پیام سپاهان
زورخانه‌ای که رسم پهلوانی را تفسیر کرد
پنجشنبه 19 فروردين 1400 - 09:11:51
پیام سپاهان - کاشان - زورخانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کاشان با شیوع ویروس کرونا و توقف بیشتر فعالیت‌های جمعی و ورزشی، مرام و منش پهلوانی را تعطیل نکرد بلکه این رسم و سلوک را با قدرت و توان بیشتر ادامه داد.

به گزارش ایرنا، از وقتی ویروس ناخوانده کرونا در سراسر دنیا با نشستن بر تخت زندگی مردم، افسران سلامت را به خط کرد، سبک‌ زندگی همگان هم تغییر یافت؛ این ویروس تاجدار هر چند جان بسیاری را گرفت اما در میدان رزم مغلوب محبت، معرفت و مردانگی ایرانیان شد.
جهاد کمک مومنانه و رزمایش مواسات و همدلی هموطنان با اوج گرفتن کرونا زبانزد خاص و عام و مایه مباهات شد، به طوری که تمامی اقشار به ویژه خیران و دستگاه‌های حمایتی زیر بیرق نیروهای بسیجی قرارگاه‌های جهادی و خدمات اجتماعی در این میان گوی سبقت را از همه ربودند و شاهکار عاطفه، گذشت و ایثار را بر بوم مهربانی نقش زدند.
در این بین مردم شهر تاریخی کاشان از جمله ورزشکاران زورخانه‌ای این خطه نیز در کنار قرارگاه‌های اجتماعی با نواختن زنگ محبت و مسلک پهلوانی بر ضرب فداکاری و گذشت یا علی گفتند و عشق را گلریزان کردند.

پیام سپاهان


زورخانه سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی کاشان یکی از مرکزهایی است که در روزهای کرونایی، مرام و منش پهلوانی را تعطیل نکرد و با قانون همدلی دست افتادگان را گرفت و پشت تنهایی و نامهربانی را بر خاک زد.
دومینوی مواسات و همدلی
مدیر زورخانه شهید سلیمانی با یادآوری آغاز کمک‌های خیرخواهانه و انسان‌دوستانه این زورخانه از 14 سال قبل تاکنون افزود: برنامه‌های زورخانه از 2 سال گذشته با فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر رزمایش کمک مومنانه و ایجاد قرارگاه‌های جهادی و خدمات اجتماعی از سوی سپاه برای کمک‌رسانی به مناطق محروم افزایش و شدت یافت.
جعفر دلقوی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه زورخانه شهید سلیمانی در کنار نیروهای بسیجی قرارگاه‌ اجتماعی منطقه در نیمه شعبان سال گذشته تشکیل شد، گفت: بسته‌های معیشتی از جمله افزون بر 2 هزار و 800 سبد کالا به ارزش 250 تا 300 هزار تومان، 45 هزار بسته بهداشتی و 60 هزار ماسک در سال 99 بین نیازمندان کاشانی توزیع شد.
اجرای طرح غربالگری شهید سلیمانی
وی با یادآوری تلاش اعضای زورخانه به ویژه نوجوانان در ضدعفونی کردن معابر و اجرای طرح غربالگری خانه به خانه شهید سلیمانی اظهار داشت: این زورخانه در سالروز شهادت سردار نیز اقدام به آوردن پزشک در مکان زورخانه و ویزیت رایگان برای خانواده‌های بی‌بضاعت کرد.
مدیر زورخانه شهید سلیمانی با اشاره به حضور پزشک در منزل‌ بیماران صعب‌العلاج، ناتوان و ویزیت رایگان آنان اضافه کرد: حتی اگر این افراد هزینه تامین دارو هم نداشته باشند به طور رایگان برایشان تهیه می‌شود.
اعطای وام خرید ارزاق
وی از اعطای 110 فقره وام خرید ارزاق زیر قیمت بازار و بدون کارمزد به ارزش 500 هزار تومان برای هر نفر از صندوق حضرت علی اکبر (ع) زورخانه خبر داد و خاطر نشان کرد: 110 بسته‌بندی نیز به ارزش هر بسته 250 هزار تومان و 110 دست لباس نو به نیازمندان محله هدیه شد.
به گفته این فعال اجتماعی، در زورخانه شهید سلیمانی کاشان با کمک موسسه خیریه چهارده معصوم هر هفته 2 نفر به طور رایگان در حوزه دندانپزشکی ویزیت می‌شوند.
دلقوی با بیان اینکه دندانپزشک نیکوکار و همسرش هر هفته از تهران برای ویزیت بیماران به کاشان می‌آیند، خاطر نشان کرد: زورخانه شهید سلیمانی کاشان در بخش اشتغال‌زایی نیز 2 کارگاه خیاطی و قالی‌بافی راه‌اندازی کرده‌ است.

