پیام سپاهان
تل‌آویو تلویحاً به نقش خود در حادثه نطنز اعتراف کرده
شنبه 28 فروردين 1400 - 03:40:43
پیام سپاهان - به گزارش تابناک به نقل از فارس، خبرگزاری مهر درباره حادثه اخیر در تأسیسات هسته‌ای نطنز با «ریچارد فالک»، استاد حقوق بین‌الملل «دانشگاه پرینستون» آمریکا و گزارشگر سابق ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور سرزمین‌های اشغالی 1967 به گفتگو پرداخته است.
فالک از سال 2008 تا 2014 به مدت شش سال، سمت گزارشگری شورای حقوق بشر سازمان ملل را بر عهده داشته و بدون شک، یکی از مطلع‌ترین مقامات این سازمان در خصوص آشنایی با اقدامات خصمانه و جنگ افروزانه تل‌آویو در منطقه است.
- به نظر شما کدام دولت یا گروهی پشت حادثه خرابکاری نطنز قرار دارد؟
در این مقطع زمانی، ما تنها گزارش‌های تأیید نشده‌ای در دست داریم که نشان می‌دهند اسرائیل مسئول این حادثه بوده که خود تل‌آویو نیز تلویحاً به این موضوع اعتراف کرده است. ظاهراً اسرائیل به وسیله موساد حمله روز دهم آوریل را علیه تأسیسات غنی سازی زیرزمینی نطنز انجام داده، یعنی درست یک روز پس از اعلام خبر آغاز نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر در این سایت؛ حمله‌ای که در عمق بیش از 65 متری سطح زمین رخ داد.
- از نظر شما هدف پشت این حمله خرابکارانه چه بوده است؟
بر اساس شواهد موجود و به رغم ادعای اسرائیل که حمله به تأسیسات نطنز برای کاهش سرعت دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای انجام شده، معتقدم هدف اصلی پشت این حمله، تحریک تهران برای افزایش تنش میان ایران و اسرائیل و در نتیجه تشویق دولت آمریکا به اتخاذ رویکردی مشابه با دولت ترامپ در برابر ایران بوده است. در حقیقت، این حمله برای اطمینان از ایجاد پیچیدگی و مشکل‌تر شدن مذاکرات وین برای ایجاد شرایطی جهت بازگرداندن آمریکا به میز مذاکرات مستقیم با ایران است؛ چرا که ایران خواستار برداشته شدن تحریم‌های وضع شده علیه تهران در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در قبال پایبندی به تعهدات برجامی خود شده بود.
- مقامات ایرانی معتقدند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف‌های برجام باید موضع خود در خصوص این حادثه را مشخص کرده و این خرابکاری را محکوم کنند؛ آن هم در زمانی که مذاکرات وین در حال انجام بوده و ایران همواره حسن نیت خود را برای حل تمامی بحران‌ها از طریق مسالمت‌آمیز اعلام کرده است؟
من معتقدم که اگر تحقیقات در حال انجام ثابت کند حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز کار اسرائیل است، این موضوع باید از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف‌های برجامی ایران محکوم شود. چنین اقدامی به منزله برداشتن قدمی بزرگ در راستای غیر سیاسی سازی تنش‌های منطقه‌ای و امید بخشی نسبت به اتمام و غلبه بر فضای فعلی ایجاد شده است. همچنین باید تا حد ممکن تصدیق شود که اسرائیل مسئولیت اصلی توسل به این موج تبلیغات جنگ افروزانه و اقدامات تجاوزکارانه در خصوص نقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد را بر عهده دارد. سازمان ملل متحد باید با روحیه فاصله گرفتن از اختیار سکوت، تماشای چنین حوادث خطرناک و غیرقانونی را متوقف کرده و مسئولیت‌های درج شده در منشور این سازمان را جدی بگیرد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/261822/تل‌آویو-تلویحاً-به-نقش-خود-در-حادثه-نطنز-اعتراف-کرده
بستن   چاپ