شدن تحریم های بانکی، انرژی و خودرو بین ایران و آمریکا توافق شده است.
شماری از رسانه های آمریکایی و روسی کار را تمام شده می دانند و از دستیابی تیم ایران و آمریکا به توافق خبر می دهند. به عنوان مثال، رسانه آمریکایی بلومبرگ گزارش داد: در مذاکرات وین، ایران با آمریکا در مورد لغو تحریم اشخاص و نهادها به توافق رسیدند و همچنین در ازای تعهدات هسته‌ای، تحریم‌های شرکتها نیز برداشته خواهند شد.
همزمان خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز اعلام کرد: پس از چند روز مذاکره در وین ایران و امریکا به توافق رسیدند.
در این زمینه، وزارت خارجه روسیه نیز بیانیه ای درباره مذاکرات وین منتشر کرده و نوشته است: در این مذاکرات، تبادل نظر مشروح و سودمند در خصوص دورنمای لغو تحریم‌های ضدایرانی آمریکا و نیز گام‌های مورد انتظار از ایران برای مطابق کردن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور با مفاد برجام صورت گرفت.
ایران اما تا این حد صراحت ندارد؛ عباس عراقچی، سرپرست تیم مذاکره کننده ایران درباره نتایج مذاکرات وین تا اینجای کار توضیح داده است: در مورد برداشته شدن تحریم‎های موضوعی توافق کرده‎ایم. براساس توافقی که تا الان صورت گرفته همه تحریم‎های موضوعی مانند بخش انرژی، بانکی، خودرو و بنادر باید برداشته شود. با خارج‎ شدن بیشتر نهادها و افراد از لیست تحریم هم موافقت شده اما مذاکره در مورد افراد و نهادهای باقی‎مانده ادامه دارد.
بیشتر بخوانید: عراقچی: با خروج نام اکثریت افراد، اشخاص و نهادها از فهرست تحریم‌ها موافقت شد
اما این مذاکرات چه زمانی به نتیجه نهایی می رسد؟ عراقی می گوید: الان مباحث مورد اختلاف روشن‎تر شده و در بسیاری موارد نقاط مشترک وجود دارد. در حوزه‎هایی که وارد نگارش متن شده‎ایم کار به آهستگی پیش می ‎رود. نمی شود گفت که چه زمانی به توافق قطعی می‎رسیم اما شکل توافق براساس مواضع قطعی نظام خواهد بود.
برای ادامه ماجرا باید تا ازسرگیری دوباره این مذاکرات صبر کرد، یعنی همین جمعه که دوباره گرند هتل وین میزبان گروه هایی از ایران و سایر کشورهای درگیر برجام خواهد بود.
بیشتر بخوانید: بحث داغ کارشناسان سیاسی و سیاست خارجی درباره مذاکرات وین/ آیا توافق نزدیک است؟

http://www.sepahannews.ir/fa/News/269399/شیب-نزولی-قیمت-ها؛-از-دلار-و-یورو-تا-سکه-و-خودرو---مذاکرات-وین،-ارزانی-به-دنبال-دارد؟
بستن   چاپ