پیام سپاهان
تعویق کوچ عشایر به استان اصفهان در شرایط قرمز کرونایی/ کمترین مبتلا را در جامعه عشایری داشته‌ایم
پنجشنبه 12 فروردين 1400 - 08:45:57
پیام سپاهان - مختار اسفندیاری امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در سمیرم اظهار داشت: با توجه به وضعیت قرمز کرونا در استان‌های قشلاقی، استاندار اصفهان با مکاتبه با چهار استاندار فارس، بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد و خوزستان درخواست تعویق کوچ به استان اصفهان را دارد که امور عشایر و منابع طبیعی نیز با چهار مدیرکل امور عشایر و منابع طبیعی در این زمینه مکاتبه خواهد داشت که با تأخیر به استان بیایند.
مدیرکل امور عشایر استان اصفهان افزود: خانه بهداشت و درمان چهار استان مذکور طی نامه‌ای درخواست غربالگری و تست کرونا کرده که انجام شود و مهم آن است که عشایر از داخل شهرها عبور نمی‌کنند و از دشت‌ها، مراتع، بیابان و آخرین نقاط هر استان و شهرستان می‌آیند.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته که وضعیت کرونا بدتر بود، کمترین مبتلا را در جامعه عشایری داشتیم، گفت: در حال حاضر هم از طریق تشکل‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم ‏ که عشایر تا آنجا که بشود با تأخیر به استان اصفهان بیایند و در استان هم برای غربالگری و ضدعفونی کردن کمیته‌ای زیر نظر فرماندار هر شهرستان تشکیل می‌شود که شامل فرماندار، امور عشایر، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت، بسیج و دستگاهایی که می‌توانند کمک کنند، تا زمانی که عشایر استقرار پیدا کردند مثل سال گذشته اقلام بهداشتی در اختیارشان قرار دهیم و سیاه چادرشان را ضدعفونی کنیم.
اسفندیاری با اشاره به اینکه سال گذشته ما کمترین آمار مبتلا به کرونا را در جامعه عشایری داشتیم و هیچ فوتی هم در استان اصفهان از عشایر نداشتیم، بیان کرد: تاریخ کوچ ایل بختیاری به استان اصفهان 30 اردیبهشت و ایل قشقایی 25 اردیبهشت است.
مدیرکل امور عشایر استان اصفهان ادامه داد: تلاش می‌کنیم که با نامه‌نگاری از ورود زودهنگام کوچ جلوگیری کنیم، اما مهم پارامترهای گرمای مناطق و آب است که دیگر دست مسؤولان عشایر نیست و بستگی به موقعیت آب و هوایی دارد.
محمدرضا عسگریان، فرماندار سمیرم نیز در این باره گفت: کرونا و کم بارشی استان‌ها و مراتع قشلاقی جنوب عاملی است که باعث ‏شده در همین ابتدای سال زمزمه‌های آغاز حرکت برخی از خانوار‌های عشایری به سمت ییلاق سمیرم ‏شنیده شود.‎
وی افزود: کوچ زودهنگام برای مراتع زیان‌بار و مخرب است و علاوه بر نابودی گونه‌های ‏گیاهی، کویرزایی، تخریب خاک حاصلخیز و مرغوب را نیز به دنبال دارد.
به گزارش فارس، شهرستان سمیرم با 150 روستا و آبادی، 6 شهر و 4 بخش و افزون بر 90 ‏هزار جمعیت روستایی، شهری و عشایری، با 455 هزار هکتار عرصه‌های ملی و طبیعی در160 کیلومتری ‏جنوب اصفهان و 164 کیلومتری شمال یاسوج واقع است.
انتهای پیام/63111/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/255892/تعویق-کوچ-عشایر-به-استان-اصفهان-در-شرایط-قرمز-کرونایی--کمترین-مبتلا-را-در-جامعه-عشایری-داشته‌ایم
بستن   چاپ