پیام سپاهان
غربت شهدا در دیار فرهنگ و ادب/ خوشنامان گمنام!
پنجشنبه 19 فروردين 1400 - 09:06:42
پیام سپاهان - ساخت المان ساده بر سر قبور مطهر شهدای گمنام از انتظارات مردم از مسئولان است که این موضوع در برخی روستاهای حاشیه شهر بیرجند با بی توجهی مسئولان مواجه شده و با گذشت دو یا سه سال از دفن شهدا، هنوز اقدامی لازم صورت نگرفته است.
خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ مزار شهدای گمنام در هر منطقه، شهر و روستا و محله ای زینت بخش آن محل و مکان است، بسیاری از مراسمات فرهنگی و مذهبی با محوریت شهدا در آن محل برگزار می شود و مردم هم به دلیل احترام فراوانی که برای شهدا و به ویژه شهدای گمنام قائل هستند و معنویاتی که شهدا دارند، استقبال خوبی از مراسمات در مزار شهدا می کنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند: «خاصیت کشته شدن در راه خدا این است که انسانى جان خود را صرف می کند براى یک هدف و مقصد الهى و خداى متعال هم در پاسخ به این ایثار و گذشت بزرگ، حضور او را در ملّت او تداوم می بخشد و یاد، فکر و آرمان او زنده می ماند.»
آیات و احادیث بسیار زیادی که همه بیانگر جایگاه، قداست و ارزش والای شهید در اسلام هستند، وجود دارد، امام علی(علیه السلام) می‌فرماید:«خدا شهدا را در قیامت بِاَبهاء و جلال و عظمت و نورانیتی وارد می کند که اگر انبیا از مقابل اینها بگذرند و سوار باشند به احترام اینها پیاده می‌شوند.»
نخستین بار سال 74 بود که پیکر مطهر شهدای گمنام در جزیره ابوموسی به خاک سپرده شد و یک حرکت تاثیرگذار فرهنگی در کشور کلید زده شد و بعد از آن شاهد تدفین شهدای گمنام در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف علمی، آموزش و تحقیقاتی، پادگان ها، پارک ها، روستاهای پرجمعیت و خیلی مناطق دیگر کشور بودیم، دلیل افزایش تقاضاهای مردم و مسئولین برای نزدیکی به مزار شهدای گمنام برکاتی و تاثیرات فراوان فرهنگی شهدا در آن مناطق بود.
خراسان جنوبی از استانهای ولایت مدار و شهید پرور کشور است که تاکنون بیش از 2 هزار شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است، در این استان نیز همانند خیلی از مناطق کشور تعدادی از شهدای گمنام در مراکز دانشگاهی، نظامی و برخی پارک ها دفن شدند که برکات فراوانی را داشته است.
ساخت المان ساده و فضاسازی محیطی در اطراف قبور مطهر شهدای گمنام در هر نقطه ای از انتظارات مردم از مسئولان است که تاکنون در مورد بیشتر مناطقی که در آن شهدای گمنام دفن شدند در استان محقق شده است، اما در برخی روستاهای حاشیه شهر بیرجند این موضوع با بی مهری مواجه شده و با گذشت دو تا سه سال از دفن شهدا در آن مکانها، هنوز مناسب سازی لازم صورت نگرفته است.

