پیام سپاهان
نرخ فرونشست زمین در اصفهان 15 تا 18 سانتی‌متر است
سه شنبه 17 فروردين 1400 - 11:01:28
پیام سپاهان - اصفهان - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: نرخ فرونشست زمین در دشت‌های مختلف این استان از 15 تا 18 سانتی‌متر تخمین زده می‌شود.

منصور شیشه فروش روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دشت‌های دامنه واقع در غرب برخوار واقع در شمال و مهیار واقع در جنوب استان بدترین وضعیت را از حیث این پدیده مخرب و خطرناک دارند.
وی اضافه کرد: کاهش و افت شدید منابع آب زیرسطحی عامل اصلی وقوع فرونشست زمین است و این موضوع بیش از گذشته باید جدی گرفته شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر جلوگیری از برداشت بی رویه آب‌های زیرسطحی خاطرنشان کرد: در صورت ادامه این روند مشکلات ناشی از فرونشست زمین در این استان روز به روز افزایش می‌یابد.
شیشه فروش با بیان اینکه خشکاندن دوره‌ای رودخانه زاینده رود یکی از دلایل کاهش آب های زیرسطحی اصفهان است تصریح کرد: بر همین اساس توقف برداشت‌های بی رویه در بالادست در گام نخست و اجرای طرح‌های انتقال آب به این حوضه آبریز ضرورت دارد.
وی گفت: راهکارهایی برای جلوگیری از این پدیده وجود دارد که مهمترین آن مصرف بهینه آب در تمامی بخش‌های کشاورزی، صنعت و آشامیدنی بویژه کاهش استفاده از آب‌های زیرزمینی است.
زاینده‌رود به طول افزون بر 400 کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، حیات محیط زیست، رونق کشاورزی، اقتصاد و گردشگری منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی دارد، در دهه‌های اخیر به ‌علت برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست اغلب در فصول گرم و حتی روزهای سرد سال مانند چنین روزهایی که در حال سپری کردن هستیم با خشکی مواجه شده است.
کوهرنگ 3 و بهشت آباد طرح‌های انتقال آب به حوضه آبریز زاینده رود است، عملیات اجرایی طرح انتقال آب کوهرنگ سه شامل سد و تونل در سال 1377 با هدف تأمین آب به میزان حدود 250 میلیون مترمکعب در سال برای تأمین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز و قرارداد ساخت سد تونل سوم کوهرنگ در سال 1389 بسته شد و قرار بود سال 93 به بهره برداری برسد که این امر در آن زمان محقق نشد.
سد کوهرنگ سه که تاکنون حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته بر اساس پیش‌بینی انجام شده امسال آبگیری می‎‌شود و عملیات ساخت این سد 2 قوسی به ارتفاع 120 متر تا سال آینده به اتمام خواهد رسید.
دیگر طرح انتقال آب به مرکز کشور، طرح انتقال آب از بهشت‌آباد به فلات مرکزی ایران شامل سه بخش، احداث سد 1.5 میلیارد متر مکعبی به ارتفاع 178 متر، سامانه انتقال آب تا منطقه "شلمزار" (در 35 کیلومتری جنوب شهرکرد واقع در استان چهارمحال و بختیاری) که سامانه‌ای مشترک و بخش احداث خطوط انتقال از سامانه انتقال آب از شلمزار به اصفهان است.‌
شرکت آب منطقه‌ای اصفهان حدود 13 سال پیش مطالعات این طرح مشتمل بر یک سد بتنی و تونل 60 کیلومتری را آغاز کرد که وزارت نیرو در دولت یازدهم با بازنگری آن و با حذف تونل، با انجام آن از طریق خط لوله و ایستگاه پمپاژ و همچنین احداث یک سد موافقت کرد.
برچسب‌ها
اصفهان استانداری اصفهان ستاد توسعه فناوری آب خشکسالی فرسایش و محیط‌زیست

http://www.sepahannews.ir/fa/News/257802/نرخ-فرونشست-زمین-در-اصفهان-15-تا-18-سانتی‌متر-است
بستن   چاپ