پیام سپاهان
40 درصد بودجه سال آینده برای کاهش آلایندگی‌ها در اصفهان هزینه می‌شود
سه شنبه 12 اسفند 1399 - 20:24:59
پیام سپاهان - گروه استان‌ها- شهردار اصفهان با بیان اینکه کاهش آلودگی‌ها مهم‌ترین برنامه راهبردی اصفهان 1405 بوده است، گفت: در سال آینده 40 درصد بودجه برای کاهش آلایندگی‌ها در شهر هزینه می‌شود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان ، قدرت الله نوروزی بعدازظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با اشاره به 72 افتتاحیه در اصفهان اظهار داشت: برای افتتاح خیابان‌های آسمان، تابان و پل آفتاب 200 میلیارد تومان هزینه و برای حفاری خط دو و حرکت شفت تی بی ام 10 هزار تن یعنی چهار هزار متر مکعب بتن‌ریزی شده است.
وی با اشاره به مسیر تونل خط 2 مترو افزود: حفاری جبهه غربی از خیابان کهندژ آغاز و با عبور از زیر خط یک در میدان امام حسین (ع) به میدان امام علی (ع) می‌رسد و جبهه شرقی خط 2 از دو سال پیش حرکت خود را آغاز کرده است.
شهردار اصفهان تصریح کرد: از مجموع 16 ایستگاه خط 2 مترو در حال حاضر 12 ایستگاه در حال احداث است که درصد پیشرفت آنها حدود 95 درصد است، به طور حتم اگر تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی نبود می‌توانستیم اعلام کنیم که خط دو مترو تا دو سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
وی با بیان تکمیل خط یک متروی اصفهان گفت: خط یک مترو طی 17 سال سالانه تنها پنج درصد پیشرفت داشت؛ در این دوره مدیریت شهری 15 درصد باقی مانده از خط یک همراه با دعاوی پیچیده 17 سال گذشته در مدت چهار ماه با همکاری مجموعه قطار شهری احداث و به بهره برداری رسید؛ چهار ماه به اندازه چهار سال منطق و استدلال دارد چرا که به صورت سه شیفت در همه سطوح فعالیت‌ها بدون لحظه‌ای درنگ انجام شد.
شهردار اصفهان: تصور برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کودک و نوجوان در شرایط بیماری بسیار سخت بودشهردار اصفهان از شرکت به پرداخت ملت بازدید کردبازدید شهردار اصفهان از دفتر استانی خبرگزاری تسنیم / قول شهردار برای کاو‌ش ‌تپه اشرف نوروزی خاطرنشان کرد: تعداد مسافران خط یک مترو اصفهان از 16 هزار نفر در روز، اواخر اسفند ماه سال گذشته به 120 هزار نفر رسید، همچنین 110 اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اضافه شد.
وی ادامه داد: از سال 90 تا 96 سالانه بین 200 تا 300 طرح تهیه و تصویب و در جریان اجرا قرار گرفته بود: که این آمار از سال 96 تا بهمن ماه سال 99 به 401 طرح مصوب و به مرحله اجرا رسیده است.
شهردار اصفهان با اشاره به دو ابر پروژه خیابان‌های تابان و آسمان و پل آفتاب، اظهار داشت: این دو پروژه با هدف مشخص کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد در تمام بخش‌های شهر و مهم‌تر از آن ایجاد عدالت فضایی به معنای ایجاد زمینه برای دسترسی همه مردم به امکانات شهری از دارک تا کهندژ و از شمال تا جنوب شهر انجام شده که متعلق به تمام اصفهانی‌ها است.
وی اظهار داشت: مترو، رینگ چهارم، مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان، نمایشگاه بین المللی اصفهان و بسیاری دیگر از پروژه‌های بزرگ در هسته مرکزی شهر یا محلی که ظرفیت اجرای آنها نبوده، قرار ندارد بلکه از مناطق محروم آغاز شده به مناطق مرکزی می‌آید و بار دیگر به مناطق حاشیه شهر می‌رود تا عدالت فضایی در پروژه‌های بزرگ اینگونه برقرار شود.
نوروزی افزود: در حال حاضر در محله‌های حصه و زینبیه عدالت فضایی به خوبی ملموس است و در تمام مناطق شهر پروژه‌های زیادی افتتاح شده و یا آماده افتتاح است و در منطقه رهنان سینما مهتاب و پارک شهدای مدافع حرم احداث شده است، همچنین در بودجه سال آینده شهرداری برای آزادسازی ایستگاه مترو رهنان اعتبار لازم در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: بودجه شهرداری اصفهان به سوی درآمدهای پایدار پیش می‌رود تا برای همیشه ماندگار باشد به طوری که تراکم فروشی از 70 درصد در سال 96 در بودجه سال آینده به 30 درصد کاهش می‌یابد و این درحالی است که بودجه سال 96 شهرداری دو هزار و 750 میلیارد تومان بود، اما بودجه سال آینده نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان است و این آمار بسیار قابل تأمل است.
