پیام سپاهان
اردیبهشت بارانی پیش روی آسمان اصفهان / کاهش 30 درصدی باران در کل استان
جمعه 3 ارديبهشت 1400 - 08:59:35
پیام سپاهان - منصور شیشه‌فروش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه در فصل‌های پاییز و زمستان سال 99 و فروردین 1400 به سبب شکل‌گیری نامناسب الگوهای جو و عدم رطوبت کافی سامانه‌های جوی، شاهد کاهش چشمگیر بارندگی مؤثر بودیم، اظهار داشت: در 10 سال اخیر با توجه به شاخص‌های جدید، کم آبی در تمام استان اصفهان افزایش پیدا کرده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه بالا بودن میانگین دما نسبت به مقادیر نرمال، کاهش پوشش برف و رطوبت سبب شرایط کم بارشی به میزان 30 درصد در کل استان شده است، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در اردیبهشت 1400 با توجه به کاهش ارتفاع در لایه میانی شرایط برای گذر امواج ناپایدار مهیا می‌شود و بارش‌های رگباری و بهبود نسبی شرایط را در پیش داریم.
وی با اشاره به اینکه شرایط خشکی سبب فعال شدن کانون‌های محلی گرد و غبار شده است، بیان کرد: در فروردین ماه سامانه‌های ناپایدار جوی چون فاقد رطوبت بودند، انرژی خود را به صورت باد تخلیه کردند و اکثر مناطق استان وزش باد را تجربه کرد که سبب فعال شدن کانون‌های گرد و غبار شد.

پیام سپاهان

شیشه‌فروش با بیان اینکه از اول سال 1400 تا کنون بیش از 15 روز ناسالم برای گروه حساس به علت شرایط گرد و غبار داشته‌ایم، گفت: آلودگی هوای سال گذشته به علت استقرار جبهه هوا سرد و سنگین بود که در آذر و دی آن را تجربه کردیم، در این هفته افزون بر گرد و غبار رگبارهای بهاری، طوفان خاک، کاهش دید و بارش‌های بهاری را داشته‌ایم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اقدامات لازم برای کنترل کانون‌های گرد و غبار در 8 سال گذشته عنوان کرد: 59 هزار و 35 هکتار عملیات بیابان‌زدایی معادل اعتبار 64 میلیارد تومان انجام شده است و 10 هزار هکتار نهال‌کاری و 806 هزار هکتار مالچ‌پاشی بر روی عرصه‌های با توان ایجاد گرد و غبار اجرا شده است.
تشکیل کارگروه تغییرات اقلیمی در استان اصفهان
وی با اشاره به اینکه نهال‌های متناسب با شرایط خشکسالی در شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، نطنز، بادرود، برخوار، خور و بیابانک و شرق اصفهان کاشته شده است، اضافه کرد: 151 هزار هکتار در عرصه‌های مختلف استان که نیاز به تقویت سفره‌های آب زیرزمینی داشته‌اند، عملیات آبخیزداری انجام شده که شامل 60 پروژه بوده است، برخی از آبخیزداری‌ها در مناطق کویری با هدف کنترل سیلاب، گرد و غبار و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی انجام شده است.

پیام سپاهان

شیشه‌فروش با اشاره به تشکیل کارگروه تغییرات اقلیمی در استان بیان کرد: گرمای زمین، آب شدن یخ‌ها، انتشار گازهای گلخانه‌ای سبب نوسانات اقلیمی می‌شود که این تغییرات باعث تأثیرپذیری بخش‌های مختلف می‌شود؛ کاهش منابع غذایی، گسترش بیابان‌ها، کاهش تالاب‌ها، افزایش آتش‌سوزی، تغییرات منابع آبی و افزایش بلایای طبیعی از نتایج تغییرات اقلیمی است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اثرات تغییرات اقلیمی مرتبط با کلان‌شهر‌ها سبب افزایش دمای روزانه و شبانه، تغییرات بارشی و کاهش آن و شدت گرد و غبار، افزایش تبخیر، کاهش کیفیت مراتع، افزایش فرسایش خاکی و تغییر گونه‌های گیاهی را شامل می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه تغییرات اقلیمی در چند دهه اخیر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر شده است، خاطرنشان کرد: کشورها همچنان گازهای گلخانه‌ای را منتشر می‌کنند و ایران در عرض 30 درجه کره زمین واقع شده است که شرایط خشکی در آن وجود دارد.
12 سال گذشته گرم‌ترین سال‌های کره زمین بوده است
شیشه‌فروش با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه جلوگیری از افزایش تغییرات اقلیمی در کشور، گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر در این زمینه بسیار حائز اهمیت است، از شواهد گرم‌تر شدن کره زمین می‌توان به تعداد روزها و شب‌های سرد و کاهش یخبندان اشاره کرد، دوره مشاهدات اقلیمی نشان می‌دهد که 12 سال گذشته گرم‌ترین سال‌های کره زمین بوده است.

پیام سپاهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پیامد‌های گرم شدن کره زمین بیان کرد: ذوب شدن کوه‌های یخ، کاهش تعداد روزهای یخبندان، گرم شدن لایه زیرین اقیانوس‌ها از جمله این تغییرات اقلیمی هستند و از جمله راهکارهای سازگاری با تغییرات اقلیمی می‌توان به استفاده از انرژی‌های پاک، صرفه‌جویی در مصارف آب در همه بخش‌ها، پیشگیری از تخریب جنگل‌ها و مراتع اشاره کرد.
وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی در استان اصفهان هم رخ داده است که از نشانه‌های آن گرد و غبار، بیابان‌زایی، کم بارشی، کاهش بارش‌های جامد است، افزود: خشکسالی اقلیمی ناشی از کمبود بارش و توزیع نامناسب سالانه است، تبعات خشکسالی در استان بررسی شده است و نشان می‌دهد کمبود آب به 40 هزار گونه جانوری خسارت زده است.
انتهای پیام/63101/ج20/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/264577/اردیبهشت-بارانی-پیش-روی-آسمان-اصفهان---کاهش-30-درصدی-باران-در-کل-استان
بستن   چاپ