پیام سپاهان

یکی از این مکان ها شهرک دستگرد است که سه سال از دفن شهدای گمنام در مرکز استان می‌گذرد، انتظار می‌رفت تا امروز حداقل المان کوچک و ساده اما در خورشان و مقام، بر سر مزارشان نصب می‌شد اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد. اولین باری که برای زیارت مزار شهدای گمنام شهرک دستگرد رفته بودیم، محرم سال گذشته بود که به همراه تعدادی از دوستان و جمعی از جوانان انقلابی شهر، چند روزی بر سر مزار دو شهید گمنام این شهرک مراسمی برگزار شد. غربت شهدای گمنام در این فضا خیلی عجیب به نظر می‌آمد به طوری که بعد از دفن حتی یک کاشی کاری ساده هم اطراف مزار نشده بود.
بهمن ماه سال قبل بود که مجدد برای زیارت این دو شهید عزیز راهی شهرک دستگرد شدیم، اما متاسفانه «آب از آب تکان نخورده بود» آنقدر غریب که حتی اگر به جای دفن در میدان اصلی شهرک، در آرامستان این شهدا دفن می شدند امروز شاید مادرانی بودند که بعد از رفتن بر سر مزار عزیزان خود، دقایقی را در کنار قبور این غریبان دور از وطن می نشستند و فاتحه ای نثار روحشان می کردند.
به هوای دولت بودم کار پیش نرفت!
«نرگس صمدی» دهیار دستگرد با بیان اینکه دهیاری از همان روزهای اول دفن شهدا در این مکان برای ساخت المان و فضاسازی مکان اقدام کرد اما به مشکلاتی برخوردیم، گفت: یکی از مهمترین مشکلات، عدم تخصیص اعتبار است که متاسفانه از سال 1397 تاکنون هیچ اعتبار دولتی برای این امر محقق نشده است.
وی با بیان اینکه شهدا در 12 سال 1396 در دستگرد دفن شدند، ادامه داد: دهیاری چون کار عمرانی در روستا انجام داده بود، مقروض بودیم و باید اول بدهی ها را می دادیم و بعد کار عمرانی بعدی را شروع می کردیم به همین دلیل این پروژه را نتوانستیم از اعتبارات داخلی دهیاری شروع کنیم.
دهیار دستگرد با بیان اینکه همان اوایل از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با ما تماس گرفتند که 300 میلیون تومان برای ساخت المان شهدای گمنام دستگرد پیش بینی شده است، گفت: قرار بود این اعتبار به حساب بسیج سازندگی واریز و آنها کار ساخت المان را شروع کنند اما متاسفانه تاکنون هیچ اعتباری دولتی برای پارک و ساخت المان شهدای گمنام دستگرد تخصیص نیافته است و اگر هم اختصاص دادند محقق نشده است.

پیام سپاهان

صمدی با بیان اینکه مسئولان بعدا گفتند که این موضوع در اعتبارات سال 1399 دیده شده اما در سال 99 باز هم دستگرد را یادشان رفت، افزود: تاکنون یک ریال اعتبار دولتی برای پارک ها و فضای سبز و یا ساخت المان شهدای دستگرد پرداخت نشده است، اما در حال حاضر به دلیل اینکه مقداری پارک از وضعیت قبلی خارج شود دو نفر از نیروهای خدماتی دهیاری را مامور کردیم تا سر و سامانی به پارک دهند.
وی با بیان اینکه نقشه فنداسیون المان آماده است، افزود: چون هیچ اعتباری ندادند و نداریم، نمی توان زمان پایان پروژه را مشخص کرد.
دهیار دستگرد با اشاره به اینکه قبور و سنگ مزار شهدا را دهیاری خریداری کرده است، گفت: موافق هستیم که باید این مکان را به قطب فرهنگی روستا تبدیل کنیم اما به هوای دولت بودیم که به هوای دولت بودن باعث شد تا هیچ کاری پیش نرود.

پیام سپاهان

وی با بیان اینکه تکمیل پارک و ساخت المان برای شهدای گمنام اعتباری بالغ بر 700 میلیون تومان نیاز دارد، ادامه داد: دلیل اینکه هیچ اقدامی نشده، این بوده که دوباره کاری انجام نشود، هیچ ارگان دولتی در خصوص پارک یک ریال هم کمک نکردند و اگر هم اعتباری دیدند محقق نشده است.
صمدی این را هم گفت که تاکنون در بیشتر مناسبت های ملی و مذهبی در این پارک که شهدای گمنام دفن هستند مراسم برگزار شده است.
پروژه به بسیج سازندگی سپرده شده است
شهرک چهکند دیگر روستای بزرگ حاشیه شهر بیرجند است که در تیرماه 98 دو شهید گمنام در پارک ورودی این شهرک دفن شدند، هر چند که نباید از برنامه های متنوع و فرهنگی پایگاه بسیج مسجد محل که معمولا در مناسبت های مختلف در این مکان برنامه دارند، گذشت؛ اما تاکنون اقدامی برای مناسب سازی و نصب المان (حتی ساده و کم هزینه) انجام نشده است و به نصب تنها دو سنگ قبر و دو پرچم بسنده کرده اند. البته چند هفته ای است که فنداسیون نصب المان در اینجا ریخته شده اما همین هم به همت بسیج سازندگی بوده است.
«قدری» دهیار چهکند با بیان اینکه ساخت المان برای شهدای گمنام چهکند را اوایل قرار بود که دهیاری انجام دهد اما بعدا مقرر شد که بسیج سازندگی کار را بر عهده بگیرد، گفت: در حال حاضر فنداسیون المان ریخته شده اما طرح زمان بر است.
وی با بیان اینکه ساخت المان برای شهدای گمنام در چهکند بر عهده دهیاری نیست، چراکه پروژه را به بسیج سازندگی دادند، ادامه داد: دهیاری در کف سازی این پروژه کمک خواهد کرد.