پیام سپاهان


به گفته وی، 20 در نفر در کارگاه خیاطی و 50 نفر با 9 دار قالی در کارگاه قالی‌بافی حضرت رقیه (س) مشغول به کار هستند و بانوان قالی‌باف در حال بافت 2 تخته فرش دستباف به طور رایگان برای آستان مقدس سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) هستند.
منش پهلوانی تعطیلی ندارد
مدیر زورخانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: اگر چه فعالیت ورزشی زورخانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و با هدف سلامت مردم تعطیل شد اما جهاد با منش پهلوانی و فرهنگ گرفتن دست زیردستان و افتادگان ادامه دارد.
وی با قدردانی از تلاش‌ها و کمک‌های تمامی خیران اظهار داشت: کمتر کسی با اوضاع و احوال سخت کنونی می‌تواند کمک و بخشش کند، اما کرم و بخشش پول فراوان نمی‌خواهد بلکه نیازمند داشتن دل دریایی، کریمانه و بزرگ است.
دلقوی با اشاره به تامین و اهدای ماسک در روزهای آغازین سال جدید و اعیاد شعبانیه به ویژه میلاد حضرت علی اکبر (ع) و همچنین اعطای عیدی به بافندگان کارگاه قالی‌بافی در نخستین روزهای سال جاری، ادامه داد: برگزاری جشن میلاد اعیاد شعبانیه، توزیع کیک تولد و هدیه به کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در زورخانه از دیگر اقدام‌های فرهنگی و اجتماعی امسال زورخانه شهید سلیمانی کاشان است.
توزیع نزدیک یک تن مرغ دولتی
وی، توزیع نزدیک به یک تن مرغ دولتی با رعایت عزت، احترام و حفظ کرامت افراد منطقه بدون صف و توزیع گوشت قربانی در روز نیمه شعبان به یُمن میلاد امام زمان (عج) را از دیگر اقدام‌های زورخانه شهید سلیمانی عنوان کرد.

