پیام سپاهان
«م.موید»؛ دست‌گیر نوجوانان علاقه مند به شاعری
دوشنبه 23 فروردين 1400 - 15:57:00
پیام سپاهان - ایرنا / کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برای بهره‌مندی افراد صاحب ذوق و دارای استعداد شاعری و به ویژه نوجوانان علاقه‌مند به شعر امروز، کتاب گزیده شعر «م.موید» را منتشر کرده است.
در مقدمه این کتاب آمده است: مجموعه کتاب‌های «شعر ما» بیش و پیش از آن‌که حاصل طراحی و برنامه‌ریزی دست‌اندرکاران تولید کتاب‌های ویژه «نوجوانان» باشد، حاصل «رفتارِ» نوجوان اهل شعر و کتاب جوان امروز ایرانی است با شعر.
شاید همیشه چنین بوده اما امروزه برای ما بیش تر مشهود است که نوجوان خلاق و صاحب ذوق شعر و شاعری (آنان که استعداد سرودن دارند و آنان که مجموعه شعرها و دیوان ها کتاب های بالینی آنهاست اگر نه بیش تر دست کم توامان با آثاری که مشخصا ذیل عنوان «شعر نوجوان» منتشر می شوند مجموعه آثار غیر دسته بندی شده برای طیف سنی خود را نیز می خوانند و از آنها لذت می برند و این البته امر چندان عجیبی نیست...
افزون بر این وقتی نوجوان امروز به طور وسیع با تکنولوژی های نوظهور به ویژه در عرصه رسانه مرتبط است قطعا نمی تواند و نباید از جهت دانش و بینش فرهنگی و ادبی دست خالی بماند و طبیعی است که به فراخ تر کردن میدان مطالعاتی اش همت بگمارد...
کتاب گزیده شعر م. موید دربردارنده 72 قطعه شعر کوتاه و بلند هم‌چون «ناگهان»، «داستانِ درختِ توت»، «آیا در شبی روشن»، «به تنهایی این‌ها رشک می‌برم»، «چرا سه بار»، «تو را شناخته‌ام»، «می‌دانم مادرم نیست»، «دستاری ارغوانی»، «هم همانی تو و هم همینی» و... است.
گزیده اشعار م. مویّد به انتخاب فاطمه سالاروند در 96 صفحه برای نوجوانان بالای 15 سال به چاپ رسیده است.

پیام سپاهان


در شعر «بی لبخندِ تو هرگز باران نمی‌بارد» در این کتاب می‌خوانیم:
باران/ می‌رود و می‌بارد/ پروازکنان و می‌بارد/ با من و بی من و می‌بارد/ با گُل و بی گُل و می‌بارد/ با لبخندِ تو و بی لبخندِ تو می‌بارد/ امّا چون می‌بارد/ بی من نمی‌بارد/ بی گُل نمی‌بارد/ بی لبخندِ تو نمی‌بارد/ بی لبخندِ تو!؟ / هرگز! / انگشتانی بلند دارد/ با انگشتانی بلند می‌بارد/ رو به آسمان/ لبخندِ تو...
این کتاب در فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فروشگاه اینترنتی محصولات کانون و فروشگاه‌های محصولات فرهنگی هنری در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. 
محمدحسین مهدوی (م.موید) در هفتم تیر ماه 1322 در نجف در خانواده‌ای اهل شعر و ادبیات، از پدری لاهیجی و مادری رودسری به دنیا آمد. از پدرش (آیت الله حاج شیخ محمد مهدوی لاهیجی) دیوان شعری به یادگار مانده است.
موید در سال 1382 برای کتابش با عنوان گلی اما آفتابگردان موفق به دریافت جایزه نخست کتاب سال شعر ایران از سوی معتبرترین جایزه غیر دولتی شعر ایران ( کارنامه) شد.
وی همچنین در مهر 1395 از سید عباس صالحی وزیر وقت ارشاد و فرهنگ اسلامی، به پاس سالها فعالیت ادبی‌اش نشان درجه یک هنری دریافت کرد.
مجموعه شعرهای مگر با لبخند ماه، گلی اما آفتابگردان، تو کجاست؟، سیماب‌های سیمین، پروانه بی‌خویشی من، بی‌خوانش پرندگان، نرگس هنوز، سه بار می‌گویم گل سرخ، دستاس هنوز می‌چرخد، پندار آبی، به سپیدی تاج محل، درخشش شبانه سیب سیاه، غزلواره‌های هزار، آوند، ساعت هنوز گل سرخ است و مجموعه نثر حسین علی تاکنون از موید به چاپ رسیده است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/260679/«مموید»؛-دست‌گیر-نوجوانان-علاقه-مند-به-شاعری
بستن   چاپ