پیام سپاهان

قدری گفت: اعتبار المان را هم فرمانداری قرار است به بسیج سازندگی بدهد که آنها انجام دهند.
شهدای گمنام دستگرد بیرجند واقعا مظلوم واقع شدند!
«غلامرضا فلاحی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با گلایه از بی توجهی مسئولان نسبت به مناسب سازی قبور مطهر شهدای گمنام دستگرد، گفت: امروز شهدای گمنام روستای دستگرد بیرجند واقعا مظلوم واقع شدند، از همان روزی که این شهدا در پارک این روستا دفن شدند تاکنون هیچ اقدامی از سوی دهیاری و شورای روستا برای مناسب سازی گلزار این دو شهید صورت نگرفته است.
وی با ابراز گلایه شدید نسبت به بی توجهی مسئولان محلی این شهرک در مورد شهدای گمنام، افزود: دهیاری، شورای روستا و بخشداری مرکزی بیرجند باید نسبت به این مسئله ورود جدی داشته باشند و هر چه سریع تر نسبت به مناسب سازی و ساخت مکانی در شان شهدا آن پارک اقدام کنند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه قبور شهدای گمنام در سایر مناطق استان وضعیت بهتری دارند و برخی ها هم در حال انجام فعالیت برای مناسب سازی محیط هستند، گفت: قبور دو شهید گمنام روستای چهکند هم یکی از همین موارد است که اخیرا آنجا فعالیت هایی برای مناسب سازی صورت گرفته است که امیدواریم کارشان زودتر به اتمام برسد.

پیام سپاهان

فلاحی با اشاره به اینکه در مورد گزار شهدای گمنام روستای دستگرد طی چند سالی که از دفن این شهدا می گذرد، مسئولان منطقه حتی در مورد مناسب سازی محیط اطراف قبور هم اقدامی نکردند، ادامه داد: گزار یک فرد عادی بعد از 40 روز می بینیم که سنگ می گذارند و دور آن را با سیمان و سنگ مناسب سازی می کنند اما نمی دانیم چطور مسئولان روستای دستگرد هر روز از این محیط گذر می کنند اما هیچ اقدامی انجام نمی دهند، این قبور در حال حاضر فقط یک سنگ مزار دارد.
وی گفت: قبل از دفن شهدا در روستای دستگرد، همه مسئولان محلی برای بردن شهدا به این منطقه وعده های بسیاری می دادند که حاضرند مقبره برای شهدا درست کنند اما حالا سه سال از تدفین شهدا در دستگرد گذشته و هیچ کاری نشده است.
فلاحی در مورد مزار شهدای گمنام در پارک آیت الله بهجت مهرشهر هم گفت: آنجا هنوز دو ماه بیشتر از تدفین شهدا نگذشته است اما طی همین دو ماه فعالیت های بسیار خوبی از سوی پایگاههای بسیج آن منطقه برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدا شاهد بودیم به طوری که معمولا هر هفته دعای کمیل و ندبه بر سر مزار شهید در آن منطقه برگزار شده است، لذا نگرانی بابت مهرشهر وجود ندارد و قطعا به همت جوانان آن منطقه به زودی شاهد اقداماتی برای مناسب سازی قبور دو شهر گمنام پارک آیت الله بهجت خواهیم بود.
سخن پایانی؛ شهدای گمنام بعد از چند دهه مدفون بودن در خاک گرم و سوزان خوزستان، حالا چند سالی است که به مناطق مختلف کشور آمدند تا مرحمی بر دل های زخم دیده مردم باشند، آمدند تا آرامش را دوباره با خود به دلهای مادرانی بیاورند که هنوز هم چشم انتظار عزیزشان هستند. مردم انتظار دارند همان طور که شهدا با دستان خالی برای دفاع از اسلام و کشور، جانانه در مقابل دشمن ایستادند و با خون خود کشور را در مقابل بیگانه حفظ کردند، مسئولان هم امروز نگاه و همت بهتری نسبت به مناسبت سازی مزار مطهر شهدای گمنام داشته باشند.
پایان پیام/404

http://www.sepahannews.ir/fa/News/258739/غربت-شهدا-در-دیار-فرهنگ-و-ادب--خوشنامان-گمنام!
بستن   چاپ