پیام سپاهان


این مدیر ورزشی با یادآوری توزیع گوشت قربانی، میوه، آب میوه و کیک بین 110 نفر از مجموعه زیر پوشش زورخانه شهید سلیمانی اضافه کرد: آجیل، کلوچه و پشمک نیز به صورت جداگانه بسته‌بندی و به 50 خانواده اهدا شد.
گلریزان کمک‌های مومنانه
رییس هیات ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی کاشان نیز با بیان اینکه مرام پهلوانی، دست به جیب بودن، افتادگی، سر به زیری، نگهبانی و نگهداری از ناموس و شرف مردم و جوانان از جمله خصلت‌های پهلوانی است، گفت: در گذشته وقتی فردی قصد سفر داشت ناموس و زندگی خود را به پهلوان شهر می‌سپرد و اکنون نیز کمک‌های مومنانه بر پایه عمل به فرمان رهبر معظم انقلاب، ادامه دهنده مرام و منش پهلوانی است.
محمد عباس‌زاده با تاکید بر گلریزان زورخانه‌های کاشان در شرایط بحرانی کرونایی و نیاز شهروندان به همدلی و حمایت خیرخواهانه و عزتمندانه، ادامه داد: این شهرستان دارای 12 زورخانه، هشت تیم فعال ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، چهار مرکز آموزش ورزش پهلوانی، یک مرکز آموزش مرشدی، یک مرکز کشتی پهلوانی و تیم‌های متعددی از نونهالان تا بزرگسالان است که نونهالان و بزرگسالان آن همواره در مسابقه‌های استانی و کشوری صاحب مقام‌های برتر می‌شوند.
وی یادآور شد: شهید سعید طوقانی یکی از افتخارات کاشان است که به کمک و مساعدت پدرش حاج اکبر طوقانی رسم پهلوانی را مشق کرد و مفتخر به دریافت بازوبند پهلوانی شد؛ پهلوان شهید طوقانی همرزم و دوست صمیمی شهید ابراهیم هادی پهلوان بسیجی ابراهیم هادی از بنیانگذاران گروه چریکی شهید اندرزگو در جبهه گیلانغرب و ستاره ورزش کشتی کشورمان بود.
رییس هیات ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی کاشان تصریح کرد: اگر جوانان مرام و منش پهلوانی را یاد و در زندگی به کار بگیرند، افزون بر گسترش فرهنگ پهلوانی در جامعه، خودشان را نیز از ارتکاب به خطاها و رفتارهای غیراخلاقی بیمه و سربلند، سلامت و سعادتمند می‌کنند.
به گزارش ایرنا، شهید سعید طوقانی متولد 1342 از کودکی با هدایت پدر و عمویش در باشگاه جعفری به ورزش باستانی پرداخت و در سن هفت سالگی در جشن هنر طوس نشان و بازوبند طلای پهلوانی کشور را به دست آورد.

پیام سپاهان


سعید با حرکت سیل خروشان مردم به رهبری امام خمینی‌ (ره) ضد حکومت طاغوت همراه بزرگترهای خانواده خود همراه شد؛ نامه‌ای به امام نوشت و به نشانه اعتراض به ظلم و ستم‌های شاه، دست از ورزش باستانی کشید و بعد از انقلاب به همراه گروهی از ورزشکاران و پهلوانان ورزش باستانی به دیدار حضرت امام (ره) رفت.
در سال 1358 در حکمی از سوی زنده‌یاد پهلوان مصطفی طوسی رییس وقت فدراسیون ورزش‌های باستانی سرپرست نوجوانان باستانی‌کار کشور می‌شود.
پهوان سعید بعد از شهادت برادر بزرگش محمد در عملیات والفجر یک، در سال 1362 تلاش زیادی برای اعزام به جبهه کرد که به دلیل مخالفت خانواده و کمی سن موفق نشد؛ در نتیجه با گرفتن موافقت پدر و دستکاری در شناسنامه به جبهه اعزام شد و با حضور در پادگان دوکوهه، به همراه شهید «عباس دائم‌الحضور» توانست رزمندگان را به ورزش باستانی جذب کند.
بعد از حضور چند ماهه در جبهه و اعزام مجدد در پاییز سال 1363 در عملیات بدر در شرق دجله ردای شهادت پوشید و پیکرش پس از 14 سال به وطن بازگشت. 
شعبان جعفری ملقب به شعبان بی‌مخ در سال 1378 نوار ویدیویی را برای پدر سعید ارسال کرد که در آن با تسلیت شهادت سعید گفته بود چرا اجازه دادید پهلوان سعید به جبهه برود و کشته شود و حاج اکبر پدر شهیدان طوقانی برای شعبان پیام فرستاد که: «حضور در جبهه و جنگ بر همه واجب بود. سعید که هیچ، حتی اگر لازم بود بچه‌های دیگرم را نیز می فرستادم جبهه تا از انقلاب و کشور دفاع کنند.»
کاشان با جمعیت افزون بر 364 هزار نفر تا پیش از شیوع کرونا نزدیک به 14 هزار ورزشکار سازمان‌یافته فعال در 40 رشته ورزشی داشت.
این شهرستان در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
برچسب‌ها
ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی کمک های مردمی کاشان

http://www.sepahannews.ir/fa/News/258748/زورخانه‌ای-که-رسم-پهلوانی-را-تفسیر-کرد
بستن   چاپ