شهردار اصفهان ادامه داد: وقتی چهارباغ عباسی به میدان امام (ره) وصل می‌شود در واقع زمینه جذب گردشگر فراهم می‌شود، در این راستا با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای برگزاری نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در اردیبهشت ماه 1400 توافق‌های لازم انجام شده است.
وی با اشاره به احداث پروژه تراموا، اظهار داشت:در این دوره بر اساس مطالعات انجام شده قبلی که البته کامل نبود ورود پیدا کردیم و درصدد هستیم اقدامی مشارکتی انجام شود از این رو برای تراموا با قرارگاه خاتم الانبیا تفاهم منعقد شده تا پروژه به صورت مشارکتی اجرا شود و خاتم الانبیا بخشی از هزینه‌ها را تأمین کند.
نوروزی گفت: در گذشته سه مسیر برای تراموا در اصفهان مطالعه شده بود که هر سه مسیر در بررسی‌ها انتخاب شد و مسیر نخست از سمت میدان جمهوری اسلامی به سوی خیابان امام خمینی زیرپل امام خمینی، مسیر دوم میدان جمهوری تا میدان شهدا و مسیر سوم از میدان جمهوری تا میدان آزادی است اما برای هیچکدام اقدامی صورت نگرفته بود . فاز نخست پروژه را از میدان جمهوری اسلامی تا میدان آزادی در دستور کار قرار دادیم و فاز دوم از میدان جمهوری به سمت خیابان امام خمینی خواهد بود.
وی افزود: شهرداری نمی‌تواند با گرانی مقابله کند، اما می‌تواند به سهم خود در مقابله با افزایش گرانی‌ها اقدام کند؛ اگر سهم تراکم از 70 درصد به 30 درصد رسیده یعنی کاهش هزینه‌ها برای شهروندی که می‌خواهد در اصفهان زندگی کند.
شهرداری اصفهان با بیان اینکه افزایش بهره‌وری یکی از اولویت‌های برنامه اصفهان 1405 است، گفت: مدیریت شهری به دنبال انضباط مالی و کاهش هزینه‌ها بوده است؛ در سال 97 توانستیم در بخش جاری 170 میلیارد تومان هزینه‌ها را کاهش دهیم.
وی با اشاره به اجرای خط بی‌آرتی خیابان هشت بهشت اظهار داشت: رفیوژ عریض وسط این خیابان کوچک شده تا مزاحمتی در خیابان برای مردم نباشد با این حال هر اقدام عمرانی ممکن است آسیب‌هایی نیز داشته باشد؛ به‌طور مثال افرادی که سال‌ها در خانه‌پدری هستند و نمی‌توانند برای اجرای پروژه بازگشایی گره‌های ترافیکی از خانه‌های خود دست بکشند، ممکن است برای اجرای یک پروژه ناراضی باشند و این بدیهی است که البته بعدها از نتایج طرح‌ها راضی می‌شوند.
نوروزی با بیان اینکه برای احداث خط اتوبوس تندرو در خیابان عبدالرزاق یک خط برش جهت سهولت حرکت اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: زمانی که پروژه پیاده‌راه چهارباغ آغاز شد، کسبه ناراضی بودند، اما اکنون کمال رضایت را دارند و از کارهایی که شده خرسند هستند.
وی خاطرنشان کرد: با سازمان برنامه و بودجه کشور برای اخذ اوراق مشارکت به ارزش 400 میلیارد تومان رایزنی شده بود که این مبلغ به 700 میلیارد تومان رسید
شهردار اصفهان تصریح کرد: با اخذ این اوراق، یعنی 350 میلیارد تومان توانسته‌ایم از منابع ملی استفاده کنیم؛ پارسال 740 میلیارد تومان اوراق کسب شد؛ مزیت دریافت اوراق این است که به بانک بدهکار می‌شویم و می‌توانیم برای پرداخت بدهی‌ها، آن را با بانک‌ها تهاتر کنیم.
وی با بیان اینکه در همان روزهای ابتدای فعالیت در مدیریت شهری، هزینه‌های جشنواره فیلم کودک و نوجوان دوره گذشته پرداخت شده، گفت: این جشنواره شش میلیارد تومان بدهکاری داشت و از آن زمان سقف هزینه‌ای برای اجرای جشنواره به این مبلغ باقی مانده است.امسال در برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان یک میلیارد و 500 میلیون تومان صرفه‌جویی شد که از این هزینه، 500 میلیون به خرید تبلت برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت اختصاص یافت.
