پیام سپاهان
با تصویب قطعنامه شورای حکام مسیر همکاری ایران و آژانس سد ‌خواهد شد
چهارشنبه 13 اسفند 1399 - 20:17:37
پیام سپاهان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«حسن بهشتی‌پور» کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به قطعنامه ضدایرانی که به‌زودی توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران به تصویب خواهد رسید، عنوان کرد: شاید یکی از علت‌هایی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته قطعنامه‌ای علیه کشورمان صادر نکرد و آن را به تأخیر انداخته است، دلیلش این بود که ایران هشدارهای لازم را داده بود که اگر چنین قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب شود، ایران همکاری‌های خود با آژانس و شرکت‌های غربی را متوقف می‌کند.
 وی با اشاره به اینکه ایران انتظار داشت که برای همکاری‌های لازم تشویق شود نه اینکه تنبیه یا قطعنامه‌ای ضد آن تصویب شود، تصریح کرد: اگر قطعنامه شورای حکام، صادر شود قاعدتا رفتار ایران هم این خواهد بود که همکاری خودش را در سمت «ام‌پی‌تی» دنبال کند نه در سطح توافق تهران با آژانس انرژی اتمی. این هشداری که اخیرا مسوولان دولتی و کارشناسان هسته‌ای دادند، به این خاطر بود که طرف مقابل را به تعمق وادار کرد که مسیر همکاری با آژانس را سد نکند.
 این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه تحریم‌های علیه کشورمان زمانی برداشته می‌شود که بدانند بی‌اثر بوده است، افزود: هشدار و مخالفت‌های روسیه و چین با پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی که از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش در حال انجام است، بی‌تأثیر در عقب‌نشینی شورای حکام نبود. البته هشدار غیر رسمی ایران به این قطعنامه‌ای که همکاری خودش را با رافائل گروسی که اخیرا هم به تهران سفر کرده بود در این عقب‌نشینی بی‌تأثیر نبود. ایران هشدار داده است که در صورت تصویب قطعنامه ضد ایرانی، همکاری‌هایش را متوقف خواهد کرد، این هشدار اثرش بیشتر از دیگر عوامل بود و باید دید تا روز جمعه چقدرغربی ها و شورای حکام در تصمیم خود برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی مصمم هستند.
 وی ادامه داد: هدف از این‌گونه رفتارهای طرفین این است که همکاری ایران و آژانس ادامه یابد ولی ما به ازای آن اگر قطعنامه ضد ایرانی تصویب شود ، ایران هم در نوع همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر خواهد کرد و مسیر همکاری سد خواهد شد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/245412/با-تصویب-قطعنامه-شورای-حکام-مسیر-همکاری-ایران-و-آژانس-سد-‌خواهد-شد
بستن   چاپ