نوروزی با اشاره به موضوع در نظرگرفتن زمین مناسب برای ساخت مسکن ویژه خبرنگاران اظهار داشت: در این زمینه گفتگوهایی در حاشیه انجام شده و با توجه به اینکه همیشه تأکید داریم قانون باید به طور دقیق رعایت شود، اگر زمین انتخاب شده کاربری فضای سبز داشته باشد بی شک متعلق به همه مردم است، البته گاهی فضای سبز اولویت بندی می‌شود که مراحل آن باید طی شود.
وی ادامه داد: اگر زمین مناسب در نظر گرفته شود شهرداری آماده همکاری است اما چنانچه محل انتخاب شده مناسب نباشد، هر اقدامی انجام شود در واقع سنگی در چاه می‌افتد و موضوع بدون نتیجه باقی خواهد ماند.
شهردار اصفهان اظهار داشت: هنوز مراحل در نظر گرفتن زمین برای ساخت مسکن خبرنگاران به صورت دقیق انجام نشده است، اما هر کمکی بتوانیم انجام می‌دهیم و تسهیلات لازم را ارائه خواهیم کرد چرا که ما با خانه دار شدن اصحاب رسانه مشکلی نداریم، اما مخالف فعالیتی هستیم که روند قانونی آن طی نشده باشد.
وی در مورد عوارض آلایندگی شهر و هزینه کرد آن برای کاهش آلایندگی‌ها گفت: تمام اقداماتی که در شهر انجام می‌دهیم با نگاه فرهنگی و اجتماعی است که نگاه محیط زیستی یکی از موارد آن به شمار می‌آید و در سه سال اخیر پروژه‌های مترو، خطوط اتوبوس‌های تندرو، زیرساخت‌های دوچرخه و توجه به پروژه تراموا در راستای کاهش آلایندگی‌ها بوده است.
نوروزی بیان کرد: در حوزه خدمات شهری و فضای شهر 200 هکتار فضای سبز در شهر توسعه یافته و با استفاده از گیاهان مقاوم به کم آبی، اجرای کلکتورها و مخازن و استفاده از پساب تصفیه شده اقدامات خوبی در شهر انجام شده است و از پایان هفته جاری نیز عملیات اجرایی ایجاد 53 هکتار برای توسعه فضای سبز آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین 740 لیتر پساب تصفیه ثانویه برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود و به تازگی 70 کیلومتر خط انتقال پساب و 28 هزار مترمکعب مخزن نیز در شهر احداث شده است.
شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری موضوع معاینه فنی خودروها را از خودروهای شهرداری آغاز کرده و دغدغه کاهش آلایندگی‌ها را دارد، گفت: در این راستا مکان‌های سنجش آلودگی هوا در شهر توسعه یافته است.
وی با بیان اینکه کاهش آلودگی‌ها مهم‌ترین برنامه راهبردی اصفهان 1405 بوده است، خاطرنشان کرد: در سال آینده 40 درصد بودجه برای کاهش آلایندگی‌ها در شهر هزینه می‌شود.
در این جلسه رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه بیان اظهار داشت:2 هزار نفر ساعت کار کارشناسی برای تدوین و تصویب بودجه 1400 صرف شده است و قالب جلسات بررسی بودجه به صورت برخط برگزار شده و دیگر نیازی نیست مدیران به جلسه علنی بیایند بلکه در زمان مورد نظر به صورت بر خط در جلسات حضور می‌یابند.
علیرضا نصر با بیان اینکه بودجه اختصاص منابعی محدود برای تقاضاهای نامحدود است، گفت: طی برگزاری ملاقات‌های مردمی اولویت‌های بودجه برای سال آینده مشخص شد و در این زمینه موضوعات زیست محیطی، حمل و نقل، ترافیک، توجه به طرح‌های مشارکتی در اولویت قرار گرفت و همچنین بودجه قابل توجهی برای ارتقای 200 محله اصفهان در نظر گرفته شده است.
وی افزود: پس از بررسی شورا از 8 هزار و 650 میلیارد تومان پیشنهادی شهرداری بودجه سال آینده شهر به 9 هزار و 570 میلیارد تومان رسید و 400 میلیارد تومان از طریق فروش املاک توسط سازمان قطار شهری، 220 میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت، 100 میلیارد تومان در منطقه شش و 100 میلیارد تومان در سازمان میادین شهرداری به بودجه اضافه شد.
انتهای پیام/166/ ع

http://www.sepahannews.ir/fa/News/244946/40-درصد-بودجه-سال-آینده-برای-کاهش-آلایندگی‌ها-در-اصفهان-هزینه-می‌شود
بستن   چاپ